افشاگری نیویورک تایمز و واشنگتن پست علیه ترامپ

ایسنا نوشت: چند رسانه آمریکایی گزارش دادند، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا چند هفته قبل از آنکه دونالد ترامپ تدابیر گسترده‌ای را به هدف متوقف ساختن شیوع کروناویروس اتخاذ کند چندین بار نسبت به تهدید و امکان شیوع گسترده این ویروس هشدار داده بود.

خبرگزاری فرانسه، روزنامه واشنگتن پست گزارش کرد، آلکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در ابتدای ماه ژانویه از سوی رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در جریان تهدید مربوط به این ویروس که در آن زمان در حال گسترش در شهر ووهان چین بود قرار گرفت. به نوشته واشنگتن‌پست، ایزار پس از آن در این خصوص به کاخ‌سفید اخطار داده و گزارشی را نیز برای شورای امنیت ملی آمریکا نوشت.
همچنین به نوشته هردو روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز، ایزار نخستین بار دونالد ترامپ را در تاریخ ۱۸ ژانویه زمانی که در محل اقامتگاه تفریحی‌اش در فلوریدا موسوم به مارالاگو به سر می‌برد از تهدید این ویروس مطلع ساخت.
 نیویورک‌تایمز تصریح کرد که ایزار در ادامه در تاریخ ۳۰ ژانویه بار دیگر رئیس جمهور آمریکا را در جریان تهدید مربوط به این ویروس قرار داده و این بار به او اخطار داد که این ویروس پتانسیل تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر را دارد. با این حال بر طبق این گزارش ترامپ ظاهراً به ایزار گفته است که نسبت به این تهدید بیش از حد اغراق می‌کند.
 روز بعد رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌های مسافرتی از چین به کشورش را اعلام کرد. همچنین اولین مورد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در آمریکا ۱۱ روز قبل از آن گزارش شده بود.
 دولت آمریکا در طول ماه فوریه تلاش‌های مضاعفی را به هدف پاسخ دادن به بحران شیوع این ویروس در پیش گرفت. ایزار گفت دولت آمریکا در حال ایجاد یک سیستم "نظارت" در چندین شهر این کشور بوده تا شیوع ویروس را ردگیری کرده و در عین حال اطلاعات لازم برای پیش بینی کانون‌های بیماری را در اختیار کارشناسان قرار دهد با این حال این فرآیند با چند هفته تاخیر صورت گرفت.
 دونالد ترامپ سرانجام در تاریخ ۱۳ مارس کروناویروس جدید را که حالا برچسب یک همه گیری جهانی را از سوی سازمان بهداشت جهانی پیدا کرده بود یک وضعیت اضطراری ملی در آمریکا اعلام کرد.
 پس از آن کاخ سفید سریعاً توصیه‌های مربوط به طرح فاصله گذاری اجتماعی را برای آمریکا به اجرا درآورد؛ طرحی که اخیراً تا پایان ماه آوریل تمدید شد.
 ترامپ اظهار کرده که تصمیمش برای محدود ساختن مسافرت از چین به آمریکا در ماه ژانویه نگذاشته شیوع بیماری در کشورش بدتر شود اما بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان و همچنین مخالفان ترامپ خودداری دولت وی از اتخاذ گام‌های سختگیرانه تر و در زمانی زودتر برای مبارزه با شیوع این بیماری را محکوم کرده‌اند.
 براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا این کشور هم اکنون تبدیل به کانون اصلی شیوع کرونا ویروس در جهان شده در حالی که بیش از نیم میلیون نفر از آمریکایی‌ها به این ویروس مبتلا شده و بالغ بر ۲۰ هزار تن نیز در اثر این بیماری در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1375813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =