کرونا ژاپن را مجبور به پرداخت چه هزینه‌هایی خواهد کرد؟

مقامات ژاپنی و بسیاری از مقامات بین المللی که در حوزه المپیک و ورزش فعالیت می کنند بر این باورند که شیوع بیماری کرونا بازی های تابستانه المپیک ۲۰۲۰ را تهدید نمی‌کند اما با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ژاپن باید بازی های تابستانه المپیک ۲۰۲۰ را به تعویق اندازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان و همچنین در کشوری که قرار است المپیک ۲۰۲۰ در آن برگزار شود زمزمه هایی از به تعویق افتادن بازی های تابستانه المپیک امسال به گوش می رسد.

بنابر آخرین گزارشات ژاپن برای برگزاری المپیک سال ۲۰۲۰ از سال ۲۰۱۳ تا کنون نزدیک به ۱ تریلیون دلار هزینه کرده است و این کشور تنها در از اوایل سال ۲۰۱۹ تاکنون نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار برای برگزاری این بازی ها هزینه کرده است و به گفته کارشناسان لغو و یا حتی تعویق بازی های تابستانه المپیک ۲۰۲۰ این کشور را به زیر فشارهای اقتصادی سنگینی خواهد برد.

برای برگزاری بازی های المپیک ژاپن نه تنها دولت این کشور به پرداخت هزینه ۱ تریلیون دلاری متحمل شده است بلکه غول های صنایع دنیا مثل تویوتا و یا پاناسونیک و بسیاری دیگر از کمپانی های این کشور برای برگزاری این بازی های به حمایت های مالی دست زده اند و چند صد میلیارد دلار تاکنون برای این بازی ها خرج کرده اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی مهم ترین فاکتوری که باید برای لغو بازی های المپیک در نظر گرفت این است که بسیاری از هزینه ها برای برگزاری المپیک ۲۰۲۰ از قبل پرداخت شده اند که بیشترین آن ها به ساخت اماکن ورزشی اختصاص داده شده است و لغو این بازی ها تنها درآمد ژاپن از گردشگران خارجی را حتی بیشتر از قبل کاهش می دهد.

ژاپن که پیش از شیوع بیماری کرونا به دلیل روابط دیپلماتیک با کره جنوبی صنعت گردشگری آن با تحریم مواجه شده بود حال با شیوع ویروس کرونا تعداد گردشگران آن در سال ۲۰۱۹ به حداقل رسید به گونه ای که تعداد گردشگران این کشور در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۱ میلیون نفر تخمین زده شده است و حال با لغو بازی های المپیک اقتصاد این کشور بیشتر از هر موقع دیگری زیر فشارهای اقتصادی قرار خواهد گرفت.

با این حال یکی از مراکز تحقیقاتی این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد ژاپن اقتصاد بسیار متنوعی است و صنعت گردشگری تنها ۰.۹ درصد درآمد این کشور را تامین می‌کند و لغو و یا به تعویق انداختن بازی‌های المپیک نمی‌تواند ضرر هنگفتی به بار آورد.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند که در حال حاضر نیز با شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ باید شاهد کاهش ۰.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور باشیم و در صورت لغو و یا تعویق افتادن بازی‌های المپیک این کاهش تولید ممکن است به ۱.۵ درصد برسد و همچنین با لغو بازی ها کشور از درآمد ۲۴۰ میلیارد پوندی که قرار بوده است از صنعت گردشگری به دست آورد محروم خواهد شد.

برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۰ پیش بینی دقیقی از تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ ارائه نکرده‌اند اما تا کنون ۴.۵ میلیون بلیط پیش فروش شده است و گفته می‌شود تعداد آن به نزدیک ۸ میلیون عدد خواهد رسید که ۲۰ تا ۳۰ درصد خریداران بلیط ها خارجی هستند.

یوشیرو موری، رئیس کمیته برگزارکننده بازی‌های المپیک توکیو با اعلام این مطلب ضمن «غیرمسئولانه» توصیف کردن شایعاتی که درباره برگزار نشدن این بازی‌ها منتشر شده، تصریح کرد که هیچ تصمیمی برای تعویق و یا لغو بازی‌های المپیک به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا اتخاذ نشده است.

موری که درچند روز گذشته در پایان نشستی درحالی که با مسئولان بلندپایه کمیته بین‌المللی المپیک سخن می‌گفت، یادآور شد: در حالی که تنها چند ماه تا آغاز مراسم گشایش بازی‌های المپیک توکیو باقی مانده پرسش‌ها و شایعاتی به صورت مکرر در خصوص تعویق این بازی‌ها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در کل قاره آسیا مطرح می‌شود. این در حالیست که ما با مقامات دولتی کشورهای منطقه در حال هماهنگی هستیم و تلاش داریم با حفظ آرامش برای کنترل اوضاع تلاش کنیم."

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1369382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =