زالی: کودکان کار کانون بالقوه انتقال کرونا محسوب می‌شوند

ایرنا نوشت: فرمانده عملیات مقابله با کرونا درکلان شهر تهران در سخنان خود حمایت مادی و معنوی از کودکان کار و معلولان را مورد توجه قرار داد و گفت: کودکان کار کانون بالقوه ابتلا و انتقال کرونا محسوب می‌شوند.

علیرضا زالی سه شنبه ۲۶ فرووردین ماه در جلسه هم افزایی موسسات فعال اجتماعی و خیرین در تهران که با هدف سازماندهی کمک‌های مردمی برای بیماران مبتلا به کرونا برگزار شد، تاکید کرد: کنترل شیوع کرونا در تهران ضرورت دارد چرا که اگر این بیماری در کلان شهر تهران کنترل نشود پیروزی لازم را بدست نخواهیم آورد و شکست در تهران به منزله یک شکست ملی تلقی می‌شود.

وی با بیان این که تهران به دلیل پراکندگی جغرافیایی، شرایط زندگی، بالاترین رقم حاشیه نشینی، اتباع خارجی و عناصر آسیب های اجتماعی در شرایط ویژه ای قرار دارد توجه بیش از پیش مسوولان و پایتخت نشینان را به جدی بودن ویروس کرونا مورد توجه قرار داد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران  از تلاش های خیرین و مجموعه های اجتماعی مردم نهاد قدردانی کرد گفت: کمک ها و تلاش‌های شما در این روزهای سخت هرگز فراموش نمی شود. امیدوارم این مسیر پر تلاطم با قوت و نشاط بیشتری ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این که همبستگی مردم ایران در روزهای سخت کرونایی مثال زدنی است گفت: خیرین و سازمان های مردم نهاد در این بحران نقش کاتالیزوری ایفا می کنند، در عین حال مردم از گروههای مختلف جامعه آستین ها را بالا زده اند و برای ریشه کنی کرونا تلاش می کنند.

زالی ضمن قدردانی از تلاش های خیرین اظهارامیدواری کرد که کانون های فعال اجتماعی با توان مضاعف تر هدفمند تر از گذشته حرکت کنند.

وی تاکید بر این که وظیفه اصلی حمایت از گروههای آسیب پذیر و بخش های بهداشتی و درمانی بر عهده دولت هاست افزود: هرگز هیچ یک از ارگان ها و نهادهای دولتی انتظار ندارند که سازمان های مردم نهاد در بالاترین سطح خدمات رسانی به مردم را عهده دارشوند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به این که ویروس کووید ۱۹یکی از بحرانی ترین اتفاقات هزاره سوم است خاطرنشان کرد: دنیا سالهای متمادی است پاندمی جدی را تجربه نکرده است، حتی آنفولانزا و طاعون نیز در زمان شیوع تا حدودی برای بشر شناخته شده بودند.

زالی ادامه داد: واکنش های فریبنده کرونا به عنوان ویروسی بیولوژیک و نوپدید، اقدامات پیشگیرانه را برای دنیا دشوار کرده و حتی کشورهایی که از توان زیرساختی بالایی در حوزه اقتصاد و بهداشت برخوردار هستند را نیز به زانو درآورده است.

وی با بیان این که دست توانمند طبیعت نیز در مقابله با کرونا عاجز مانده گفت: کووید ۱۹ حتی بر طبیعت نیز پیروز شده است. تا پیش از این تمامی بحران هایی که دنیا با آن مواجه بود همانند سیل و زلزله، از جنس سخت افزاری بود و برای اولین بار است که رخدادی نرم افزاری در این سطح در دنیا پدید آمده، این موضوع با تجربیات اندکی که در دست داریم اقدامات مداخله ای را با مشکلاتی روبرو کرده.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به این که زمان پایان ویروس کووید ۱۹ نامعلوم است، خاطرنشان کرد: هیچ محقق و مسئولی در سراسر دنیا نمی تواند ادعا کند که کرونا کی و چه وقت تمام می شود، حتی این موضوع که باید خودمان را برای هم زیستی با کرونا آماده کنیم هم بعید و دور از ذهن نیست.

زالی با بیان این که ماهیت نیازهای اقدامات درمانی و پیشگیرانه در مقابله با کرونا نامشخص است توضیح داد: به طور مثال اگر امروز در شهر تهران زلزله بیاید نیازها مشخص است اما  کرونا چهره ای چند وجهی دارد و در عین حال نیازهای این مبارزه به صورت مداوم در حال تغییر است.

وی خطاب به حاضرین در جلسه خاطرنشان کرد: نمی توان برای بحرانی مثل کرونا به طور صد در صد چاره اندیشی کرد و در عین حال  باید نیم نگاهی هم به تبعات دوران پسا کرونا داشته باشیم.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران تاکید کرد: اساسا کووید ۱۹ بیماری پیچیده ای است، و نیازهای مداخله آن نیز متفاوت است، گاهی نیاز به ماسک و در مقطعی نیاز به دستگاهها و تجهیزات درمانی افزایش می یابد.

زالی ادامه داد: اساسا دامنه تغییرات کرونا فراگیر است و بخشی از آشفتگی ها مربوط به ماهیت ویروس است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که همبستگی مردم ایران در روزهای سخت کرونایی مثال زدنی است گفت: خیرین و سازمان های مردم نهاد در این بحران نقش کاتالیزوری ایفا می کنند و در عین حال نیز تمامی مردم از گروههای مختلف جامعه آستین ها را بالا زده اند و برای ریشه کنی کرونا تلاش می کنند.

زالی با تاکید براین که سازمان های دولتی باید نیازهای مراکز درمانی و مردم را برای مقابله با کرونا ساماندهی کنند اظهار کرد: نقش راهنمایی و تقویت کمیته های مردمی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این میان باید نیازها بانگاهی آینده نگارانه تر ترسیم شود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که با کمک خیرین و سازمانهای مردم حجم قابل توجهی از نیازهای بیمارستانهای تهران تامین شده است، توضیح داد: این کمک های انسان دوستانه باید در آینده به درستی برنامه ریزی و ترسیم شود.

وی تامین نیاز بیمارستانها و مراکز بهداشتی به تامین گان، ماسک و مواد ضدعفونی کننده و تجهیزاتی نظیر تخت های icu، دستگاه اکسیژن رسان و دستگاه ونتیلاتور را مورد تاکید قرار دادو گفت: لیست کامل اقلام سرمایه ای و مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی به صورت مشترک در اختیار معاونین درمان بیمارستانهای تهران  قرار دارد که خیرین و سازمانهای مردم نهاد  می توانند برای تامین نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی از آن استفاده کنند.

ممیزی کیفیت اصالت کالاهای تولیدی و حفاظتی یکی از اصلی ترین وظایف سازمان های نظارتی در حوزه بهداشت و درمان  بود که دکتر زالی به آن اشاره کرد و گفت: کیفیت کالاهایی که توسط نهادهای اجتماعی و کمک های مردمی تولید می شود باید توسط معاونین غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی تایید شود.

زالی حمایت مادی و معنوی از تیم درمان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: تیم درمانی سربازان و افسران خط مقدم مقابله با کرونا هستند، حمایت های مادی و معنوی از این عزیزان به منزله قدردانی از تلاش های آنان است.

حمایت از بیماران مبتلا به کرونا و افرادی که با شیوع این اپیدمی نقطه اتکاء  اقتصادی خود را از دست داده اند یکی دیگر از مواردی بود که رییس ستاد مقابله با کرونا ضرورت توجه به آن را از سوی خیرین مورد تاکید قرار داد.

۲۳۵۲۱۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =