۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کلاهبرداری ۲ میلیارد ریالی پیک موتوری

مهر نوشت: رئیس پلیس فتا پایتخت از دستگیری ۳ کلاهبردار که به بهانه پیک موتوری از مشتریان مغازه هایپر مارکتی در شمال تهران ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.

سرهنگ تورج کاظمی در تشریح این خبر اظهار کرد: پروندهای مشابهی از دادسرای جرایم رایانه‌ای با موضوع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی شهروندان به پلیس فتا ارجاع شد. شاکیان در اظهارات مشابهی بیان داشتند، ساکن شمال تهران می‌باشیم و از مغازه‌های محل سکونتمان با استفاده از کارت بانکی خرید می‌کنیم. ولی بعداً متوجه شده‌ایم از حساب‌های بانکی مان مبالغی برداشت شده است.

رئیس پلیس فتا عنوان کرد: تیمی از کارآگاهان پلیس فتا مسئولیت پرونده را بر عهده گرفتند و در گام اول تحقیقات پلیسی، به دست آمد، تمامی شاکیان از یک هایپر مارکت مشخصی در حوالی شمال تهران در یک بازه زمانی معین نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته خرید کرده‌اند.

این مقام انتظامی افزود: با بدست آمدن این سرنخ، نصب دستگاه کپی برداری کارت عابر بانک توسط مجرم و یا مجرمان قوت گرفت و تیمی از مأموران پلیس فتا تحقیقات میدانی از مغازه مذکور را آغاز کردند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به اینکه در تحقیق از مالک مغازه وی مدعی بی اطلاعاتی از کپی برداری از کارت‌های مشتریان بود، افزود: در تحقیقات پلیسی مشخص شد، در آن برهه زمانی فردی به عنوان پیک موتوری برای ارسال خریدهای مشتریان در مغازه مشغول به کار بوده و اخیراً ترک کار کرده است.

وی بیان داشت: مالک مغازه نشانی از محل سکونت پیک موتوری در اختیار نداشت و کارآگاهان موفق شدند در پالایش‌های اطلاعاتی، دو تن از دوستان پیک موتوری را که موتور سیکلت را در اختیار وی قرار بوده بودند، شناسایی و در نهایت موفق شدند مخفیگاه پیک موتوری را در شهرستان شهریار شناسایی کنند.

سرهنگ کاظمی ادامه داد: با انعکاس تحقیقات پلیسی به مرجع قضائی و اخذ دستور قضائی متهمان، تیمی از کارآگاهان پلیس فتا به مخفیگاه متهمان اعزام و موفق شدند در چند عملیات پلیسی هر سه متهم را دستگیر و برای تکمیل تحقیقات مقدماتی به پلیس فتا انتقال دهند.

وی گفت: پیک موتوری در ابتدا منکر جرم ارتکابی بود اما پس از اطلاع از دستگیری دو همدستش لب به اعتراف گشود و پرده از راز کپی برداری کارت مشتریان مغازه برداشت و گفت: مدتی به صورت پیک در مغازه هایپر مارکت کار می‌کردم و دو همدستم در قبال جای خواب و موتورسیکلت از من خواستند، از کارت مشتریان مغازه کپی برداری کنم. در ابتدا قبول نکردم ولی با تهدید آنها مواجه شدم.

این مقام انتظامی گفت: متهم در ادامه افزود، آنها با تعقیب من، آدرس محل سکونتم را پیدا کرده بودند و چندین بار مادر و همسرم را نیز تهدید کرده بودند و گفتند چنانچه کسی از ماجرا مطلع شود هرجا که باشی پیدایت می‌کنیم و چند بار هم سر کوچه دو نفری ایستاده بودند و منزلم را زیر نظر داشتند و چون فهمیدم توسط آنها کنترل و تحت نظرم با آنها همکاری کردم و از کارت مشتریان هایپر مارکت کپی بردای می‌کردم.

رئیس فتا پایتخت با بیان اینکه تاکنون ۳۰ تن از مال باختگان شناسایی شده‌اند، گفت: کارشناسان وجوه نقد کلاهبرداری شده توسط سه متهم را ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه هر سه کلاهبردار برای سیر مراحل قانونی به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای معرفی شدند، از شهروندان خواست: هنگام خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه کارت خوان (پز) حتماً رمز اول توسط دارنده کارت ثبت شود و از در اختیار گذاشتن رمزهای بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری کنید و فروشنده موظف است که دستگاه کارت خوان را در اختیار خریدار قرار دهد.

۲۳۵۲۳۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1374491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =