افتتاح طرح ها و پروژه های هفته منابع طبیعی و ابخیزداری

دبیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هفته منابع طبیعی را فرصتی مناسب برای مشارکت همیاران طبیعت ، سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی عضو نهضت سبز در حفاظت و توسعه منابع طبیعی دانست .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان علینقی حیدریان  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد:  بمناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در استان سمنان 13طرح و پروژه افتتاح خواهد شد که در بخش آبخیزداری 10طرح و بیابان زدایی 3طرح با اعتباری بالغ بر 111371میلیون ریال به بهره برداری می رسد و همچنین عملیات کلنگ زنی جهت احداث سکوی تولید نهال گلدانی با اعتباری بالغ بر 5میلیارد ریال در نهالستان شهید عموزاده سمنان انجام می شود  

 دربخش حفاظت و امور اراضی عنوان کرد: با اشاره به انعقاد چهار فقره قرارداد کاداستر در سال 1397 در بیش از 200 پلاک اراضی ملی و منابع طبیعی در استان کار انجام شده است در سال 1398 نیز علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی که بخشی از این اعتبارات به حوزه ی معاونت حفاظت و امور اراضی تخصیص داده شده است از اعتبارات ملی و استانی حدود500هزار هکتار کاداستر و همچنین اقدامات حفاظتی و حمایتی دیگر برای پیشبرد اهداف سازمانی مخصوصا در بحث مربوط به حفاظت و تامین سوخت جایگزین مورد استفاده قرار گرفته است .

در بخش حفاظت وامور اراضی نیز 200پلاک با مساحتی حدود 500هزار هکتاردر حال کاداسترو دریافت سند تک برگی می باشد و 20کیلومتر کمر بند حفاظتی انجام گردیده ، 55خانوار تامین سوخت  بوسیله آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی انجام شده و همچنین در 22 روستا سند توانمند سازی جوامع روستایی تهیه شده است . 

در بخش آبخیزداری استان سمنان سهم استان سمنان از این اعتبارات در سال 98 بالغ بر 40 میلیارد تومان بوده است . 
وی با بیان اینکه این اعتبارات در اختیار ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفت افزود: عملیات اجرایی این طرح‌ها که در 24 حوزه برنامه‌ریزی شده بود را از هفته دولت امسال کلید زدیم.

حیدریان با بیان اینکه این طرح‌ها در 24 حوزه وبا مساحتی بالغ بر 24600 هکتار برنامه‌ریزی شد ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری استان سمنان متناسب با مطالعات انجام شده و اولویت‌ها و نیازهای منطقه‌ای در چند بخش برنامه‌ریزی و عملیاتی شد.

وی از اجرای 5 بند خاکی و بخش سیلاب با حجم 113100هزار مترمکعب از محل این اعتبارات خبر داد و افزود: بالغ بر 250 سازه سنگ و ملات ،  گابیون با حجم 82466 مترمکعب، 150متر مربع بند های سبک یا چپری، 22 مورد کانال بتنی با حجم 1949متر مکعب در طرح حبله رود و...از جمله طرح‌هایی است که در سال‌جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در شهرستان‌های مختلف این استان عملیاتی شده است.
بیولوژیک :
همچنین عملیات بیولوژیک شامل جنگلکاری در سطح 168 هکتار ، بیابانزدایی در سطح 2250 هکتار و پروژه های کپه کاری ، بذر پاشی و بذر کاری در سطح 2356 هکتار اجرا گردیده است .

حیدریان همچنین از اجرای پروژه های  بیولوژیک  همگام با عملیات مکانیکی خبر داد و اضافه کرد : کپه کاری ، بذر پاشی و بذر کاری در 33سامانه عرفی مراتع در سطح به مساحت 2356هکتار، نهالکاری مثمر و غیر مثمر به مساحت 168 هکتار در سال جاری از محل صندوق توسعه انجام شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =