رفتگران؛ در تیررس کرونا/ شهرداری برای حفظ کارگرانش از کرونا چه کرده است؟

کارگران و رفتگران شهرداری که نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی مناسب و به اندازه برخوردارند و نه حتی همه مردم برای حمایت از آنها نظافت عمومی را رعایت می‌کنند، چگونه باید خود را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارند؟ در این میان شهرداری و مردم چه وظایفی دارند؟

نرگس صابری: این روزها یک نگرانی جمعی بسیار بزرگ به نام ویروس کرونا ذهن مردم را به خود مشغول کرده و تمام فعالیتهایشان را تحت تاثیر خود قرار داده است. بیشتر ترندها و همچنین بیشترین کلماتی که در مرورگر گوگل جست‌وجو می شود مربوط به این ویروس، پیدا کردن اطلاعات تازه‌ای از آن و راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن و انتقال آن به دیگران است. مردم سعی می کنند با قرنطینه کردن خود و رعایت توصیه‌های بهداشتی با این ویروس که هنوز اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، مقابله کنند. اما آیا همه این امکان را دارند تا خود را در خانه قرنطینه کنند یا از راه‌های انتقال کرونا دور بمانند؟ یقینا خیر.

افراد زیادی در مشاغل مختلف مشغول به کارند که مجبورند در هر شرایطی حتی با وجود شیوع ویروس کرونا وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. از رفتگران و کارگران شهرداری باید به عنوان یکی از این گروه‌ها یاد کرد. مدیران بسیاری از مشاغل از کارمندان اداری خود خواسته‌اند، کار خود را به صورت دورکاری انجام دهند و برای کسانی که امکان دورکاری برایشان فراهم نیست هم در تمام ادارات و کسب و کارهای دولتی و خصوصی دستگاه‌ها و امکاناتی برای ضدعفونی کردن و شست‌وشوی دستها تعبیه شده است. اما کارگران و رفتگران شهرداری که نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی مناسب و به اندازه برخوردارند و نه حتی همه مردم برای حمایت از آنها نظافت عمومی را رعایت می‌کنند، چگونه باید خود را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارند؟ در این میان شهرداری و مردم چه وظایفی دارند؟

 رعایت نکردن بهداشت، مساوی با به خطر انداختن جامعه

 احتمال رویارویی کارگران و رفتگران شهرداری از دیگر اقشار جامعه مانند کارمندان و شهروندان عادی با ویروس کرونا بسیار بیشتر است. مثلا آنها هر روز باید خیابانها را از دستکش‌های یکبار مصرف، سطوح آلوده به ویروس کرونا، ماسکهای استفاده شده، آب دهان و... پاک کنند یا وسایل حمل و نقل عمومی را ضد عفونی کنند. اما چه راهکارهایی باید برای در امان نگه داشتن آنها از خطر ابتدا به ویروس کرونا اندیشیده شود؟

مینو محرز، متخصص بیماریهای عفونی با گلایه از افراد که ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف خود را کف خیابان می‌ریزند و مشکلات رفتگران را بیشتر می‌کنند، به خبرآنلاین گفت: «باعث تاسف است که مردم به جای اینکه ماسک، دستمال و دستکش‌های یک بار مصرفشان را در ظرف دردار بیندازند، روی زمین می‌ریزند و این‌ها باید جمع آوری شود. در این زمینه رفتگران نمی توانند و لازم هم نیست که کار خاصی انجام دهند. دستکش کار که همیشه دستشان است، تنها کافی است در طول کار از ماسکهای معمولی استفاده کنند و اگر ماسک ندارند دهان و بینی خود را با یک دستمال تمیز بپوشانند.»

او ادامه داد: «رفتگران و کارگران شهرداری هم باید مثل افراد دیگر وقتی کارشان تمام شد دستهای خود را با مایع دستشویی بشویند و ضدعفونی کنند. شهرداری شاید بتواند کمک بیشتری در جمع آوری ماسکهایی که مردم در خیابانها میریزند بکند و رفتگران هم باید در طول این جمع آوری حتما ماسک بزنند.»

همانطورکه مشخص است ماسک برای این دسته از افراد که سر و کار بیشتری با ویروس کرونا دارند بسیار ضروری است و باید بیشتر از مردم دیگری که کمتر در معرض مواجهه با این ویروس هستند در اختیارشان قرار گیرد. اما این همه ماجرا نیست؛ فرهنگ سازی از سوی شهرداری و شورای شهر در زمینه رعایت نکات بهداشتی در خیابان نیز می‌تواند کمک شایانی به رفتگران بکند.

تلاش برای فرهنگ‌سازی

شهرداری و شورای شهر مهمترین نهادهایی هستند که باید در این زمینه کار کنند تا علاوه برحفظ سلامتی رفتگران و کارگران شهرداری، جامعه را از درگیر شدن با خطر بیشتر این ویروس در امان نگه دارند. اما این نهادها در این زمینه چه کارهایی انجام داده اند؟

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای رفتگران و کارگران شهرداری از انتقال ویروس کرونا انجام شده است به خبرآنلاین گفت: «شهرداری به صورت مستقیم با رفتگران در ارتباط نیست و این افراد با پیمانکارها سر و کار دارند، اما از همان ابتدا شهرداری وسواس زیادی در این خصوص به خرج داده است. از ملزومات کار پیمانکاران این است که به رفتگران و کارگران شهرداری لباس، دستکش و ماسک مناسب بدهند. در حال حاضر و در مورد ویروس کرونا هم تاکید شهرداری بسیار بیشتر شده است و سفارشات زیادی شده که حتما ضدعفونی‌های لازم در محل اسکان این افراد انجام شود و وسایل یاد شده هم در اختیارشان قرار گیرد.»

او ادامه داد: «در حال حاضر مراکز تجمع و اسکان این افراد به صورت مداوم در حال ضدعفونی شدن است و همچنین آموزش های زیادی هم در این زمینه به آنها داده شده تا از بروز بیماری در این افراد تا حد امکان جلوگیری شود.»

این عضو شورای شهر در جواب این سوال که آیا ماسک بیشتری از قبل در اختیار رفتگران قرار میگیرد، گفت: «درحال حاضر تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای همه کشور مساله شده است، اما شهرداری تمام تلاشش را برای تامین این موارد برای کارگرانش می کند. با وجود اینکه این ماسکها زمان استفاده کوتاه مدتی دارند اولین گروهی که باید ماسک در اختیارش قرار گیرد، رفتگران و کارگران شهرداری هستند.»

جدا از تمام این مسائل همانطور که ذکر شد در این باره یکی از اصلی ترین مسائلی که شهرداری باید به آن بپردازد فرهنگ سازی است. گرچه در هفته اخیر بنرهایی در سطح شهر در مورد بهداشت عمومی نصب شده اما پیشنهاد کارشناسان به شهرداری اطلاع رسانی توصیه‌های بهداشت عمومی از طریق پیامک به مردم است.

نژاد بهرام درخصوص لزوم فرهنگ سازی گفت: «شهرداری حدود یک هفته است بنرهای تبلیغاتی در مورد شست‌وشوی دستها و رعایت بهداشت عمومی در سطح شهر نصب کرده است، اما شاید این کافی نباشد. اینکه نظافت باید رعایت شود و مردم باید دستکشها و ماسکهای استفاده شده شان را در سطل زباله بریزند جزو بدیهیات است، اما در این زمینه باید روی بدیهیات هم تاکید بیشتری شود. شورای شهر تلاش می کند پیشنهادهایی مانند اطلاع رسانی از طریق پیامک را نیز در دستور کار شهرداری قرار دهد.»

شکست دادن کرونا مستلزم همکاری اقشار مختلف با هم است. وضعیت به گونه‌ای است که نمی توان خود را جدای از دیگر افراد جامعه تصور کرد و سلامت هر فرد برای سالم ماندن دیگران اهمیت دارند. بر این اساس دادن امکانات و آموزش هایی برای مقابله با کرونا به گروه های در معرض خطر باید به مطالبه عمومی تبدیل شود.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =