۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
اردوغان به دبیرکل ناتو چه گفت؟

ایرنا نوشت: رییس جمهوری ترکیه و دبیرکل سازمان اتلانتیک شمالی ناتو روز دوشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار و درباره حوادث سوریه گفت و گو کردند.

«ینس استولتنبرگ» در توییتی نوشت: مذاکرات مهم و جدی را با رجب طیب اردوغان درباره اوضاع سوریه و بحران پناهجویان داشتم.

اردوغان برای سفری یک روزه وارد بروکسل شد تا با مقام‌های اتحادیه اروپا درباره مساله پناهجویان گفت‌وگو کند.

شارل میشل رییس کمیسیون اروپا ساعاتی پیش در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ما با ترکیه درباره مسائل مختلف دیدگاه‌های متفاوتی داریم و مهم است که مذاکرات صریح و شفافی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد که برای اتحادیه اروپا اجرای توافق میان بروکسل و آنکارا درباره مهاجران سوری حائز اهمیت است.  

اردوغان پس از افزایش تنش های نظامی و سیاسی میان آنکارا و دمشق در منطقه ادلب سوریه در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) به منظور فشار به اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کشور از این پس نمی تواند مانع ورود پناهجویان به اروپا شود و مرزهای خود را باز می‌کند.

پس از اعلام تصمیم دولت ترکیه موج گسترده‌ای از مهاجران این کشور را به مقصد کشورهای اروپایی و به ویژه یونان ترک کردند.

 اتحادیه اروپا در مقابل از ترکیه خواست که به توافق سال ۲۰۱۶ میلادی بین بروکسل و آنکارا درباره مهاجران پایبند باشد. در این توافق از ترکیه خواسته شده است که مهاجران را به ازای کمک اتحادیه اروپا در خاک خود نگه دارد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته از اختصاص ۱۷۰ میلیون یورو برای مقابله با بحران انسانی در شمال غرب سوریه خبر داد.

«جوسپ بورل» که در بحبوحه تنش‌ میان ترکیه و سوریه به آنکارا سفر کرده بود، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان به خبرنگاران گفت: «تصمیم گرفته‌ایم برای ادامه کمک‌رسانی به افرادی که در معرض بیشترین آسیب‌ها در سوریه قرار گرفته‌اند، ۱۷۰ میلیون یورو اختصاص دهیم.»

وی افزود که ۶۰ میلیون یورو از این میزان برای کمک به بحران انسانی شمال غرب سوریه تخصیص داده خواهد شد.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز در سفر به آنکارا از اختصاص ۸۹ میلیون پوند کمک مالی در خصوص بحران انسانی آوارگان سوری خبر داد. این کمک علاوه بر ۳.۱ میلیارد پوندی است که انگلیس برای کمک به این بحران اختصاص داده است.

اردوغان اروپا را به عدم پایبندی به توافق پرداخت کمک مالی متهم می‌کند.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =