انگ اجتماعی ابتلا به کرونا، مانعی برای درمان و پیشگیری

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که به نظر می‌رسد ابتلا به کرونا ویروس از لحاظ اجتماعی در حال تبدیل شدن به عنوان یک انگ اجتماعی است که شأن افراد مبتلا را مورد حمله خود قرار می‌دهد، گفت: این موضوع موجب خواهد شد این افراد بیماری خود را پنهان و معضلی جهت پیشگیری ایجاد کنند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مجید طاهری با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان "ننگ اجتماعی یا استیگما مرتبط با کرونا؛ جلوگیری از ایجاد معضلی در خصوص این بیماری برای پیشگیری از گسترش کرونا" در صفحه اینستاگرامی کرسی یونسکو در ترویج علم منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است:

"ابتلا به کرونا به معضلی با ابعاد جهانی تبدیل شده است. در حالی که کرونا از منظر پزشکی در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا یا سارس یک بیماری با میزان سرایت بالاتر تلقی می‌شود، اما میزان کشندگی کمتری دارد، اما به نظر می‌رسد از لحاظ اجتماعی در حال تبدیل شدن به عنوان یک انگ اجتماعی است که شأن افراد مبتلا را مورد حمله خود قرار می‌دهد.

به این معنی که فرد مبتلا به کرونا در کنار تحمل بار درد و استرس ناشی از بیماری و ترس از مرگ، ناچار است نگاه و احساسات منفی دیگران مانند طرد، تحقیر و انواع تبعیض‌ها را از سوی جامعه تحمل کند؛ به طوری که به نظر می‌رسد پیامدها و مشکلات ناشی از انگ اجتماعی مرتبط با کرونا از خود بیماری دردناک‌تر باشد.

این موضوع موجب خواهد شد که این افراد بیماری خود را پنهان و معضلی جهت پیشگیری ایجاد کنند، بدین ترتیب که باعث کاهش رغبت این گروه از بیماران برای انجام آزمایش، مانعی در دسترسی به درمان و سایر خدمات مراقبت بهداشتی، عدم تعهد به درمان و فاش نکردن بیماری می‌شود. از پرسنل بهداشتی درمانی درخواست می‌کنم نگاه درستی در خصوص این بیماری را به جامعه انتقال دهند و صدالبته نقش رسانه‌ها بسیار مهم است." 

کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده، پویشی را به نام «#علمی_شو» راه‌اندازی کرده و از همه علاقه‌مندان به مباحث علمی درست، دعوت می‌کند با تولید و ارسال پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش "#علمی_شو بپیوندند.

٢٣۵٢٣٧

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =