نمایندگان مجلس اگرچه با پایان جلسه سه شنبه، باروبنه خود را نبستند تا به حوزه​های انتخابیه شان بروند اما سنگینی بار بلاتکلیفی لایحه بودجه 90 را از شانه​هایشان زمین گذاشتند.

نسرین وزیری: هرچه دولت در این روزهای واپسین سال ترجیح داد که با انتقاد از مجلس و پرهیز از ارائه لایحه چند دوازدهم، پایانی گلایه​آمیز در روابط میان دوقوه رقم بزند؛ اما مجلس با چشم پوشی از تخلف قانونی دولت در ارائه توام با تاخیر لایحه بودجه 90 و تصویب بودجه تنخواه دوماهه، اوج تعامل خود را به نمایش گذاشت. تعاملی که بارها و بارها در سال 89، از سوی مجلس محقق شده بود. چه در فصل هدفمندسازی یارانه​ها، چه در فصل برنامه پنجم و چه اینبار در بررسی بودجه 90.

آنچنانکه محمدحسن ابوترابی​فرد نایب رئیس مجلس، گفت: با تدبیر مجلس و تصویب طرح اجازه دریافت و پرداخت​های دولت در دو ماهه اول سال آینده، دولت در ماه​های نخست سال اینده با مشکل مواجه نخواهد شد. وی با ابرازخرسندی از اینکه بودجه چند دوازدهم در مجلس تصویب نشده و دولت ملزم به ارائه چنین لایحه​ای نگردید، گفت: این موضوع با تعامل دولت و مجلس محقق شد.

مواضع نمایندگان نسبت به طرح تخصیص بودجه تنخواه به دولت

حمیدرضا فولادگر نماینده طراحان این طرح: به دلیل تاخیر دولت در ارائه این لایحه، وقت لازم برای تصویب جزئیات لایحه بودجه 90 وجود نداشت. چون دولت لایحه چنددوازدهم نیاورد، مجلس با این طرح می​کوشد تا مشکلی در پرداخت​های دولت ایجاد نشود. دولت می​تواند از درآمدهای مالیاتی و تملک دارایی همچون احکام قانون بودجه 89 عمل کرده و برای هدفمندسازی یارانه​ها هم بر اساس آنچه که در سه ماهه پایانی سال 89 عمل کرده، پیش برود.

موافقان طرح

مخالفان طرح

عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ: در سال 89 اعتبارات هزینه‌ای 73هزار میلیارد تومان بوده و اگر این مبلغ را در 12 تقسیم کنیم، حدود 7.5 هزار میلیارد ریال برای یک ماه می‌شود که سرجمع همان 15هزار میلیارد تومان برای دو ماه درمی‌آید.

نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان: تصویب بودجه تنخواه پیام بدی دارد و در آئین‌نامه و قانون اساسی هم چنین اجازه‌ای داده نشده ‌و این نوعی بدعت‌گذاری است. این طرح فاقد تراز مالی است و اختیارات وسیعی را به دولت می‌دهد که برنامه ریزی سال 90 را به چالش می‌کشد.

موسی غضنفرآبادی نماینده بم: حتی مجلس با کار سه شیفته بررسی بودجه را تا پایان سال به پایان نمی​رساند. سیستم مالی کشور در سال آینده نباید قفل شود. اگر دولت بخواهد در هر یک از ماه‌های سال هزینه‌ای داشته باشد، ‌نیاز به مستند قانونی که اگر تصویب نشود، دولت در سال آینده با مشکل مواجه می‌شود.

مصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس: مجلس باید به دولت فشار می‌آورد تا سریع‌ترلایحه بودجه به مجلس تقدیم شود. بهانه به دست نق​نقوها ندهیم و در چند روز باقیمانده به پایان سال با همت و کار مضاعف لایحه بودجه 90 را سه شیفته بررسی کنیم و بدعت گذاری نکنیم.

حسن کامران نماینده اصفهان: دولت باید لایحه بودجه 90 را در 15 آذرماه به مجلس ارائه می‌داد اما مجلس هم برنامه پنجم را دیر تصویب کرد. کار سه شیفته در ایام نوروز تعارف است.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان: دولا لایحه چند دوازدهمی بیاورد. اگر دولت‌، همت و کار مضاعف داشت، می‌توانست لایحه بودجه 90 را سریعتر به مجلس ارائه دهد.

 طاقدیسی ترین نقطه تعامل مجلس با دولت، آنجا دیده شد که علی​رغم پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای تخصیص بودجه 15 هزارمیلیاردی تنخواه به دولت برای دوماهه اول سال، نمایندگان در صحن علنی، این بودجه را تا سقف 20 هزار میلیارد تومان افزایش دادند تا آنگونه که محمدرضا میرتاج​الدینی معاون پارلمانی دولت می​خواست؛ «دستان قوه مجریه در هزینه این بودجه باز باز باشد».

این درحالی است که نماینده اقتصاددانی چون غلامرضا مصباحی​مقدم نگران بی انضباطی مالی دولت در هزینه چنین بودجه گزافی بود و محمدرضا خباز نیز آن را منجر به افزایش نقدینگی و دامن زدن به تورم می​خواند. با اینکه گزارش کمیسیون انرژی از عملکرد 9 ماهه وزارت نفت نیز گویای تخلف دولت در عدم واریز 11 میلیارد دلار درآمد نفتی به حساب ذخیره ارزی بود و از بی​انضباطی​های مالی دولت حکایت می​کرد؛ اما نمایندگان ترجیح دادند که لبخند دولت را ببینند و نه اخم آن را. افزایش این بودجه تنخواه قطعا با همراهی نمایندگان حامی دولت حاصل شد و بهره گیری از چهره مورد وثوقی چون محمدحسن ابوترابی​فرد.

گفتنی است بودجه تنخواه دولت برای دوماه اول سال 90، 8 هزار میلیارد تومان بیش از سال جاری شد. چه آنکه دولت در سال 89، برای هر ماه سال، 6 هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار داشت که برای دوماه، 12 هزارمیلیارد تومان می​شد. کمیسیون تلفیق هم برای گرد کردن این عدد، پیشنهاد 15 هزار میلیاردی ارائه داده بود. اما نمایندگان با افزایش آن به 20 هزار میلیارد تومان، برای هر ماه 10 هزارمیلیارد تومان تخصیص داد. به این ترتیب از کل بودجه 178 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه 90، نمایندگان پیشاپیش، 20 هزار میلیارد تومان آن را به شکل علی​الحساب به دولت دادند.

پیشنهادات اصلاحی نمایندگان به ترتیب مطرح شدن

محتوای پیشنهاد

سرنوشت نهایی

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان: اعتبارات طرح​های تملک دارایی و سرمایه​ای حذف شود. چون در سال جاری نیز تنها 50 درصد بودجه عمرانی جذب شده است.

رای نیاورد.

بهروز جعفری نماینده سمیرم: تصویب بودجه اضطراری با انتظارات برنامه​ای پذیرفتنی نیست. نباید بودجه​ای را که برای دو ماه تصویب می​کنیم مطابق با قانون برنامه پنجم باشد.

از دستور خارج شد، چون تمامی قوانین بودجه باید در چارچوب برنامه باشد

نادرقاضی​پور نماینده ارومیه: لزوم هزینه بودجه تنخواه بر اساس احکام و جداول قانون بودجه 89 حذف شود.

از دستور خارج شد، چون با قانون اساسی مغایر بود.

محمدرضا خباز نماینده کاشمر: بودجه تنخواه از 15 به 10 هزارمیلیارد کاهش یابد چون با افزایش نقدینگی، به تورم دامن می​زند.

از دستور خارج شد، چون این پیشنهاد چاپ نشده بود.

غلامرضا مصباحی​مقدم نماینده تهران: بودجه تنخواه از 15 به 13 هزارمیلیارد کاهش یابد چون منجر به بی​انضباطی مالی دولت شده و توقعش را بالا می​برد.

رای نیاورد.

محمدحسن ابوترابی​فرد نماینده قزوین: افزایش مبلغ بودجه تنخواه دولت تا سقف 20 هزار میلیارد تومان تا دست دولت برای هزینه بودجه​های جاری و عمرانی باز باشد.

مصوب شد.

علی لاریجانی نماینده قم: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سه ماهه اول 90، همچون سه ماهه اخر سال 89 باشد.

مصوب شد.

 وعده تصویب بودجه 90 تا اردیبهشت ماه
با تصویب بودجه تنخواه 20 هزار میلیاردی برای دولت، خیال نمایندگان آسوده شد که برای بررسی و تصویب نهایی لایحه بودجه 90، وقت کافی را در اختیار خواهند داشت. با این حال کمیسیون تلفیق که تا کنون کلیات لایحه بودجه 90 را تصویب کرده است، تا پایان سال جاری جلسات خود را ادامه می​دهد تا بررسی جزئیات و جداول نیز به اتمام برسد.

چنانچه بررسی​های کمیسیون تلفیق تا پایان امسال، نهایی نشود، احتمال برگزاری جلسات دوباره این کمیسیون در هفته دوم تعطیلات نوروز وجود دارد. به این ترتیب، پس از پایان تعطیلات گزارش نهایی کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد. زمانی که برآورد نایب رئیس مجلس از آن؛ پایان فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه بود.

هدفمند سازی کما فی​السابق
هدفمندسازی یارانه​ها که از سه ماهه پایانی امسال به اجرا درآمد، در سال آینده هم ادامه خواهد یافت. قانونی که بودجه اجراییش در سه ماهه ابتدای سال جاری محل مناقشه دولت و مجلس بود. چرا که مجلس بودجه 20 هزار میلیاردی دولت را کافی می​دانست اما دولت خواستار دوبرابر این بودجه بود.

نحوه تصویب بودجه سال بعد، نگرانی​ جدیدی برای چگونگی اجرای این قانون بوجود آورد. اینکه در دوماه اول، هزینه یارانه​های نقدی چه خواهد شد، موضوع سوال بسیاری از نمایندگان بود. لاریجانی به همه این دغدغه​ها چنین پاسخ داد که چون دولت دوماه-دوماه یارانه​های نقدی را می​دهد، یارانه نقدی فرودین را در سال 89 پرداخت کرده و یارانه اردیبهشت و خرداد را در دوماهه اول باید پرداخت کند که با همین بودجه تنخواه امکان تخصیص آن را دارد.

/30111

کد خبر 137442

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین