کرونا زنگ خطر کم آبی تابستان را در قم به صدا درآورد

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: در صورتی که مصرف بی رویه آب به دلیل وسواس در پیشگیری از ابتلا به کرونا ادامه داشته باشد در تابستان با خطر کم آبی مواجه خواهیم بود.

به گزارش خبرآنلاین از قم ؛مجتبی وزین افضل  با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر مصرف آب در قم، اظهار کرد: از زمان اعلام این خبر مردم در خانه ماندگار شدند و با توجه به تقارن شیوع این بیماری و خانه تکانی شب عید، مصرف آب به نسبت افزایش یافت.

وی با اشاره به توصیه بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مبنی بر اینکه ۲۰ بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ ثانیه باید دست‌ها شسته شود، گفت: متأسفانه در این زمینه برداشت اشتباهی صورت گرفته است و برخی از شهروندان در مدت زمانی که می‌خواهند دستشان را بشویند شیر آب را باز می‌گذارند در حالی که باید در مدت ۲۰ ثانیه با مایع شوینده دست‌هایشان را بشویند و سپس آب کشی کنند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به تأثیر شیر آلات بر مصرف آب بیان کرد: شیرآلات کم مصرف ۱۲ لیتر در دقیقه و شیرآلات پرمصرف ۱۸ لیتر در دقیقه آب از آنها خارج می‌شود.

ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام شستن دست‌ها

وی با بیان اینکه محاسبات نشان می‌دهد که ۲۰ ثانیه مصرف آب با استفاده از شیرآلات کم مصرف معادل ۴ لیتر و با استفاده از شیر آلات پرمصرف ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود، تصریح کرد: این ارقام نشان دهنده آن است که هر فرد اگر در روز یکبار هم بخواهد به این شیوه دستانش را بشوید بین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

وزین افضل با اشاره میانگین جهانی مصرف آب برای هر فرد را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: میانگین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر در روز سهم مصرف آب برای هر نفر است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان دهنده آن است که اگر هر فردی بخواهد ۲۰ ثانیه شیر آب را باز بگذارد، مصرف آب بسیار افزایش پیدا می‌کند، گفت: از شهروندان در خواست داریم در مدت زمانی که به شستن دست‌هایشان اهتمام دارند شیر آب را باز نگذارند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افزایش مصرف آب در قم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون بیان کرد: ۱۲ درصد افزایش تولید از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا ۱۰ فروردین ماه سال جاری رخ داده است و در ۱۰ روز نخست سال ۱۸ درصد با افزایش تولید مواجه بوده‌ایم.

تولید حداکثر ۵ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب در قم

وی با بیان اینکه هوای استان قم رو به گرم شدن است و ظرفیت تولید آب مقدار مشخصی است که لازم است شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند، گفت: ظرفیت تولید از آب‌های سطحی در تصفیه خانه‌های آب، سرشاخه‌های آب که به سد ۱۵ خرداد می‌ریزد و چاه‌هایی که در سطح شهر قم وجود دارد، حداکثر ۵ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

وزین افضل با بیان اینکه در سال گذشته حداکثر مصرف آب در قم ۵ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه بوده است، عنوان کرد: این رقم نشان می‌دهد که در حال نزدیک شدن به پایان ظرفیت تولید هستیم و لازم است که گفته شود حداکثر ظرفیت تصفیه خانه‌ها ۴ هزار لیتر در ثانیه است و در صورتی که مصرف آب افزایش یابد راهی به جز روشن کردن چاه‌های شهری وجود ندارد.

در صورت افزایش مصرف، آب قم شور می‌شود

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: هرچقدر صرفه جویی بیشتری صورت بگیرد، می‌توانیم آب شیرین و گواراتری تحویل مردم بدهیم اما اگر مصرف آب بالا برود مجبور هستیم چاه‌های آب را روشن کنیم که پس از مخلوط کردن آن با آب سرشاخه‌ها آب شور می‌شود.

وی تأکید کرد: باوجود اینکه مصرف آب بالا رفته اما با توجه به اینکه هنوز هوا خنک است، ظرفیت تصفیه خانه تکمیل نشده است اما اگر مصرف آب از ۴ هزار لیتر برثانیه افزایش یابد در اردیبهشت ماه شاهد شور شدن آب هستیم.

وزین افضل ادامه داد: سال گذشته مجبور شدیم در بازه زمانی مشخصی از آب چاه‌ها نیز استفاده کنیم که طعم آب را تغییر داد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1373089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =