شرایط استثنایی در بازارهای ایران

حالا کم کم تاثیر کرونا بر بازارهای ایران نیز قابل ردیابی است چرا که شیوع این ویروس شمار مشتریان و شکل خرید را به شدت دستخوش تغییر کرده است .

ایمان ربیعی- هر چند بازار خرید و فروش ماسک و الکل و ژل‌های ضدعفونی کننده و البته مواد غذایی به شدت داغ است اما بسیاری از مشاغل و صنوف در آستانه نوروز با کسادی شدیدی روبرو هستند.

 در حالی که فروش رستوران‌ها ، فست فودی‌ها و واحدهای صنفی عرضه کننده کله پاچه و جگر و ... با کاهشی آشکار روبرو شده است، برخی از رستوران داران از احتمال تعطیلی در هفته‌های باقیمانده سال با هدف کاهش هزینه ها خبر می‌دهند .

 فعالان این حوزه می گویند همه واحدهای عرضه کننده غذای آماده این روزهای با کسادی مواجه هستند، هر چند اتحادیه رستوران داران میزان کاهش فروش را ۳۰ درصد اعلام می کند، معاون وزیر بازرگانی از کاهش ۷۵ درصدی ورود مواد غذایی به رستوارن ا خبر داد و تاکید کرد اگر تا قبل از این فلان رستوران ۱۰۰ واحد گوشت و مرغ و ... خریداری می کرد این حجم به ۲۵ واحد رسیده است و این بدان معناست که فروش رستوران ها در معرض کاهشی شدید قرار دارد.

 با شیوع ویروس کرونا کمتر کسی ریسک خرید غذای آماده را به جان می خرد و یکی از رستوران داران در منطقه مرکزی شهر در پاسخ به این سئوال که حجم فروش شما چه تغییری کرده است؟ گفت: غالبا کارگران فصلی و کسانی که امکان تهیه غذا درخانه به هیچ وجه را ندارند از ما غذا می خرند البته در روزهای اخیر خیلی از این افراد به خوردن کیک بسته بندی و شیر یا حتی نوشابه بسته بندی بسنده می کنند و غذا نمی خرند .

 برخی از رستوران داران می گویند با کاهش شدید فروش شب عید در نحوه تسویه حساب با کارکنانشان خلل ایجاد شده و زیانی سنگینی متوجه آنها شده است. برخی به محض رویارویی با سئوال کننده به عنوان خبرنگارمی پرسند آیا تمهیداتی برای کاهش مالیات تحت تاثیر شرایط کنونی اندیشیده شده است؟ سئوالی که لازم است مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی با شفافیت بدان پاسخ گویند .

سوت رکود در بازار پوشاک

 داغ ترین فصل بازار پوشاک در شب عید با گره خوردن به ماجرای کرونا با رکودی جدی مواجه شده است.

 منطقه جمهوری و فردوسی که بورس خرید و فروش لباس محسوب می شود، شب عید با خلوتی بی‌سابقه ای رورو هستند . هر چند اکثر مغازه‌ها باز هستند اما کارکنان و فروشندگانشان می گویند کمتر کسی ریسک خرید لباس را می کند چرا که می رتسند لباس ها به یوروس کرونا آلوده باشند.

مسئول یکی از واحدهای لباس فروشی مردانه در این خصوص گفت: من مغازه را دائم ضدعفونی می‌کنم و حتی روی لباس ها الکل و آب اسپری کردم اما با این حال مشتری کم است و فکر می کنم با این وضعیت فروش زیان شدیدی را متحمل شویم.  وی تاکید کرد: احتمالا پس از فروکش کردن بحران کرونا بتوان با برگزای حراج‌هایی کمی از این زیان را جبران کرد اما در کل امسال هنوز بازار نه در بخش لباس زنانه، نه مردانه و نه بچه گانه به راه نیفتاده است و مشکلات در پرداخت هزینه اجاره و مالیات و ... بالا می‌رود.

بازار پوشاک

قنادی‌ها نگران فروش پایان سال

 هر چند وزارت صنعت، معدن  تجارت از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز اعم از روغن و شکر و آرد در پایان سال خبر می دهد اما قنادی‌ها معتقدند امسال با کاهش شدید فروش روبروخواهند بود چرا که مردم کمتر ریسک خرید شیرینی و مواد غذایی را از بیرون به جان می خرند.

 یکی از قنادان در خیابان شهید دستگردی در پاسخ به این سئوال که انتظار دارید کرونا چه میزان بر کاهش فروش شما تاثیر بگذارد، گفت: بعید می دانم امسال شیرینی تازه خریدار داشته باشد مگر اینکه کارخانه‌های معتبر نسبت به عرضه شیرینی بسته بندی اقدام کنند. در عین حال آجیل باز هم خریدار ندارند و کسانی که واقعا قصد خرید دارند اجیل بسته بندی کارخانه ای می خرند .

 وی گفت: تصور می کنم امسال سالی استثنایی برای قنادان خواهد بود و همین هفته اخیر نیز میزان فروش قنادان با سقوط شدیدی ، حتی بیش از ۶۰ درصد در بسیاری مناطق روبرو شده است و حجم پخت شیرینی باهدف پیشگیری از زیان با کاهشی شدید روبروست.

قنادی

 کارگران فصلی بیکار ماندند

 در حالی که ماه پایانی سال داغ ترین فصل کاری کارگران روزمردی است که برای خانه تکانی و تعمیرات کوچک و ... به کار گرفته می شدند، امسال شرایط تغییری جدی کرده است . شرکت های خدماتی نظافت منازل و راهروها با کاهش شدید مشتریان روبرو هستند.مسئول یک شرکت خدماتی در شرق تهران دراین خصوص گفت:غالبا مشتریان ما در پایان سال را طبقه متوسط و برخوردار تشکیل می دادند اما در این یک هفته با کنسلی بسیاری از قرارهای پایان هفته روبرو شدیم.اغلب خانواده‌ها با ترس از شیوع کرونا می گویند خانه‌تکانی را خودشان و بدون کمک انجام می دهند و در نتیجه کار ما به شدت کساد شده است . این وضعیت برای سایر کارگران فصلی در بازارها و ... نیز وجود دارد .

مشتریان حضوری کم شدند

 در شرایطی که قیمت ها در بازار طلا و سکه و ارز در این هفته با رشدی آشکار مواجه است، فعالان بازار ارز از کاهش محسوس مشتریان حضوری برای این اقلام روبرو هستند . بازار ارز تحت تاثیر سقوط آزاد مسافرت های خارجی در نوروز امسال با کاهش شدید تقاضا روبروست اما  آنچه زمینه رشد شدید قیمت‌ها در این بازار را فراهم کرد قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف بود . شاید اگر این اتفاق رخ نمی داد بازار ارز تحت تاثیر کاهش تقاضا با کاهش قیمت مواجه می‌شد.

 با این حال فعالان بازار می‌گویند این رشد شدید قیمت در سایه نبود مشتری است و هر چه می‌گذرد شمار مشتریان حضوری برای خرید کالا نیز کاهش می یابد. این وضعیت البته به بازار مسکن نیز تسری یافته و بساری از مشاوران املاک از کاهش تعداد مشتریان خبر می‌دهند.

 بازار خودرو می‌تازد

 بازار خودرو که با رکودی دامنه دار در سال جاری مواجه است حالا نیز با کاهش شدید تعداد مشتریان مواجه شده اما قیمت خودرو تحت تاثیر افزایش قیمت ارز از یک سو و عدم ایفای بخشی از تعهدات خودروسازان از سوی دیگر با رشد قابل توجه روبروست . نکته مهم اینجاست که دلالان در شرایط کنونی از هیچ فرصتی برای مانور و قدرت نمایی نمی گذرند؛ این فرصت خواه در بازار ماسک و ژل باشد خواه میوه و مواد غذایی یا ارز و خودرو.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =