به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزهای اول اسفند و پس از اینکه شیوع کرونا در کشور به طور رسمی اعلام شد و عدد مبتلایان به این بیماری هر روز بالا و بالاتر رفت، تعطیلی سینماها اولین اقدام جدی برای مقابله با افزایش شیوع این ویروس بود. تصمیمی که وزارت ارشاد به درستی خیلی زودتر از دستگاههای دیگر گرفت و خبر آن را رسانهای کرد. این تصمیم اما قطعا خسارتهایی برای صاحبان سینما به دنبال خواهد داشت. آنها که در نیمه دوم سال ۹۸ چندباری به دلایل مختلف بالاجبار تعطیلی را تجربه کرده بودند و امید داشتند با اکران پیش از عید مقداری از خسارتشان جبران شود، درست چند روز پس از شروع اکران فیلمهای جدید دوباره با تعطیلی ناخواسته روبهرو شدند که اینبار تمامی هم ندارد و طبق پیشبینیها ممکن است تا پایان تعطیلات عید هم ادامه داشته باشد.
این تعطیلی طولانیمدت قطعا خسارت زیادی برای سینماها به دنبال خواهد داشت که حالا غیر از اکران اسفند اکران عید یعنی بهترین اکران سال را هم از دست خواهند داد. این موضوعی است که نگرانی مسوولان سینمایی کشور را هم به دنبال داشته و حسین انتظامی در اکانت توئیترش از اهل فن و مخاطبانش خواسته تا اگر راهحلی برای جبران این خسارت به ذهنشان میرسد آن را بیان کنند.
انتظامی نوشته است: «سینماهای خصوصی بهطور متوسط روزی ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشتهاند که قریب نصف آن، سهم سینمادار بوده؛ اما الان تعطیلاند. سایر مشاغل هم چنین وضعی دارند. باید برای جبران ضرر تعطیلی ناشی از کرونا در مشاغل خُرد، بستههای حمایتی طراحی کنیم. چه پیشنهادی دارید؟»
این پرسش رئیس سازمان سینمایی با پاسخهای متفاوتی روبهرو شده و هر کس درباره آن نظری داشته است. افزایش روزهایی که بلیت سینماها نیمبها است برای افزایش مخاطبان، استفاده از ظرفیت ویاودیها، کم کردن تعداد فیلمهایی که بر روی پرده میروند با تعیین استاندارد و... برخی از نظراتی هستند که مخاطبان این توییت بیان کردهاند. به مرور بخشی از این نظرات که اغلب از سوی روزنامهنگاران و برخی از اهالی سینما مطرح شده میپردازیم.
محمد کلهر (خبرنگار) از کمک سازمان سینمایی برای ارتقای تکنولوژی سالنهای سینما و در نتیجه آن کاهش یکی از هزینههای این سالنها و افزایش بهرهوری اینطور مینویسد: « به شرطی که سالنهای خصوصی تجاری (طبقات آخر پاساژها) در اولویت نباشند، پیشنهاد میکنم سهم خود در تخصیص یارانه برای تجهیز سالنها به تکنولوژی پخش «ای سینما لیزری» را بالا ببرید که هم کمکی ۶۰ تا ۲۰۰ میلیونی به سالندار است و هم هزینه تعویض لامپ تصویر ۳ تا ۷ میلیونی را چندسال کم میکند.»
مهدی بابایی (خبرنگار) پیشنهادش را بر مبنای افزایش تعداد مخاطب سینما در روزهای سهشنبه که بلیتهای نیمبها وجود دارد مطرح میکند: «بررسی آمار فروش انلاین نشون میده فروش سینماها تو روزهای نیم بها بیشتر از سایر روزها بوده. تعداد روز بیشتری در هفته رو نیم بها کنید تا هم از سینمادار و هم از مردم حمایت بشه.»
ایزد مهرآفرین (خبرنگار) یکی از افرادی است که معتقد است همه فیلمها قابلیت اکران روی پرده سینماها ندارند. او پیشنهادش کم کردن تعداد فیلمهایی است که در طول سال باید روی پرده سینماها بروند و این موضوع را اینطور مینویسد: « با ترافیک اکران پیشنهاد میکنم کمیتهای تشکیل شود وفیلمهایی که واقعا مناسب اکران نیستند و آوردهای برای مخاطب ندارند را اکران نکنید ومجوز نمایش خانگیاش را صادر کنید تا هم حجم فیلمهای متقاضی اکران کاسته بشه هم سریعتر اینها دیده بشوند. واقعا خیلی از فیلمها فقط سالن اشغال میکنند.»
فاطمه ترکاشوند (خبرنگار) با تاکید بر این نکته که باید حساب سالنهای خصوصی از پردیسهای تجاری بزرگ جدا شود نوشت: «مالیات شرکتهای پخش آنلاین و ویاودی رو که این روزها افزایش بازدید داشتن، افزایش بدید و از محل درآمدهاش، به نسبت خسارت سالن، درصدی رو یارانه پرداخت کنید.»
میلاد طلایی هم به استفاده از ظرفیت شبکه نمایش خانگی معتقد است و مینویسد: « پیشنهاد من برای اکران نوروز امسال استفاده از ظرفیت شبکه نمایش خانگی است، با یک تعامل ساده با ویاودی ها و همچنین فروش دیویدی میتوان به فروشی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان برای هر فیلم رسید و از این درآمد ۳۰٪ به سینمادارها اختصاص یابد.»
علی زادمهر (خبرنگار) هم از پرداخت حق پخش به فیلمهای متقاضی اکران نوشته و پاسخ سوال رئیس سازمان سینمایی را اینطور داده: « فیلمهای بسیاری دوست دارند اکران شوند اما فرصت اکران ندارند. همچنین فیلمهایی هستند که در اکران نمیتوانند فروش خوبی داشته باشند با توجه به اتفاقات اخیر میتوان با پرداخت حق پخش این فیلمها و نمایش آنها در ویاودی ها هم باعث دیده شدن فیلم شد و هم ضرر مادی را جبران کرد.»
محمدحسین فرهادیان (دانشجوی دکترای روابط بینالملل) پیشنهادش مربوط به بعد از ایام شیوع کرونا است. او مینویسد: «تنها راه تعطیلات خوب پس از دفع بحران است. مثلا عید فطر که خود به خود ظرفیت بالا برای فروش دارد اما اگر زمان تعطیلات زیاد شود می توان رکود این روزها را احیا کرد.»
محمد مهدوی هم پیشنهادی مشابه دارد و از برگزاری یک جشنواره تابستانی سراسری مینویسد: « یک جشنوارهٔ تابستانهٔ سرتاسری برگزار کنیم در کشور یا لااقل در چند منطقه از کشور، در همان نقشه شیوع کرونا. فرصتی برای ارائههای فرهنگی و هنری، یک بازار فرهنگی و هنری. امروز وزارت بهداشت فرماندهی عملیات را بهعهده دارد، در ایام جشنوارهٔ جبران کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد فرمانده باشد.»
نظرخواهی توئیتری رئیس سازمان سینمایی که بیشتر به فضایی برای پاسخهای تخصصی بدل شد، اگرچه شاید نظرات افراد شاغل در این مشاغل کوچک را به همراه نداشت و لابهلای پیشنهادها میشد شوخیهای معمول، انتقادهای همیشگی و گاه بحثهایی که دایر بر اختلافات شخصی یا گروهی میان افراد و صنوف مختلف سینمایی بود هم دید اما نکات جالبی را در خود داشته است.
مهمترین نکته وحدت رویه نظردهندگان در پرهیز از تزریق مستقیم بودجه است. طرحهای پیشنهادی بیشتر به دنبال مسیرهایی هستند که منجر به ایجاد رونق در چرخه اکران شوند.
پیشنهاد حذف فیلمهای با اقبال کمفروش از چرخه اکرانی که در سال ۹۹ سه ماه طلایی و فصل رونق اکرانش را از دست داده است یا تجهیز سینماهای کوچک به تکنولوژیهای پخش با کیفیت بهتر و یا افزایش روزهای فروش نیمبهاء و طرح افزایش اکران فیلمهای خارجی و حتی ایده اکران شبکه نمایش خانگی و سینمای آنلاین همگی ایدههایی هستند که طرح شدهاند و دستهبندی و بررسی معایب و مزایای هر کدامشان در کارگروههای تخصصی میتواند خروجی مشخصی داشته باشد از جنسی که مدیری چون انتظامی به دنبال رسیدن به آن است. ایجاد مکانیسم حمایتی مشخصی که به جای پرداخت یارانه مستقیم نقدی و کمکهایی که حالت پرداخت مقرری بیکاری دارد، چرخه نویی را ایجاد کند که باعث تحول و افزایش بهرهوری در سینما باشد.
۲۵۲۵۸
نظر شما