تابلوی معاملاتی فرابورس صنایع کوچک و متوسط را پوشش می‌دهد

معاون سازمان صنایع کوچک ایران خبر داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت فرابورس ایران، ایجاد تابلوی معاملاتی به نام SME در فرابورس را پیش برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از وزارت صمت، اصغر مصاحب، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خبر داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت فرابورس ایران، موضوع ایجاد بازار صنایع کوچک و متوسط در ایران را کلید زده و امروز شاهد حضور واحدهای صنایع کوچک و متوسط در تابلوی معاملاتی به نام SME در فرابورس هستیم.

وی افزود: صنایع کوچک و متوسط سهم بیش از ۹۶ درصدی از کل بخش صنعت و سهم ۵۰ درصدی از اشتغال و همچنین سهم ۱۷ درصدی از ارزش افزوده را دارد؛ لذا توجه ویژه به راهکارهای تأمین مالی این بخش از صنعت را در کنار سایر عوامل ضروری می‌دانیم.

وی ادامه داد: تمامی کسب و کارهای کوچک نیاز به سرمایه برای شروع دارند و کارآفرینان در ابتدای شروع هر کار به دنبال این موضوع هستند که کجا و چگونه و از چه طریقی، بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کنند. در همین مرحله است که واقعیت تلخی در ابتدای ورود به کسب و کار برای کارآفرین رقم می‌خورد و از جمله مشکلات عمده‌ای که بر سر راه این بنگاه‌ها وجود دارد پروسه طولانی بررسی درخواست تسهیلات، سیستم کند و دست و پاگیر و تأمین وثایق و … و مهمتر از همه عدم تخصیص کامل منابع مورد نیاز از شبکه بانکی کشور می‌باشد.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: مشکلات فوق از یک طرف و از طرف دیگر عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک به دلایلی نظیر ریسک گریزی بانک‌ها، عدم تأمین وثائق مورد درخواست سیستم بانکی از طرف متقاضی و گردش مالی ناکافی واحدهای صنعتی در بانک‌ها تأثیر بسیار زیادی در عدم استقبال بازار پول به تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط می‌گذارد؛ لذا حرکت به سمت تأمین مالی غیربانکی مبتنی بر بازار سرمایه، علاوه بر بهبود جریان اعتبار در بنگاه‌های مذکور می‌تواند موجب افزایش تنوع و گسترش مشارکت در سیستم مالی نیز شود.

مصاحب تصریح کرد: تجربه سایر کشورها نیز نشان می‌دهد که تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط از طریق بازار پول و تأمین مالی صنایع بزرگ عمدتاً از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود، ولی به دلیل این‌که بازار پول کشور ما تمایل چندانی به تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط ندارد، لذا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند به‌عنوان مکملی برای استقراض بانکی به‌کار گرفته شده، مشکلات تأمین مالی بنگاه‌های خرد و متوسط را کاهش داده و در عین حال توزیع بهتری از ریسک در میان مشارکت کنندگان بازار ایجاد نماید. شایان ذکر است بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز بازاری مشابه برای صنایع کوچک و متوسط ایجاد نموده‌اند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: بر اساس دستورالعمل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس برای جلوگیری از سفته بازی، اشخاص حقیقی با مبالغ کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان مجوز حضور در این بازار را ندارند و معاملات عمدتاً توسط اشخاص حقوقی و نهادهای مالی صورت می‌پذیرد. از جمله مزایای حضور در این بازار برای واحدهای صنعتی می‌توان به معرفی و تبلیغ در تابلوی بورس به‌صورت رایگان در کنار شرکت‌های بزرگ و معتبر، اعتبار بخشی به شرکت و سهامداران عمده، کمک به تأمین مالی نامحدود، امکان افزایش سرمایه با بزرگ‌تر شدن شرکت، ایجاد اعتبار برای شرکت به منظور اخذ تسهیلات، امکان انتشار انواع اوراق قرضه، امکان انتقال مالکیت سهام برای شرکت‌ها در حداقل زمان و هزینه، کارمزد یک درصد به‌جای چهار درصد نقل و انتقال سهام خارج از بورس، در اختیار داشتن مالکیت شرکت و برگزاری مجامع حتی با فروش ۴۹ درصد سهام شرکت، حرفه‌ای شدن مدیریت شرکت و مدیران به دلیل وجود نظارت سازمان بورس، قیمت‌گذاری شرکت و سهام شرکت به‌صورت واقعی روزانه، امکان ترکیب و ادغام با شرکت‌های داخلی و خارجی، انتقال ایده سهامداران خرد به شرکت و اعتبار خارجی برای کار با شرکت‌های خارجی، اشاره نمود و نکته حائز اهمیت این‌که در بازار سرمایه (بورس) برخلاف بازار پول (بانک)، دارایی را نمی‌خرند و ایده شرکت، ارزش دارد که این مهم سبب تولید سود و نیز خرید و فروش می‌شود.

مصاحب اضافه کرد: امید است با مشارکت صاحبان واحدهای صنعتی و با دانش و آگاهی از مزایای فوق‌الذکر، گامی مؤثر در این راستا برداشته شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فرابورس به نشانی http://www.ifb.ir مراجعه نمایند.

223231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =