بازگشایی اقتصاد در برخی کشورهای اروپایی؛ از باز شدن دوباره فروشگاه ها تا کودکستان ها

تسنیم نوشت: شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی مفصل از تجربه موفق برخی کشورهای اروپایی در مواجهه با ویروس کرونا و همچنین بازگشایی کسب و کارها به صورت تدریجی خبر داد و نوشت این کشورها در تلاش برای حمایت از سلامت عمومی و زنده نگه داشتن اقتصاد خود هستند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی مفصل از تجربه موفق برخی کشورهای اروپایی در مواجهه با ویروس کرونا و همچنین بازگشایی کسب و کارها به صورت تدریجی خبر داد و نوشت: مردم جمهوری چک هم اکنون می توانند در فروشگاه های ابزارآلات و دوچرخه خرید کنند، تنیس بازی کنند و به شنا بروند. اتریش قصد دارد بعد از عید پاک مغازه های کوچک را بازگشایی کند. در صورت پایداری روند ابتلا به ویروس کرونا، دانمارک از هفته آینده مهد کودک ها و مدارس را بازگشایی می کند و کودکان در نروژ نیز هفته بعد به کودکستان ها باز می گردند.

اینها، اولین کشورها در غرب هستند که به تدریج خروج خود را از محدودیت های اعمال شده توسط دولت ها بر زندگی روزمره مردم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، احساس می کنند.

کشورهای دیگر نیز می خواهند ببینند چه درسهایی را می توان از این ملت ها آموخت چراکه آنها نیز در پی فشارهای روزافزون روحی و اجتماعی ناشی از ماندن در خانه، به دنبال راه خروج از قرنطینه هستند.

برای یک ورزشکار حرفه ای مانند آیرینا گیلارووا از جمهوری چک، کاهش محدودیت ها در روز پنجشنبه به این معنی بود که او می تواند برای اولین بار از زمان شروع تعطیلی کشورش به تمرین در ورزشگاه جولیسکا در پراگ برگردد.

این ورزشکار رشته پرتاب نیزه روز جمعه به سی ان ان گفت: این خبر واقعا عالی بود. من پر از هیجان بودم و احساس خوبی می کنم. ماندن در خانه در طول این دو هفته به من کمک کرد که حتی بیشتر از گذشته قدر شغل خودم را بدانم و آن را امر عادی و بدیهی ندانم.

دکتر پیتر دروباک، یک کارشناس بهداشت جهانی در دانشکده تجارت آکسفورد سعد، به سی ان ان گفت: کشورهایی که اکنون محدودیت های خود را کاهش می دهند نمونه های مهم و امیدوار کننده ای برای غرب هستند.

وی گفت: ما هنوز چیزهای زیادی باید در مورد چگونگی پایان دادن به قرنطینه به شکل ایمن و موثر یاد بگیریم.

دانمارک:
دانمارک گفته است که در صورت پایدار ماندن تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا، قصد دارد کودکان را از چهارشنبه (15 آوریل) به مدرسه و مهد کودک بازگرداند. اما زندگی در این کشور بازهم از حالت عادی فاصله خواهد داشت.

به گفته دولت دانمارک، بسیاری از محدودیت ها برقرار هستند و بازگشت وضعیت احتمالاً به صورت مرحله ای اجرا خواهد شد. ممنوعیت تجمع بیش از 10 نفر تا تاریخ 10 مه تمدید شده است و کلیه خدمات کلیساها، سینماها و مراکز خرید نیز تعطیل خواهد بود.

این کشور با جمعیت 5.8 میلیون نفر از نخستین کشورهای اروپایی بود که در 13 مارس مرزهای خود را بست و در همان هفته، مدارس، کافه ها و مغازه ها را نیز تعطیل کرد، و همچنین ممنوعیت تجمع بیش از 10 نفر و ملاقات بیماران در بیمارستان ها را اعلام کرد.

جمهوری چک:
جمهوری چک نیز پس از اعلام وضعیت اضطراری در 12 مارس، به سرعت اقدام به اعمال محدودیت های سفر، ممنوعیت برگزاری اجتماعات بزرگ و تعطیلی مشاغل غیر ضروری کرد. در اقدامی غیرمعمول در اروپا، دولت این کشور همچنین جمعیت 10.7 میلیون نفری خود را از تاریخ 19 مارس ملزم کرد که به هنگام خروج از خانه از ماسک و یا پوشش دیگری برای صورت استفاده کنند.

به نظر می رسد که این اقدامات سختگیرانه برای مهار ویروس کرونا، اکنون جواب داده است چراکه دولت روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که این هفته برخی محدودیت های ناشی از گسترش این ویروس را حذف می کند.

از روز سه شنبه، به افراد اجازه داده شده است که به تنهایی و بدون ماسک صورت ورزش کنند. فروشگاه هایی مانند مصالح ساختمانی و ابزارآلات، فروشگاه های دوچرخه و مراکز تعمیر دوچرخه از جمله کسب و کارهایی هستند که از روز پنجشنبه مجاز به بازگشایی شدند. امکانات ورزشی در فضای باز برای ورزش های انفرادی نیز بازگشایی می شود، اما با اعمال محدودیت. بیش از دو نفر نمی توانند در یک فضای ورزشی باشند و آنها نمی توانند از دوش یا کمد استفاده کنند.

در بیانیه مطبوعاتی دولت جمهوری چک آمده است که سفر ضروری به خارج از این کشور از 14 آوریل مجاز خواهد بود.

اتریش:
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش این هفته اعلام کرد که کشورش پس از عید پاک از تاریخ 14 آوریل، برخی از مغازه های کوچک و همچنین فروشگاه های ابزار و یراق و فروشگاه های گل و گیاه را بازگشایی خواهد کرد. اما مردم این کشور همچنان مجبور به استفاده از ماسک برای رفتن به خرید و هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی هستند.

از اول ماه مه، همه مغازه ها، مراکز خرید و آرایشگاه ها باز خواهند بود. در همین حال، رستوران ها و هتل ها از اواسط ماه مه به طور تدریجی باز می شوند. کورتس گفت: این امر تحت شرایط امنیتی سختی رخ خواهد داد.

وی همچنین با استناد به سنگاپور که در روزهای اخیر شاهد شیوع دوباره ویروس کرونا بود، هشدار داد که خطر ناشی از این ویروس هنوز به پایان نرسیده است. وی گفت: کسانی که معتقدند وضعیت تحت کنترل است در اشتباه هستند.

دولت در پایان ماه آوریل در مورد تمدید تحصیل دانش آموزان از منزل از اواسط ماه مه تصمیم خواهد گرفت و اینکه هیچ رویداد مهمی تا پایان ماه ژوئن برگزار نشود.

نروژ:
نروژ رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده است و بازگشایی مدارس را در اولویت برنامه های خود برای برداشتن محدودیت هایی که از اواسط ماه مارس برای کنترل ویروس کرونا اعمال شده، قرار داده است.
به گفته ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ، در اولین اقدامات برای برداشتن محدودیت ها از تاریخ 20 آوریل، مهدکودک ها بازگشایی خواهند شد، و یک هفته بعد، مدارس برای دانش آموزان کلاس های اول تا چهارم بازگشایی می شوند.
سلبرگ همچنین گفت: آرزوی ما این است که همه دانش آموزان به نوعی قبل از تابستان به مدرسه بازگردند. وی ادامه داد که دولت معتقد است آخرین آمار، زمینه را برای "خوش بینی محتاطانه" فراهم می کند و نشان می دهد که میزان آلودگی کاهش یافته است.

آلمان:
برخی کشورهای دیگر اقدامات موقت را برای برداشتن محدودیت ها اتخاذ کرده اند، در حالی که هنوز هیچ تاریخ مشخصی تعیین نشده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت که آخرین آمار مربوط به ویروس کرونا در کشورش دلیلی برای داشتن امید است اما هشدار داد که آلمانی ها باید در تعطیلات آخر هفته و عید پاک محدودیت های فعلی را رعایت کنند.

وی گفت: تصمیم گیری برای اینکه چگونه می توان محدودیت ها را کاهش داد، مبتنی بر یک مطالعه علمی گسترده است که هفته آینده اعلام خواهد شد.

سوئیس:
سوئیس همچنین در حال پیدا کردن راهی برای خروج از این محدودیت ها است. با وجود تمدید محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی تا تاریخ 26 آوریل، دولت این کشور اعلام کرده است که اگر شیوع ویروس کنترل شود، سایر اقدامات محدودیتی از جمله بستن مرزها، تعطیلی مدارس و ممنوعیت تجمعات را می توان در اواخر ماه جاری حذف کرد.
۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1375854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =