آیا شایعه ایجاد سلاح زیستی کرونا ویروس توسط محققان چینی، حقیقت دارد؟

حتما شما هم این خبر را در میان عموم مردم شنیده‌اید: ویروس کرونا، توسط دانشمندان آمریکایی برای ایجاد یک جنگ بیولوزیک (زیستی) ایجاد شد تا مانع از رشد اقتصادی فزاینده چین شود.

البته این خبر با دلایل و به شکل‌های مختلفی پخش شده است و great Game India تلاش کرده راستی و یا شایعه بودن این موضوع را بررسی کند و نتیجه به دست آمده فراتر از حد انتظار ما بوده است. طبق این گزارش که با مدارک مدون گردآوری شده، خود دانشمندان چینی ساکن کانادا، عاملان انتشار ویروس کرونا بوده‌اند.

با این مقدمه، جزئیات این گزارش را با هم مرور می‌کنیم:

انتقال کرونا ویروس از آزمایشگاه کانادایی

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، سال گذشته (مارس ۲۰۱۹) محموله‌ای حامل ویروس کورونا، توسط دانشمندان چینی که در مرکز میکروب شناسی کانادا کار می‌کردند، برای انجام برنامه‌های جنگ بیولوژیک چین انتقال داده شده و در نهایت به بازار حیوانات ووهان نفوذ کرده است.

تاریخچه انتشار ویروس کرونا با نمونه SARS عربستان

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کرونا ویروس چیست، می‌توانیم به داستان بیمار ۶۰ ساله اشاره کنیم: اولین مورد مبتلا به ویروس سارس (بیماری با نقص تنفسی شدید)، در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی و از مردی ۶۰ ساله گزارش شد که به مدت ۷ روز علائم تب، سرفه و تنگی نفس را بدون هیچ نوع سابقه بیماری ریوی و حتی سیگار کشیدن نشان می‌داد.

پزشک معالج او به نام دکتر علی محمد زکی، بعد از تشخیص ویروس کرونا در ریه‌ها و عدم دلیل انتقال این ویروس به بدن بیمار، نمونه را به آزمایشگاه پزشکی اراسموس در هلند ارسال کرد.

انجام تست‌های PCR (واکنش‌های پلیمرازی) و تصاویر میکروسکوپ الکترونی ویروس توسط دکتر فوچیر، نشان داد که این ویروس از خانواده ویروس‌های ایجاد کننده سرماخوردگی، آنفلونزا و در نهایت سارس هستند.

انتقال این ویروس به آزمایشگاه میکروبیولوژی کانادا (NML) (یکی از آزمایشگاه‌های اصلی که روی این ویروس‌های کشنده تحقیق می‌کند) مشخص شد این نمونه توسط عوامل چینی دزدیده و سپس به عربستان انتقال داده شده است!

لازم به اشاره است که موسسه NML پیشینه طولانی در انجام خدمات تست و آزمایش ویروس‌های کرونا دارد و اولین بار توالی ژنوم کرونا ویروس سارس و سایر ویروس‌های کرونا را در سال ۲۰۰۴ شناسایی کرد. 

اتفاق جاسوسی بیولوژیکی چین

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در ماه مارس ۲۰۱۹، محموله‌ای حاوی ویروس‌های خطرناک از آزمایشگاه NML، به چین ارسال شده است. این موضوع رسوایی بزرگی به بار آورد: چرا کانادا در حال انتشار ویروس‌های کشنده به چین است، در حالی که این ویروس‌ها نوعی سلاح‌های بالقوه زیستی هستند؟

بعد از تحقیقات مشخص شد این کار توسط عوامل چینی انجام شده که در NML کار می‌کردند. NML، یکی از چهار مرکز در آمریکای شمالی است که موارد مربوط به مرگبارترین بیماری‌های کشنده جهان، مانند ابولا، سارس و کرونا ویروس را نگهداری می‌کند.

عوامل چینی انتشار دهنده ویروس کرونا چه کسانی هستند؟

طبق تحقیقات انجام گرفته، رئیس بخش درمان‌های آنتی ویروس و تولید واکس کانادا، به نام Xiangguo Qiu، مسئول انتشار سلاح زیستی به چین بوده است.

این دانشمند چینی یکی از محققان برجسته جینی است که در چین متولد شده و بعد از اتمام تحصیلات دوره دکترای خود، همکاری‌ خود را با موسسه زیست‌شناسی سلول و سلامت کودکان دانشگاه منیتوبا، شهر وینیپگ آغاز کرد.

اما دکتر Xiangguo Qio، از سال ۲۰۰۶، مطالعات خود را در NML کانادا به روی ویروس‌های بیماری‌زای قدرتمند تغییر داد و ویروس انتقال یافته به چین تا سال ۲۰۱۴، توسط او مورد مطالعه بوده است.

او و همسرش دکتر keding Cheng، که ایشان هم در مرکز ویروس شناسی NML کار می‌کرد، دانشجویان چینی زیادی را برای انجام برنامه سلاح زیستی چین به کار گرفتند که در موسساتی مانند موسسه دامپزشکی نظامی چانگوان چین، مرکز نظامی کنترل بیماری‌های Chengdu، موسسه ویروس شناسی ووهان در Hubei و موسسه میکروب شناسی پکن کار می‌کردند.

همچنین دکتر Xiangguo Qiu، در سال ۲۰۱۸، با سه دانشمند موسسه تحقیقات پزشکی ارتش آمریکا در زمینه بیماری‌های عفونی ویروس‌های ابولا و Marburg روی میمون‌ها تحقیق می‌کردند.

چرا دکتر Xiangguo Qiu را مسئول این اتفاق می‌دانیم؟

دکتر Xiangguo Qiu در بین سال‌های ۱۸-۲۰۱۷، حداقل ۵ سفر به موسسات اشاره شده چین و آزمایشگاه ایمنی زیستی ملی ووهان داشته است. علاوه بر آن، کمیته سلامت ملی چین، در آگوست ۲۰۱۷، تحقیق روی ویروس‌های ابولا، نیفا و Crimean-Congo را تائید کرد.

از طرفی، موسسه ایمنی زیستی ملی ووهان، فقط ۲۰ مایل با بازار غذاهای دریایی Huanan فاصله دارد که اولین بار کرونا ویروس (کووید ۱۹) از آنجا گزارش شد.

همچنین آزمایشگاه ایمنی زیستی ملی ووهان، در مقر تسهیلات نظامی موسسه ویروس شناسی چین قرار دارد که به طور مستقیم روی برنامه سلاح زیستی چین کار می‌کند.

کرونا ویروس طبق گفته دانشمندان، یک سلاح زیستی است

دانی شوهان، عضو سابق عملیات نظامی اسرائیل که روی سلاح‌های زیستی چین مطالعه می‌کرد، اذعان می‌کند برنامه سلاح زیستی چینی‌ها به ویژه بر بیماری سارس می‌توانسته اثرات تخریبی زیادی داشته باشد و جیمز جیاردانو، محقق دانشگاه جورج تاون امریکا نیز از سرمایه‌گذاری فزاینده علوم زیستی چین بر سلاح‌های زیستی، از طریق تغییرات ژنومی و تلفیق آن با سایر نمونه‌ها خبر داده است

به این ترتیب، طبق این گزارش احتمال آنکه تمام این اتفاقات و شیوع گسترده ویروس جدید کرونا (Covid-۱۹)، به منظور سلاح زیستی تولید و شایع شده باشد، دور از دسترس نیست.

نرخ مرگ و میر ویروس کرونا

اگر ویروس جدید کرونا را به عنوان یک سلاح زیستی در نظر بگیریم، در مقایسه با ویروس مشابه آن مانند ابولا و یا سارس، میزان کشندگی کمتر (۲%) داشته است، با این حال نرخ مرگ و میر ویروس کرونا در ایران، به مراتب بیشتر بوده و با توجه به عدم امکانات بهداشتی در بیمارستان‌ها، احتمال رشد آن به شدت بیشتر است.

تنها توصیه‌ای که در این شرایط برای جلوگیری از شیوع کرونا (چه آن را نوعی سلاح زیستی منتشر شده توسط چینی‌ها بدانیم و یا آن را یک خطای انسانی) رعایت بهداشت فردی و حفظ قرنطینه الزامی است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1368423