۹ نفر
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
حلبچه ، کرونا و ویروسی به نام صدام

امروز 16 مارس متقارن با سالگرد بمباران شیمیایی شهر کُردنشین حلبچه توسط دولت بعث عراق در سال 1988 میباشد و از معدود دفعاتی در تاریخ معاصر ، که دولتی بر علیه ملت خود دست به عملیات کشتار جمعی زده است.

ویروس کرونا از زمان شیوع خود در تقریبا دو ماه قبل تاکنون نزدیک به 6500 کشته به تایید سازمان بهداشت جهانی بر جای گذاشته است ، ولی بمباران حلبچه به فرمان صدام حسین نزدیک به 7000 کشته به گواه برخی منابع در یک روز به جای گذاشت و این بمباران ثابت کرد که هیچ ویروسی به اندازه یک انسان افسارگریخته و جاه طلب ، مهلک و خطرناک نیست .

این کشتار دسته جمعی و جنایت علیه بشریت در ادامه عملیات هشت مرحله ای «انفال » بر علیه کُردهای شمال عراق توسط رژیم صدام بود و مابین سالهای 1987 تا 1988 ، 180 هزار نفر کُرد عراقی در جریان این عملیات کشته شدند و هزاران تن دیگر از آنان آواره و بسیاری از روستای کُردنشین با خاک یکسان گشت . البته بعدها بعضی از ناسیونالیستها و متفکران جهان عرب مانند ادوارد سعید در این آمار تشکیک کردند ولی اسناد متقن روایت گر جنایتی بزرگ و غیر قابل باور بود .

جرم کُردهای عراقی همراهی با ایران در سالهای پایانی جنگ ایران و عراق بود و این اقدام کُردها ،  صدام حسین را به شدت عصبانی کرد و پسر عموی خود علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی را  مامور به سرکوب و اجرای برنامه نسل کشی کُردها در شمال عراق نمود .

ویروس صدام ، لطمات و خسارت بسیاری بزرگی به کُردها وارد نمود و بخشی بزرگی از جمعیت آنها را به نابودی کشاند ولی از طرف دیگر آنان را مصمم نمود که به هر طریقی خود از دست این ویروس خانه مان سوز رها کنند و همین عزم آنان در سال 1991 و سه سال بعد فاجعه حلبچه به ثمر نشست و کُردها توانستند به خودمختاری در شمال عراق برسند .

در سال 2003 و بعد سقوط رژیم بعث ، یکی از اتهاماتی که صدام حسین و علی حسن المجید به جرم آن محکوم به اعدام شدند همین نسل کشی گسترده بر علیه کُردهای عراق در جریان عملیات انفال و بمباران حلبچه بود و دست انتقام روزگار گریبان صدام و پسرعمویش را گرفت و صدام حسین  در زمانی اعدام شد که یک کُرد عراقی به جای او در مسند ریاست جمهوری عراق قرار گرفته بود.

*پژوهشگر میهمان در پژوهشکده  مطالعات استراتژیک  خاورمیانه

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1365483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =