توصیه‌های اتحادیه بین‌المللی به فرودگاه‌ها برای جلوگیری از ویروس کرونا

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از تدوین بولتن توصیه‌ای اتحادیه بین المللی فرودگاه ها (ACI) در خصوص ویروس کرونا بر اساس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا سیدی، با اعلام این خبر گفت: این بولتن نتیجه آخرین بررسی‌های بین المللی و اقدامات فرودگاه‌ها و بهترین تجارب کسب شده از زمان شیوع ویروس کرونای جدید توسط کارگروه ویژه ACI در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر و توسط گروه همکاری‌های بین المللی و در راستای اهداف سامانه مدیریت دانش تهیه شده است.

وی اظهار داشت: توصیه‌های این بولتن به منظور کاهش انتشار عوامل عفونی در فرودگاه‌ها و بهبود عملکرد در شرایط اضطراری مرتبط با سلامت از طریق استقرار مکانیزم اتخاذ تصمیم و واکنش سریع است. در این بولتن برای مدیران فرودگاه‌ها هدف اصلی حفظ سلامت و رفاه حال مسافران، کارکنان و مردم و کاهش زمینه‌های انتشار این بیماری عنوان شده است.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این بولتن تاکید دارد که مسؤولیت تصمیم‌ها و اقدامات، مدیریت ریسک و جلوگیری از انتشار این ویروس در فرودگاه بر عهده مسؤولان منطقه‌ای و ملی بهداشتی و فرودگاه مربوط است و این مساله جزو مواردی است که باید با تعامل و همکاری تنگاتنگ دو طرف انجام شود.

وی افزود: بر اساس آنچه در این بولتن آمده است، باید طرح منسجمی با عنوان طرح آماده سازی فرودگاهی تهیه شود که ارتباطات و روابط عمومی، بازرسی و غربالگری، لجستیک (انتقال مسافران به تسهیلات و امکانات درمانی)، تجهیزات و وسایل موردنیاز، کنترل مبادی ورود و خروج و هماهنگی‌های لازم و کافی بین مسؤولان فرودگاهی و مسؤولان سلامت و ایمنی بومی، منطقه‌ای و بومی را شامل شود.

سیدی گفت: در خصوص ارتباطات و شبکه اطلاع رسانی باید به ارتباطات داخل فرودگاهی بین ایرلاین‌ها، شرکت‌های خدمات فرودگاهی، برج مراقبت پرواز، مراکز بهداشتی بیمارستان‌های محلی، مراکز بهداشتی مستقر در فرودگاه، اورژانس، پلیس، امور مهاجرت، گمرک، مدیریت حراست و امنیت فرودگاه، بخش‌های فروشگاهی مستقر در فرودگاه، بخش اطلاعات و امور مسافران و سایر افراد و ذی نفعان فرودگاهی توجه شود. ارتباطات خارج از فرودگاه نیز شامل مسؤولان بهداشت و سلامت بومی، منطقه‌ای و ملی، مسافران قبل از رسیدن به فرودگاه و یا ساختمان ترمینال، سایر فرودگاه‌های مجاور، آژانس‌های هواپیمایی و اتحادیه هتل‌ها، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان‌های بین المللی مرتبط با امور مهاجرت و وزارت امور خارجه و رسانه هاست.

وی افزود: این بولتن همچنین به غربالگری مسافران اشاره دارد و تاکید می‌کند که یکی از بهترین روش‌ها برای ممانعت از انتشار ویروس‌ها اسکرین کردن و یا بازرسی مسافران برای جلوگیری و کاهش انتقال ویروس به کشورهاست که می‌بایست مطابق با قوانین و مقررات محلی و مقامات بهداشت و در مان ملی و با ملاحظات داخلی صورت گیرد.

همچنین در این بولتن به اقدامات فرودگاه‌های هنک کنگ، کره جنوبی، سنگاپور، هند، اندونزی و ویتنام، آمریکا و ترکیه برای مقابله با کرونا اشاره شده است که این اقدامات شامل ضدعفونی مسافران، ضدعفونی هواپیماها، استفاده از ماسک‌های مخصوص در تمام پروازهای چین، بازرسی مسافران از مبدا چین، غربالگری توسط اسکنرهای حرارتی می‌شود.

سیدی درباره اقدامات احتیاطی در بخش‌های عملیاتی و ستادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: با عنایت به اینکه بخش‌های عملیاتی در بخش ناوبری هوایی و مدیریت ترافیک هوایی و فرودگاهی دارای اهمیت ویژه از منظر ارائه سرویس بین المللی و داخلی به پروازها و مسافران هستند، می‌بایست اقدامات پیشگیرانه مختلفی از جمله نصب تجهیزات غربالگری (در صورت لزوم) در ورودی محیط‌های عملیاتی، ضدعفونی منظم و دائمی محیط کاری و محیط‌های آلوده، در اختیار قراردادن وسایل ضدعفونی در سرویس‌های بهداشتی و محیط‌های عملیاتی، دور نگهداشتن کارکنان بیمار و مشکوک به بیماری از محیط‌های عملیاتی و اداری و نصب پوسترهای هشداردهنده و آموزش کلامی کارکنان انجام شود.

223231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =