میرسلیم: برای برخی حزب یعنی خودشان به علاوه چند پادو، مانند ناپلئون! /مصباحی‌مقدم: چون فاقد حزب هستیم پس ناکارآمدیم

دو چهره شاخص اصولگرا تاکید دارند باید به سمت حزبی شدن و تحرکات سیاسی با محوریت احزاب سیاسی حرکت کنیم، احزابی که مسئولیت بپذیرند و برنامه محور باشند.

به گزارش خبرآنلاین، کاهش اعتماد عمومی به ساختار سیاسی کشور امریست که صاحبنظران و فعالان سیاسی برآن اذعان دارند اما نقش احزاب و جریانات سیاسی و تنش ها و تنازع های سیاسی بین جریانات حزبی چقدر در کاهش و خستگی سیاسی مردم تاثیرگذار بوده است؟

مصطفی میرسلیم درباره پاسخ به این سوال که «نقش احزاب و جریانات سیاسی در کاهش اعتماد عمومی چقدر بوده‌است؟» به خبرآنلاین گفت: درکشور ما حکومت حزبی وجود ندارد یعنی مردم در انتخابات به افراد رأی می دهند و نه احزاب؛ علت آن هم بها ندادن به احزاب در قانون انتخابات وجایگاه مردمی نسبتا ضعیف احزاب در بین مردم است. به مناسبت انتخابات گروه های سیاسی تقریبا هم‌فکر دورهم جمع می‌شوند تا بنابه اقتضای قانون انتخابات بتوانندکرسی هایی از مجلس را به دست آورند؛ بدین ترتیب ما شاهد شکل‌گیری جبهۀ به اصطلاح اصولگرا وجبهۀ به اصطلاح اصلاح طلب هستیم. این جبهه ها کارکرد حزبی ندارند و لذا بعد از انتخابات اغلب تعطیل یا متلاشی می شوند . بنابراین حکومت ما حزبی نیست و امروزه نمی توان حزب خاصی را مسئول شرایطی که پیش‌آمده است کرد.

وی با تاکید براینکه در مردم سالاری، حزب جایگاه بسیار مهمی دارد زیرا سرنوشت کشور به دست مردم است و مردم به کمک نمایندگانشان این وظیفۀ اساسی را انجام می دهند، گفت:  در کشور ما افرادی ذاتا با تشکیلات مخالفند زیرا در تشکیلات باید خود را منطبق با آراءِ جمع کنند و آنها چون خود را در مقام ریاست و فرماندهی می بینند. این ویژگی را برنمی تابند و سریعا متمایل به خودکامگی می شوند و برای کشور فاجعه می آفرینند، برای آنها حزب یعنی خودشان به علاوۀ عده ای پادو! مانند ناپلئون که می گفت: قانون منم! عقب ماندگی ما و تأسف مردم و بی اعتمادی آنها به همین خودکامگی ها و کیش شخصیت رؤسا برمی گردد.

چون فاقد حزب هستیم پس ناکارآمدیم

در همین رابطه حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین درباره نقش احزاب در کاهش اعتماد عمومی می‌گوید: من چون اعتقاد ندارم که الان حزبی وجود دارد، می توانم مساله را به این شکل بگویم که ما جریانات سیاسی یا جبهه های سیاسی داریم که گاهی بر شکل گیری مدیریت کشور اثرگذارند اما تاثیرشان هم آنچنان نیست که مسئولیت پذیر باشند، چون حزب نداریم. از این جهت مردم از مدیریت اجرایی کشور نارضایتی دارند. مردم از رهبری، امنیت ملی و قدرت نظامی ما نارضایتی ندارند. این ها دستاورد رهبری پرقدرت نظام جمهوری اسلامی است. آنچه که مردم را ناراضی کرده است عملکرد مدیریت اجرایی چه در بخش اقتصاد، چه در بخش مسائل اجتماعی، چه در بخش مسائل فرهنگی و چه در سیاست داخلی است. این هاست که مردم را ناراضی کرده است. 

وی افزود: این معلول این است که ما نه یک مجلس منسجم داریم و نه یک دولت پرقدرت منسجم. نبود این دو از ضعف ما در ساختار مدیریت کشور حکایت دارد که ناشی از نبود احزاب توانا و پرقدرتی است که مردم را نمایندگی کنند. اگر احزاب مردم را نمایندگی کنند مردم حرف هایشان را در حزب می زنند و اعتراضات شان را در حزب بیان می کنند نه اینکه این اعتراضات کف جامعه بیاید. 

این نماینده ادوار مجلس معتقد است: ما چون فاقد احزاب هستیم ناکارآمدیم. اگر احزاب قوی داشتیم کارآمدی مان بالا می رفت. اگر احزابی قوی، قدرتمند، مدیریت شده و هماهنگ روی کار بیایند و کادر تربیت کنند،این احزاب مسئولیت پذیرند و مسئولیت هر دوره ای را که مجلس توسط آنها اکثریت پیدا کرده باشد را به عهده می گیرند و می توانند کشور را درست مدیریت کنند. البته احزاب باید در چارچوب قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبری شکل بگیرند، نه احزابی که هواها و هوس های لیدرهای خود را دنبال کنند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1374176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =