کارنامه 11 ماهه خودروسازان ایرانی

کاهش تولید 6 خودرو در کنار رشد 14.9 درصدی تولید خودرو، کارنامه خودروسازان کشور در 11 ماهه سال جاری را تشکیل می دهد.

تندر-90 که یکی از پرحاشیه ترین محصولات رنو در کشور محسوب می شود در 11 ماه سال جاری کارنامه مثبتی را از خود به جای گذاشته به طوریکه در این مدت ایران خودرو به عنوان یکی از تولیدکنندگان تندر، 16 هزار و 245 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده و رشدی 143 درصدی را تجربه کرده است.

 تندر پارس خودرو نیز با تولیدی 27 هزار و 530 دستگاه تندر 90، توانست در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد کند. مگان دیگر میهمان رنو نیز در 11 ماه امسال تیراژی شش هزار و 396 دستگاهی داشته و رشدی 114 درصدی  را تجربه کرد.

 نگاهی به آمار تولید 11 ماهه سایپا نیز از تولید حدود 566 هزار دستگاه پراید در این شرکت و پارس خودرو حکایت دارد براین اساس سایپایی ها حدود 330 هزار دستگاه و پارس خودرویی ها نیز نزدیک به 236 هزار دستگاه پراید تولید کردند و رشد 14.2 درصدی را تجربه کردند. از سوی دیگر آمار تولید سایپا از تولید سه هزار و 750 دستگاه تیبا در 11 ماه سال جاری حکایت دارد. آمار سایپایی ها همچنین از رشد 16 درصدی ریو در 11 ماه سال جاری حکایت دارد.

 همچنین در مدت زمان مذکور تنها 15 دستگاه بنز مونتاژی در ایران خودرو تولید شده که با این شرایط باید خداحافظی این خودرو از خطوط ایران خودرو را پذیرفت. بر اساس این آمار، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو توانستند به ترتیب 16.3، 19 و 7 درصد رشد تولید را در مقایسه با 11 ماه سال گذشته تجربه کنند، رشدی که به واسطه تولید پژو 405 و پراید نصیب خودروسازان نیمه دولتی شد.

 رشد تولید پژو405 در حالی است که برخلاف این خودرو روا و پارس در مدت زمان مذکور افت تولید را تجربه کردند. طبق آمار، در 11 ماه امسال 178 هزار و 225 دستگاه پژو 405 در ایران خودرو به تولید رسید و به این طریق رشدی 15 درصدی نصیب ایران خودرو کرد. پژو 206 نیز همانند 405 توانست رشد 43 درصد رشد را در مقایسه با 11 ماه سال گذشته در کارنامه خود ثبت کند. از آن سو البته روآ همانند ماه گذشته با افت تولید روبرو شد و 26 درصد افت کرد. پژو پارس نیز همانند روا به روند کاهشی خود در چند ماه گذشته ادامه داد و افت  16 درصدی را در مقایسه با 11 ماه  سال گذشته تجربه کرد.

 از افت و خیز پژویی ها که بگذریم در 11 ماه سال جاری  119 هزار و 47 دستگاه سمند، نیز در ایران خودرو تولید شد که این امر  این خودرو را پس از 405 و 206، سومین محصول پرتیراژ ایران خودرو کرد سمند در مقایسه با 11 ماه سال گذشته، 24 درصد رشد تولید را کسب کرد.

 علاوه بر آمار محصولات تولیدی در مدت زمان مذکور ایران خودرو در کارنامه مونتاژی های خود نیز افت و خیز بسیاری را تجربه کرد. در این مدت تیراژ تولید مرسدس 91 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرد و به این طریق ظاهرا پایان تولید این خودرو در ایران خودرو نزدیک است بنز 15 دستگاه درج شده و با این حساب باید پذیرفت که بنزی ها به همکاری خود با ایران خودرو پایان داده اند.

 مرسدس بنز که در چند مدل توسط یکی از شرکت های تابعه ایران خودرو به نام تاپکو مونتاژ می شد، در 11 ماه امسال تنها 15 دستگاه تولید داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 91 درصد افت تولید را به خود می بیند.

 افت تولید بنز در شرایطی است که سوزوکی گرندویتارا، دیگر مونتاژی ایران خودرو، 17 درصد در مقایسه با 11 ماه سال گذشته افزایش تولید داشته است. ایران خودرو خراسان نیز توانسته چهار هزار و 230 دستگاه از این شاسی بلند ژاپنی را به مونتاژ برساند.

 اما ایران خودرویی ها در 11 ماه امسال حدود 9 هزار دستگاه پژو 207 را نیز به تولید رسانده اند. ماکسیما نیز که یکی از پرمصرف ترین خودروهای داخلی به شمار می رود، با تیراژی دو هزار و 748 دستگاهی، 13 درصد در مقایسه با 11 ماه سال گذشته افت را به خود می بیند. این در شرایطی است که نیسان پیکاپ پارس خودرو با تیراژی سه هزار و 778 دستگاهی ، به رشدی 43 درصدی دست یافته است.

نیسان قشقایی نیز، تولیدی 75 دستگاهی را در 11 ماه تجربه کرد. نیسان تینا نیز تنها 56 دستگاه در 11 ماه امسال تیراژ داشته است.

/32

کد خبر 134951

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی FR ۱۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    1 0
    با سلام چرا سایت شما که اینقدر ادعای حرفه ای کار کردن دارد روی موضوع اتومبیل های فرانسوی کار نمی کند. بخدای لاشریک له قسم در فرانسه این تندر را اصلا سوار نمی شوند. مدتها است از رده خارج شده است. برای چه ما این زباله های فرانسوی را تولید می کنیم ؟ جان مردم ارزشی ندارد ؟ چرا بخودمان دروغ می گوییم؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    آخه کدوم خودرو ساز ؟ همش که شد رنو بژو بنز ماکسیما (نیسان) کدوم یکی رو خودرو سازهای ما ساختند ؟ بابا بنویسید صنعت مونتاژ خودرو از رییس جمهور محترم و نمایندگان محترم می خوایم به وضعیت بغرنج خودروها رسیدگی کنند
  • بدون نام CA ۰۷:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    هزاران زمینه تخصصی و ملی داریم آنوقت چسبیده ایم به صنعت خودروسازی که در دنیا خودروسازهای قدر و با تجربه بسیار بالا سالها از ما جلو هستند و حاضر به پذیرفتن این واقعیت هم نیستیم که تنها با رقابت آزاد میتوان خودروسازهای داخلی را وادار به افزایش کیفیت یا کنار رفتن از این بازار رقابت کردو این تامین کننده منافع ملی ماست
  • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    خداوندا مصرف کننده مظلوم ایرانی را از دست خودروسازان وطنی نجات بده
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    این جنجالیم که سر کیسه هوا راه انداختن برای اینه که مردم رو به این دلشون رو خوش کنن بعدم بگن دیگه چی می خواین این کیسه هوا نه برادر پراید و پژو از پایبست ویران است و خراب
  • بدون نام US ۱۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    ان شاا... روزی برسد که خودروسازان داخلی حتی یک خودرو هم نتوانند تولید کنند
  • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    دیده بودین در جایی از دنیا مردمشون خواسته ای داشته باشن ولی مسئولین نادیده بگیرن انرو بعدم تازه ملت خسته شدن بی ذارن دارنفریاد می زنند اقا تعرفه واردات به هر میزان ظلمه باید بطور کامل امسال حذف بشه و ورورد خودرهای المانی یا ژاپنی با استاندارد یورو5 و 5 ستاره ایمنی ازاد بشود من مصرف کننده ایرانیبر چه اساس مسئول سرپا نگه داشتنه خودروسازیم؟به من چه؟مگه بقیه دنیا نیستن 110 درصد تعرفه هست مثل انها مثل جنرال موتور بدون حمایت تعرفه ای حمایت کنید
  • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    ملت با abs وکیسه هوا گول نزنید برندهای مطرح ماشین می سازن ازان لامپ چراخ جلو تا لاستیک تا بدنه ایرودینامیک تا نوع چراغ عقب و راحتی دوام وایمنی وپایداری ماشین تمامش نواوری مهندسی برای تک تک اجزای ماشین,بعد اینام می گن چون بازار انحصاری کردیم تیراژ محصولات قدیمی رفت بالا یعنی صنعت پیشرفت کرده وپیشروبابا چرا بقیه جاهای دنیا اگر این صنعت مادره تعرفه نمی گذارند به مردم فشار بیاد با تعرفه اگه مشکلت بهره است ماشالله این همه لابی استفاده کن چرافقط تعرفه!اینجاست میگه اینها بحثشون سوده
  • بدون نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    کسانی که می گفتند206 یاتندر محصولات فوق عالیه تولید اینها نشانه پیشرفته اگه این هاخوبه دیگه چه ترسی از حذف کامل تعرفه هست؟!اگر بده تولدید محصول غیر رقابتی که چی بشه؟کسی که میاد میگه در بحث ایمنی یاالودگی هوا با این تلفات بالا که عین روز واضحه چطور می اید میگن نباید به خودرساز فشار اورد؟ماشین با موتور 20 سال پیش چجوری می تونه یورو2 داشته باشه و پدر هوا و سلامت مردم رو در میاره بازم دفاع کنه ؟!!اینها دلیله بر عدم پیشرفت نه دوباره گول زدن مردم با قانون وضع کردن
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    سرمایه مملکت در امد مردم باید صرف تولید یا واردات به قیمت محصولات با کیفیت و استاندارد های روز بشه نه اتلاف ان در تولید این محصولات فاجعه و ماییه ننگ ؟!!پر شدن جیب یه عده محدود ادم منفعت طلب سودجو!!دلیل تعرفه چیه ادامخ تولید محصولات بی کیفیت ادامه نارضایتی؟یا رویا و ارزو اینکه یه روز درست میشه؟نه اینطوری نمیشه برادر بریدیم ما دیگه گوشامونم کر شده از بهان های اینها خودروسازی می خواین داشته باشیم ولی نه بزور تعرفه تعرفه رو عین بنزین حذف کنید ما دیگه پول نداریم پول بدیم به محصول بی کیفیت بی ارزش
  • قاسم فلاح IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    من مهندس خودرو هستم ..بايد بگم تندر 90 داراي 3 ستاره ايمني در NCAPمي باشد .و داراي راندمان بالاي موتور نيز است.ويكي از محصولات توليد داخل به نسبت عالي مي باشد ... از كساني كه نظر مي دهند خواهش ميكنم در صورت داشتن تخصص نظر بدهند نه اينكه نظر شخصي را بفرمايند .با تشكر ..قاسم فلاح

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین