۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹

ایسنا نوشت:تندر90 یک روز با قیمت‌هایش خبرساز می‌شود و یک روز با خبر تجمیع تولیدش؛ اما این بار مساله نه کمیاب شدن این خودروست و نه حتی اشکال در روند شماره‌گذاری.

این خودرو خبرساز این بار هم بهانه‌ای برای رسیدن به صدر اخبار پیدا کرده است.

مدل تغییر شکل یافته یا همان تندر فیس لیفت که مدت‌ها سوژه رسانه‌ها و حتی برخی نمایشگاه‌های خودرو بود، در این روزهای آخر سال دوباره مطرح شده است.

تغییر شکل دادن یک خودرو به چند صورت امکان پذیر است. یا این‌که خودرو را دوباره طراحی می‌کنند که به آن Redesign می‌گویند و هدفش نگه داشتن بیشتر یک طرح در خط تولید است؛ یا خودرو را تغییر شکل می‌دهند که می‌شود همان Face Lift. یعنی با ایجاد تغییرات جزئی یا کلی در طراحی خودرو و ارائه آپشن‌های جدید، مثلا در قسمت نیرو محرکه یا طراحی خارجی و داخلی، یک مدل تغییر شکل یافته از خودرو را روانه بازار می‌کنند.

تندر

حالا در مورد تندر90 هم سال‌هاست که بحت تغییر شکل یا همان face lift مطرح است. ایران خودرو و پارس خودرو گه گاه با معرفی خودروهایی که تغییرات جزئی در بدنه یا شکل چراغ هایشان ایجاد کرده‌اند، مدل‌های متنوع تغییر شکل یافته را معرفی می‌کنند. آخرین نمونه چنین کاری توسط مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا انجام و در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تبریز رونمایی شد، در حالی که همان موقع هم امکان تولید انبوه برای آن وجود نداشت، چرا که در مورد تندر90 یا هر خودرو خارجی (مشترک و غیر مشترک) دیگری که با برند شرکت اصلی در ایران تولید می‌شود، موافقت شرکت تولید کننده با ایجاد تغییرات در بدنه یا نیرو محرکه خودرو لازمه تولید انبوه آن است.

در حال حاضر علاوه بر تندر90 تغییر شکل یافته‌ای که توسط مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا طراحی شده، ایران خودرو نیز یک مدل فیس لیفت تندر90 را تولید کرده است و هر دو شرکت تولید کننده این خودرو هم به دنبال کسب اجازه رنو برای تولید تندر تغییر شکل یافته تحت برند خودشان هستند که هنوز تکلیف قطعی آن مشخص نیست.

مسلم است که به هر حال ایجاد هرگونه تغییری در خودرویی که تحت برند دیگری در ایران تولید می‌شود، منوط به کسب اجازه از شرکت صاحب برند است؛ مساله ای که در حال حاضر هنوز هم به صورت بلاتکلیف در روابط ایران خودرو، سایپا و رنو پارس- به عنوان نماینده شرکت رنو در ایران - مطرح است و مشخص نیست که بالاخره شرکت های تولیدکننده ایرانی می‌توانند تندر90 را تحت برند خود تولید کنند یا نه.

/32

کد خبر 137513

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
    0 4
    خودشونو گول مي زنند؟!!مثل توليدات پژو هاي قديميشون مي مونه كه با افزايش تيراژ تازه افتخارم مي كنند بقيه محصولاتشونم با موتور يا شاسي همون 405 هستش!!!اين ماشين اصلا ماشين خوش چهره و راحتي نيست با ان ارتفاع عجيبش كه شبيه ماشين شاسي بلند مي مونه !!!و بسيار خطر ناك اماده واژگوني
  • مهدی IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
    1 0
    یعنی قبل از اینکه لینک را باز کنم میدانستم مهندسین عزیزیک تغییری در چراغ عقب ماشین داده اند و بومی سازی اش کرده اند!!
  • علی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
    0 0
    فقط پشتش رونمایی شده؟
  • امیر IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
    0 0
    فکر کنم بازم کابل اینترنت ایران پاره aشده :(
  • بدون نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
    0 1
    عقبش که خوبه ...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
    0 0
    راهنمایی در مورد خرید بین انتخاب های محدود سمند و پارس و 405:یادمه قبلا کسانی که میخواستند ماشین بفروشن میگفتن: هیچ کدوم از قطعاتش ایرانی نیست، همش فرانسویه! حالا باید بگن : هیچ کدوم از قطعاتش چینی نیست، همش ایرانیه!
  • بدون نام LB ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 0
    نگو رونمایی بگو پشت نمایی!
  • امیر IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
    2 0
    با سلام لطفا دست نزنید همان شکل گذشته راتولید کنید به مردم برسانید ممنون می شیم چرا که با یک تعقییر کلی پول می گیرند از طرفی مردم را آواره
  • بدون نام IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    1 0
    یه چراغ عوض عقب عوض شده کاره خواصی انجام نشده