نقدی بر سخنان رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد تعرفه واردات خودرو

رسول شقاقی: سال گذشته علی رغم نظر منفی کمیسیون صنایع مجلس، تعرفه واردات خودرو از 90 به 70 درصد در بودجه سال جاری کاهش یافت. پس از آن لابی‌ها و مذاکرات بسیاری صورت گرفت تا مجلس پس از تعطیلات نوروزی بار دیگر تعرفه واردات را به بهانه حمایت از تولید داخل به 90 درصد سابق بازگرداند و از سویی برای جلب نظر افکار عمومی قانونی به نام ارتقای کیفی خودرو مصوب کرد تا امتیازی که به خودروسازان داخلی داده شده، با امتیازی دیگر به نفع مصرف کنندگان برابر شود.

در همان قانون، مجلس اختیار تعرفه واردات خودرو را به کمیسیون ماده1 یعنی خود دولت سپرد و فقط خواستار گزارشاتی سه ماهه در رابطه با نحوه اجرای ارتقای کیفی شد.

اینک نزدیک به 9 ماه از اجرای این قانون می‌گذرد و خودروسازان داخلی همین چند روز پیش اولین گزارش خود را ارسال کردند. نمایندگان مجلس نیز وقتی در مورد تعرفه واردات خودرو در سال آینده صحبت می‌شود، می‌گویند باید یک سال صبر کنیم تا نتایج قانون ارتقای کیفی را ببینیم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن نیز روز گذشته در گفتگویی با روزنامه «دنیای اقتصاد» همین موضوع را مطرح کرد. حسین هاشمی وقتی به خلع سلاح شدن مجلس در برابر خودروسازان با تصویب این قانون متهم شد گفت: «به هر حال مجلس از ابزار و اختیارات خود در این مورد استفاده خواهد کرد. یکی از کارهای مهمی که انجام خواهیم داد‌، فراخوان از مشتریان است. کمیسیون صنایع‌، سال آینده همزمان با یکساله شدن قانون ارتقای کیفیت خودرو‌، از مشتریان خودروهای داخلی فراخوان کرده و نظر آنها را در مورد سطح کیفی خودروها جویا خواهد شد. در مرحله بعد نیز نتایج این فراخوان را در کنار گزارش ارسالی خودروسازان قرار داده و روند ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را بررسی می‌کنیم.»

 در این بین چند نکته وجود دارد که شاید اگر رئیس و اعضای کمیسیون صنایع که طراح قانون ارتقای کیفی خودرو هستند، به آن توجه کنند بد نباشد.

1-     قانون حمایت از حقوق مشتریان و خریداران خودرو به خوبی نشان داد نمی‌توان با وضع قوانین سخت افزاری امید به ارتقای کیفی داشت. خودروسازان نیازی نمی‌بینند سیستم‌ها و روش‌های خود را برای جلب نظر مشتری تغییر اساسی بدهند. تغییر در روش‌های آنها را می توان با خودرویی مانند پراید مقایسه کرد. مدل‌های متنوع و نام‌های گوناگون نمی‌تواند دلیلی بر تفاوت قابل توجه با پراید اصلی باشد.

2-     رئیس کمیسیون صنایع از اعلام فراخوان بزرگ صحبت می‌کند و حال آنکه احتیاجی به فراخوان نیست. نگاهی به آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که قطعا روش علمی‌تری نیز دارد و جزو وظایف این شرکت است می‌تواند نتایج ارتقای کیفیت را نشان دهد. به عنوان مثال یکی از گزارشات این شرکت به نام «سنجش میزان رضایت مشتریان از کلیه خودروهای داخلی و خارجی» که چندی پیش منتشر شد قطعا مبنای دقیق‌تری برای ارتقای کیفی خودرو می‌تواند باشد. در این گزارش میانگین میزان رضایت مشتریان از خودروهای مختلف در حال تردد در شش ماهه اول سال جاری 638 از 1000 یعنی حدود 64 درصد است. این عدد در خودروهای زیر 10 میلیون تومان که به تنهایی 46.7 درصد از بازار را دارد 596 از هزار یعنی کمتر از 60 درصد است. در خودروهای 10 تا 20 میلیون تومانی هم که که 48.7 درصد از بازار را در اختیار دارند 665 از هزار یعنی 66.5 درصد است. این اعداد در حد بسیار کمی نسبت به دوره قبل افزایش یافته‌اند اما هنوز آن قدر کم هستند که هیچ جایی برای دفاع نمی‌گذارد و نشان می‌دهد ارتقای کیفی به معنی واقعی وجود نداشته است. 

3-     تا پایان 10 ماهه اول سال جاری یک میلیون و 125 هزار و 683 خودرو سواری تولید شده است. از این تعداد 820 هزار و 531 دستگاه سواری به خودروهای پژو405، روآ، سمند و پراید اختصاص دارد. این یعنی 72.89 درصد از بازار در اختیار خودروهای قدیمی است که نهایتا می‌توانند با تغییراتی کوچک، اندکی ارتقا یابند و توانایی جهش کیفی ندارند. در بازار وانت نیز از کل 156 هزار و 967 دستگاه تولید شده تا پایان دی، 156 هزار و 312 دستگاه یعنی 99.58 درصد به سه محصول پیکان وانت ایران خودرو، وانت نیسان زامیاد و مزدا وانت بهمن تعلق دارد که حتی با ارتقا نیز نمی‌توانند استانداردها را پاس کنند. در واقع به جای هر فراخوانی و قبل از هر قانونی می‌توان نگاهی به این آمار کرد و اینکه خودروهای قدیمی 10، 20 و 40 سال پیش از نظر فنی و طراحی نمی‌توانند با خودروهای روز برابری کنند. بنابراین هر قانونی که به تولید این خودروها فضای بیشتری دهد و تایید کننده آن باشد فقط باعث درجا زدن در کیفیت می‌شود حتی اگر نام آن قانون ارتقای کیفی باشد.

4- اگر هدف از خودروسازی، جلب نظر مشتریان است که قانون ارتقای کیفی خودرو یک شکست تمام عیار است و جز بستن دست مجلس در بحث تعرفه‏، از بین بردن فضای رقابت بدلیل محدودیت واردات و انحصار بیشتر برای خودروسازان داخلی نتیجه‌ای نداشته است. شاید اگر نمایندگان مجلس به جای این قانون به دنبال اجرای قوی قانون حمایت از حقوق مشتریان و خریداران خودرو بودند، موفقیت بیشتری نصیبشان می‌شد. اما اگر هدف نمایندگان آن گونه که رئیس کمیسیون صنایع گفته، اشتغال زایی و ارزش افزوده است باید پرسید چرا باید مصرف کننده داخلی مجبور شود هزینه اشتغال زایی و ارزش افزوده برای کشور را با خرید جنس کم کیفیت از جیب خود بدهد؟ قطعا این مخصوصا پس از اجرای قانون هدفمند شد یارانه‌ها، جز ظلم مضاعف به مصرف کننده نمی‌تواند معنی دیگری داشته باشد.

/32

کد خبر 136842

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    مردم مگه براي خودروساز مجلس يا كوميسيون ماده 1 اصلا اهميتي داره؟ديگه بنزين هم ازاد شد هم سود خودروسازي هم سود بنزين تا قبل از اين هم با اين افزايش توليد محصولات بي كيفيت يارانه بنزين سنگيني مي كرد كه به لطف دوستان اين بار برداشته شد
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    اين حرفا چيه مگه خود نمايندگان مجلس با گذاشتن قانون ارتقاي كيفي نمي دونستن كه خودرو هاي توليد داخل از رده خارجن و از نظر كيفي قابل ارتقا نيستن و با گذاشتن اين قانون و با جلو گيري از كاهش تعرفه فقط حق مردمي رو كه در حسرت يه ماشين بروز با قيمت ارزون بسر ميبرن رو پايمال مي كنن؟ جون و مال عده كثيري از مردم كه دارن بذور و از روي ناچاري خودرو داخلي مي خرن مهم نيست؟ حتما نه
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    تويوتا هم بحران جهاني داشت هم 10 ميليون فراخان حالام زلزله به ان ابعاد جنرال موتور ورشكسته كامل شد يكساله به ميدون برگشت حالا چرا در اين دوتا كشور تعرفه قرار ندادند 110درصد؟چرا كسي نگفت وارداتو ببنديد؟چرا اينها با ان عظمت لابي نمي كنند؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    به غیر ازاین شرکت بازرسی وکیفیت استاندارد ایران هم جزو اقمار وزارت صنایع است و به اعداد و ارقام آنهم نمیشود اعتماد کرد.
  • سامان IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    آفرين
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    اگه همینجوری ارتقاع کیفیت پیش بره، پراید میشه لامبورگینی
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    اين همه مردم نظر دادن و شكايت كردن تازه اين شد پرايد و پژو با يك ايربگ راننده اونم اگه امكانش باشه مثل اينكه به گدا 300 تومان بدي بهش بگي حالا برو نون بخور امشب رو از گرسنگي نميري خودرو سازان داخلي مثل گدا با مردم رفتار ميكنن اگه روزي تعرفه كم بشه مردم انتقام اين همه كلاه برداري رو از اين دو خودرو ساز بي انصاف خواهند گرفت روزي خواهد رسيد كه اين دو خودروساز با التماس فروش كنن خدا بر جايگاه عدل نشسته ديروزود داره ولي سوخت وسوز نداره
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    دولت یا مجلس اگر میخواد از خودروسازها حمایت کنه باید خودش حمایت کنه نه اینکه از جیب مردم این کار رو کنه. یه کاری کردند فقط پولدارا می تونند ماشین با کیفیت وارداتی بخرند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    این خودروسازها انقدر پررو هستند که اگر وزیرای خاتمی مجبورشون نکرده بودند تا همین سال 1389 هم پیکان تولید می‌کردند. البته همین الان هم سالی 100 هزار تا وانت پیکان می فروشند. خجالت نمی کشند هنوز "هیلمن هانتر" تولید می کنند
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    این تناقض هم جالبه که خودروساز از یک طرف مدعی خودروساز بودنه و از یک طرف دیگه نمیتونه با خودرویی که از اون سر دنیا حمل میشه و هزینه حمل بهش می‌خوره، رقابت کنه
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    یک تناقض دیگه اینه خودروساز سود صفر اعلام میکنه در داخل کشور. اونوقت به جای اینکه سمند رو یه چند میلیونی در داخل ارزون کنه با قیمت 9 میلیون تومن با سوریه میده که با تعرفه واردات سوریه قیمتش در بیاد 13 میلیون تومن
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    حتی در آینده شده از بهمن خوردو که مزدا 16 میلیونی رو میده 44 میلیون خرید می کنم. ولی از این دو خودروساز خرید نخواهم کرد
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    اینا تازه یادشون افتاده ماشین 30 سال پیش اروپا و کره را با استاندار کارخانه مادر بسازند. ماشالا
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    دیگه تو روسیه و چین که مهد کمونیست و برابری اقتصادی هستند این همه ماشین شبیه بهم تو خیابون دیده نمیشه که تو شهرهای ایران. یه پنج دقیقه سر خیابون وایسید. از 10 تا 4 تا پرایده و 4 تا 405
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    آقایانی که باعث ایجاد و تداوم این بازار انحصاری بوده در مقابل هر یک ریالی که از جیب مردم به ناحق پرداخت میگردد درپیشگاه خداوند سبحان مسئول و پاسخگو هستند. مردم کاملا شفاف مخالفت و نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام داشته اند
  • فرهاد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    شما به عنوان یک رسانه حرفه ای شرعا و اخلاقا باید این سیل عظیم نارضایتی مردم را به گوش آقایان برسانید واقعا توجه کردید هیج مسئله ای تا این حد مردم را عصبانی نکرده است .و کم کم حالت توهین و تحقیر خواست عمومی مردم را پیدا کرده است . توجه کرده اید همه مردم از هر قشری با هر سطح درآمدی از این وضع خسته و به حالت انفجار رسیده اند .
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    دیگه مردوم گول این قوانین خنده داز رو نمی خورن تویوتا یا بنز به اینجا رسیدن با خواهش و التماس قاونو به اینجا رسیدن یا به 110 تعرفه.ااق مردم بی ذارن از این محصولات امشال باید عین بنزین که یک دفعه ازاد شد تعرفه باید بطور کامل حذف بشود و اختیارات وزارت صنایع راجع به ممنوعیت یا محدودیت واردت برداشته بشه چون بنز و ژاپن که دیگه نیاز به تست های فنی ایارن ندارند و این قوانین رو راست می گن در مورد محصولات چینی استفاده کنند
  • بدون نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    واقعا دولت چه سودی در خودروسازی ها داره که این شرکتها باید کاملا انحصاری باشند انهم از نوع دولتی که دولت هم نتونه بهش گیر بده حمایت از تولید داخلی به چه قیمتی جان مردم که براشون ارزش ندارنه انوقت دم از عدالت که سالهاست از کتاب لغات هم حذف شده می زنند
  • بدون نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    يكي اين سوال رو جواب بده چرا مردم وادار مي كنند به اجبار خودروهاي قديمي داخلي رو بخرند؟بر طبق كدوم اصل؟چرا خودروساز بايد تعرفه اي حمايت بشه؟انم با محصولات از رده خارج؟چرا مانند ديگر نقاط دنيا مردم اولويت ندارند؟در بقيه دنيا كميسيون ماده 1 يا مجلس يا وزيرشون سمت خودرسازن بقيه ملت ان طرف و هيچ كسم اهمين نميده بهشون بابا والا بلا ما مي خوايم با درامدمون خودروي شايسته بخريم كم استهلاك با دوام راحت نمي خوايم پژو پرايد
  • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    اقايون چرا بازار خودرو بايد اينقدر اشفته باشه؟ان از داخلي ها با ان بيكيفيت ترين شمل ممكن دارين مي سازين؟!ان از وارداتي ها كه با 110درصد تعرفه هم بستينش قيمت ها از 5 ميليون يا20 يا 30 ميليون به يكباره رفته بالا انگارتونم نه انگار؟فقط تا وقتي كه فروش ايران خودرو خوبه ديگه خيالتون راحته بقيه مهم نيستند؟متاسفيم كه نه ماشين استاندارد مي سازين ماشين مونتاژياي خوبم گرون!وارداتم كه بستين اخه چرا مردمو عذاب مي دهيد.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    فكر نكنم هيج جاي دنيا مثل ايران مردم توسط خودرو ساز تحقير بشن اول اونقدر از سمندse ايران خودرو تعريف كرد كه نگو يكي شو دوستم خريد نه كامپيوتر سخنگو داخلي داره نه اينه هاش برقيه فقط شكل دكمه فلاشررو كنسول تغيير كرده ايربگ هم نداره موتورشم همون xu7 پرمصرفه با اجازه تون دو روزه ردش كرد اقاي نجم الدين و رئيس صنايع تحويل بگيريد بعدا نياين تو تلوزيون اون همه ادعا كنين. مردم با هزارتا بدبختي خودرو ميخرن برين از هيوندا ياد بگيرين كه حتي براي i 10 كه پايين ترين مدل خودروشه تمامي امكانات رو گذاشته
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    ملت خسته شدن اينقدر پرايد و پژو و سمند ديدن حالا تازه ايربگ هم روش نصب ميشه برا توليد 20 سال ديگه تا كي ميخواين ادامه بدين؟ چرا بايد در ارزوي يه ماشين درست و حسابي عمرمون تموم شه
  • دوست IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۴
    0 0
    هم بنزین گرون بزنیم هم حمایت کنیم واقعا مجلسو همه با هم ساختن اخر مسخره بازی

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین