۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۸

جعفر قادری

استان فارس با توجه به توانمندیهای مختلفی که در زمینه توسعه صنعت گردشگری داراست همواره به عنوان استان پایلوت گردشگری مطرح می شود و همچنین با توجه به توانمندیهایی که شهر شیراز در زمینه علوم پزشکی و درمان دارد به عنوان شهر نمونه گردشگری سلامت مطرح شده که برگزاری سلسله همایش های گردشگری سلامت با همکاری این سازمان ودانشگاه علوم پزشکی شیراز نقطه عطفی درراستای توسعه توریسم درمانی و گردشگری سلامت خواهد بود.

فارس خاستگاه صنعت گردشگری در کشور است و صنایع دستی فارس نیز نسبت به بسیاری از صنایع دستی کشور برتری خاصی دارد. از این رو ارائه تسهیلات و مساعدت به بخش خصوصی  از جمله سیاست های تشویقی در توسعه صنعت گردشگری استان است و دولت هم می کوشد تا با برنامه ریزی ها و فعالیت های گسترده فارس را به قطب گردشگری کشور تبدیل کند. ۷۵درصد از پتاسنل‌های ما در بخش گردشگری و جذب گردشگر در فارس‌خالی مانده‌است که این نویددهنده موقعیت بسیارمناسب ما دزبخش گردشگری است که سرمایه‌گذاری مناسبی را طلب می‌کند.  دراغلب شهرستان‌های استان پتاسنل‌های ایجادهتل، متل، مهمانپذیر و مرمت بناهای تاریخی و نیز ایجاد فضاهای گردشگری وجود دارد. با ایجاد یک هم افزایی و عزم استانی ، زمینه های متنوع و بسترهای لازم در خصوص جذب و توسعه سرمایه گذاری در استان فارس به وجود می آید.

گردشگری در فارس از دو مشکل عمده رنج می‌برد. متاسفانه سرمایه‌گذاران خصوصی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند، به علت قوانین سخت و دست و پاگیر عطای گرفتن این تسهیلات را به لقایش می‌بخشند. همچنین سازمان تامین اجتماعی که باید طبق مصوبات قانون، نرخ بیمه کارکنان را صنعتی محسوب کند، به وظایف خود عمل نمی‌کند.

البته خوشبختانه با انجام فعالیت‌ها و نتایج مثبت حاصل از استقبال سرمایه‌ گذاران از فرصت های اقتصادی و صنعتی فارس، در یک سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی این استان، بیش از 106 درصد افزایش داشته است که این روند نوید بخش تحقق اهداف دولت در این بخش و توسعه همه جانبه صنعت استان فارس خواهد بود. با شرایط فرهنگی و مذهبی که در استان فارس وجود دارد، انتظار داریم که نوروز امسال حداقل8  میلیون مسافر نوروزی از استان فارس بازدید کنند که ورود این حجم مسافر نیازمند برنامه‌ریزی و ارائه خدمات رفاهی مناسبی از سوی دستگاه‌های متولی است.

 به نظر من یکی از ظرفیتهای مهم بخش مرکزی و ارژن توریسم و گردشگری عشایری است که در این راستا باید با استفاده از پتانسیل عشایر و رسوم سنتی در بحث جذب گردشگر کوشا باشیم. استفاده از گویشها و لباسهای سنتی عشایری می تواند در برگزاری جشنواره ها و مراسمها موثر باشد.

بنابراین  اجرای ویژه برنامه ها و جشنواره های عشایری باید به صورت جدی در دستور کار قرار داشته باشد به خصوص در شهر شیراز نیز باید مسئولان بخش مرکزی به این بحث توجه ای ویژه ای داشته باشند.

باید با ارائه راهکارهای عملیاتی و متد اجرایی متناسب با فضای گردشگری استان، می توان به نتیجه دلخواه که همان رونق گرفتن فضای گردشگری به شمار می رود، دست یافت.به هین دلیل بخش خصوصی نماینده جریانی تاثیرگذار در استان فارس است که جهت توسعه و پشرفت استان می تواند حضوری پر رنگ تر از سایر بخشهای دولتی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که دستگاه هایی که در صف اول جذب توریسم در استان هستند باید مدل رفتاری در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته تا پیام آوران خوبی برای ارائه فرهنگ ناب اسلامی باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس

13442

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =