سال گذشته رئیس جمهور در سخنرانی که در جمع مردم گیلان داشت با انتقاد از شعار و فرمول دو بچه کافیست، گفت: فرمول دو بچه کافیست.

رئیس جمهور در سخنرانی که در جمع مردم گیلان داشت با انتقاد از شعار و فرمول دو بچه کافیست، گفت: فرمول دو بچه کافیست فرمول مرگ یک ملت و نابود کردن یک ملت است. در ایران متوسط بعد خانواده به زیر چهار رسیده و این به این معناست که 50 سال آینده یا بیشتر ایرانی نیست.

در همین باره گفت وگویی را دکتر علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان انجام داده ایم. وی که پایه گذار سیاستهای تنظیم خانواده در ایران بوده و موفق به گرفتن جایزه نیز شده به شدت مخالف این سخنان است  و می گوید که به نظرم این گفته رئیس جمهور نمی تواند صحت داشته باشد چون به هر حال ما در روستاها و شهرستانها نرخ رشد جمعیت را داریم.

به عقیده شما  نرخ رشد جمعیت متناسب با امکانات کنونی است؟
آن چه بررسی ها و شواهد نشان می دهد حاکی از این است که نرخ رشد جمعیت کشور با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و پتانسیل های رفاهی جامعه رشد معقول و متناسبی است. در حال حاضر که جمعیت رشد متناسبی را طی می کند، زمان طلایی است که دولت باید حداکثر بهره وری را از نیروی کار انجام دهد و با سرمایه گذاری در بحث اشتغال و ازدواج از هم اکنون برای پیش گیری از رشد منفی جمعیت گام بردارد.

 اما رئیس جمهور معتقدند که در آینده با ادامه افزایش سن ازدواج و تاخیر در ازدواج گروهی از جوانان، خانواده ها به سمت تک فرزندی شدن و حتی فرزند نداشتن پیش می روند  ودیگر ایرانی در 50 سال آینده نخواهیم داشت؟
همان طور که بارها از سوی کارشناسان مطرح شده، این که بدون آماده سازی زیرساخت های رفاهی، اقتصادی و اجتماعی کشور، خانواده ها را به فرزندآوری و پرهیز از شعارهای تنظیم خانواده تشویق و ترغیب کنیم، کار نادرستی است که نه تنها به پیشرفت کشور منجر نمی شود بلکه باعث افزایش جمعیت همراه با آسیب های اجتماعی، فقر، سوءتغذیه و هزاران مشکل دیگر می شود.

و به نظرم این گفته رئیس جمهور نمی تواند صحت داشته باشد چون به هر حال ما در روستاها و شهرستانها نرخ رشد جمعیت را داریم. تزریق پول به جامعه برای افزایش جمعیت، هیچ سودی نمی‌تواند داشته باشد ، البته ممکن است عده‌ای اندک و ساده لوح تحت تاثیر قرار بگیرند؛ اما این موضوع کمکی به افزایش جمعیت کیفی نمی‌کند و در واقع این نوع سیاست‌ها نمایشی است و اصالت زیادی ندارد.

اگر هم اکنون وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور بهتر شده به دلیل اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ طی سال‌های گذشته است، هر چند هم‌اکنون هم تورم و بیکاری بالا داریم و مردم شکایت‌های زیادی مطرح می‌کنند، اگر الان دولت می‌تواند نفس بکشد به این دلیل است که امکان سیاست تنظیم خانواده‌ برایش فراهم شده است.

شما معتقدید که سیاستهای تنظیم خانواده همچنان  باید ادامه یابد؟
سیاست های تنظیم خانواده در برهه ای از زمان که شاهد بحران افزایش جمعیت بودیم، اتخاذ شد و قرار نیست که این سیاست ها دائما اجرایی شود. هم اکنون اکثر خانواده های دارای تمکن مالی و تحصیل کرده از سیاست تک فرزندی پیروی می کنند و خانواده هایی با بنیه مالی متوسط به پایین دارای چندین فرزند هستند، بنابراین نمی توان یک نسخه را برای همه خانواده ها و همه مناطق کشور پیچید چرا که آسیب های افزایش بعد خانوار که رئیس جمهور به آن تاکید دارد در خانواده هایی با بنیه مالی و فرهنگی متوسط به پایین برای کشور بحران زا خواهد بود.

من به شدت نگرانی خودم را در مورد این طرح و طرح هایی از این قبیل ابراز می کنم . رییس جمهور ما فردی خلاق است و عدالت محور . اما آیا این اقدام می تواند عدالت محوری را در کشور استحکام بخشد .

بنابراین کشور ما در رابطه با رشد جمعیت قانونی دارد که نمی توانیم خلاف این قانون دست به هیچ اقدام دیگری بزنیم که نام آن قانون کنترل جمعیت است و هر گونه اقدامی که با این قانون مغایرت داشته باشد را مجلس پی گیری می کند .

اما رئیس جمهور با استاند به آیه قرانی می گویند که نباید از ترس فقر فرزندان خود را از بین ببرید؟
فرق جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها این است که ما مدعی اسلام هستیم، لذا نباید در حق اسلام جفا کنیم، باید اسلام را خوب معرفی کنیم، اسلام نگفته است که مردم باید بدبخت و بیچاره باشند، دنیا مزرعه آخرت است، اگر مردم فقر داشته باشند کشور توسعه یافته نمی‌شویم، جمهوری اسلامی باید الهام بخش کشورهای اسلامی و دیگر کشورها باشد، اگر اسلام را بد معرفی کنیم که اسلام فقر، فقیر، بیسوادی و گرسنگی است بهترین تبلیغ برای آمریکا است که بگوید اگر جمهوری اسلامی خواستید یک مشت فقیر و بدبخت و بیچاره و بیسواد و عقب مانده است به همین دلیل برای تغییر سیاست تنظیم خانواده‌ جهت افزایش یا کاهش جمعیت باید این موارد را مد نظر قرار دهیم.

اخیرا اعلام شده که قرار است تدریس مباحث کنترل جمعیت و واحد درسی تنظیم خانواده از دانشگاهها حذف شود. شما تصور می کنید این اقدام در جهت سیاستهای رئیس جمهور باشد؟
قانون کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در زمان امام خمینی (ره) و با آگاهی و پذیرش ایشان کارش آغاز شد و در زمان مقام معظم رهبری نیز به شدت مورد حمایت و تایید ایشان قرار گرفت.

من مخالفتی با  تدریس درس شکوه همسرداری که قرار است به جای درس تنظیم خانواده تدریس شود، ندارم؛ اما ما باید راهکار آن را پیدا کنیم که در تا چه تعداد و در کجای ایران، جمعیت باید افزایش پیدا کند.

 /131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =