هشدار انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره طرح جمع‌آوری کودکان کار

اوضاع امروز کشور که به دلیل درگیر شدن با کرونا شرایطی بحرانی را تجربه می‌کند، برای کودکانی که جز در خیابان‌ها و از سر نادیده گرفته شدن، دیده نمی‌شوند و برای کودکانی که در میان زباله‌ها تنها کودکی را فراموش نمی‌کنند که زندگی کردن را هم از یاد می‌برند، دشوارتر و خطرناک‌تر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از انجمن حمایت از حقوق کودکان، آن‌چه این شرایط را سخت‌تر می‌کند، ضربه‌هایی است که سیاست‌گذاران با جهت‌گیری‌ها و اقدامات‌شان بر پیکر نحیف جامعه محروم، وارد می‌کنند. در حالیکه نابرابری و بی‌عدالتی پیش از این زخم خود را بر صورت بخش بزرگی از جامعه زده و آن‌ها را به حاشیه رانده است.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در شرایط کنونی، بحرانی‌تر از قبل خود را نشان می‌دهند. کار کودکان و به‌ویژه کار کودکان در مشاغلی سخت و زیان‌آور چون دست‌فروشی و زباله‌گردی ازین دست آسیب‌هاست. کودکانی که به اجبار فقر و نابرابری‌ که سازوکارهای کلان اقتصادی بر آنها و خانواده‌شان تحمیل کرده است، ناچار به کار هستند. 

کودکانی که شغل و زندگی‌شان آلوده سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی نهادها و سازمان‌هایی است که درکی از شرایط آن‌ها ندارند و امروز در چنین اوضاع آشفته‌ای به جای آن‌که برای حفظ جان و سلامتی این کودکان اقدامی کنند، یکی چون نماینده مجلس آن‌ها را عامل انتشار ویروس می‌نامد و دیگری چون استانداری تهران تجربه ده‌ها بار آزموده‌شده جمع‌آوری ضربتی را راه چاره می‌داند. 

اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایی که بیش‌تر نوعی فرافکنی برای عدم‌پاسخگویی مسئولانی است که با بی‌تدبیری و عدم‌شفافیت، باعث ایجاد چنین بحرانی در کشور شدند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان، با تاکید بر این باور که هرگونه کار کودک غیرقانونی و غیرانسانی است، در شرایط بحرانی حاضر، حفظ جان و سلامت کودکان را مهم‌ترین اولویت می‌داند و از ابتدای این بحران با مذاکره با شهرداری تهران و سازمان بهزیستی راهکارهای خود را برای اقدام فوری در جهت این مهم، ارائه کرده‌است.

برای این منظور، در مذاکره با نهادهای متولی طرحی مبنی بر ایجاد شرایط مناسب برای غربال‌گری و اسکان کودکان زباله‌گرد که به دور از خانواده و در خطرناک‌ترین شرایط کار و زندگی می‌کنند، در محیطی امن و بهداشتی و جلب مشارکت آنان در این فرآیند را مطرح کرده‌است . 

در این طرح محلی برای اسکان این کودکان، توسط نهادهای مرتبط تامین و در این دوره با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، خدمات بهداشتی، درمانی، معیشتی و آموزشی لازم به آنان ارائه می‌شود. در جریان گفت‌وگوهای صورت گرفته با مسئولان حوزه اجتماعی شهرداری، از این پیشنهاد حمایت شد و اقدامات اولیه‌ای نیز صورت گرفت. 

در جلسه با مسئولان بهزیستی نیز کلیات موضوع مورد تایید قرار گرفت و حتی برای تامین فضا و امکانات نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت. متاسفانه با وجود موافقت اولیه و قول‌های مساعد سازمان بهزیستی، درنهایت بنا به اظهار مسئولان بهزیستی،  وزارت بهداشت به دلیل آن‌چه ایجاد رعب وحشت عمومی عنوان کرد، مانع اجرایی شدن این طرح شد و پیشنهاد غیرکارشناسی قرنطینه و توزیع پک بهداشتی در محل‌های بازیافت را ارائه داد. 

پیشنهادی که در جلسات مشترک با نمایندگان بهزیستی و شهرداری تهران به اتفاق آرا رد شده بود. انجمن متعاقبا مکاتبانی را با وزارت بهداشت و بهزیستی انجام داده و پیگیر موضوع می‌باشد.

طرح پیشنهادی انجمن، نه تنها رسمیت بخشیدن به کار کودک و یا عقب‌نشینی از مطالبه لغو کامل کار کودکان نیست، بلکه ما باور داریم، اجرایی شدن این طرح می‌تواند گامی مهم و عملیاتی در راستای خروج این کودکان از چرخه زباله‌گردی باشد.

هم‌چنین در خصوص کودکان کار خیابانی که با خانواده خود زندگی می‌کنند، پیشنهاد دادیم،  با توجه به آن‌که بخش عمده‌ای از این کودکان با موسسات مردم‌نهاد ارتباط دارند یا در مناطقی هستند که حضور این موسسات پررنگ است، حمایت‌های معیشتی لازم و امکانات بهداشتی مناسب با شرایط، با همکاری سمن‌ها توزیع شود.

امروز، استانداری تهران وارد ماجرا شده و گویا قرار است تجربه بی‌سرانجام طرح سامان‌دهی که در خرداد ماه امسال برای چندمین بار آغاز شد و یک ماه بعد خود اجراکنندگان آن را متوقف کردند، تکرار شود. استاندار تهران، در موضعی که ناشی از عدم‌درک شرایط اجتماعی و وضعیت کودکان کار و برآمده از نگاه پلیسی امنیتی و مواجهه سخت با مردم محروم است، با اعلام «جمع‌آوری کودکان کار» در واقع سه حالت فراروی آنان قرار می‌دهد؛ یا بازگشت به خانواده بدون هیچ‌گونه حمایت، یا سلب حضانت از خانواده‌هایی که کودک آن‌ها برای بار دوم دستگیر می‌شوند، یعنی سلب حضانت به واسطه فقر و یا رد مرز کودکان مهاجر.
اقداماتی که  به‌واسطه جاری بودن اصول پیمان‌نامه حقوق کودکان در کشور، که در حکم قانون داخلی محسوب می‌شود، نه‌تنها غیرقانونی بلکه غیراخلاقی و غیرانسانی هستند.

راه‌حلی که کودکی را که از تنگنای فقر به جهنم زباله‌گردی و کار خیابانی روی آورده، به‌جای حمایت، با اقدامات سرکوب‌گرانه روبه‌رو می‌سازد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن اعتراض شدید به تصمیم اخیر استانداری تهران و هشدار نسبت به انفعال سازمان‌های مسئول، از کلیه نهادهای تصمیم‌گیر می‌خواهد تا با عمل به وظایف قانونی خود نه از مسیر طرح‌های ضربتی که از منظر تکریم و اهمیت دادن به سلامت و جان این کودکان، بار دیگر طرح پیشنهادی انجمن برای حمایت از کودکان کار و خیابان را مورد بررسی قرار داده و با رفع نقاط ضعف احتمالی آن به شیوه‌ای عمل کنند که نه‌تنها موجب افزایش شکاف بین این کودکان و جامعه نشود بلکه درعین احترام، منجر به حفظ جان و سلامتی‌ آنها شود.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1364796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =