جزئیات برنامه‌های بهداشت روان برای کودکان در روزهای کرونایی

مهر نوشت: مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به تشریح برنامه های بهداشت روان کودکان در روزهای کرونایی پرداخت.

منصوره کریم زاده " مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: چهار مقاله تحت عناوین «چگونه با کودکان در مورد کرونا ویروس صحبت کنیم، روزهای قرنطینه فرصتی برای بهبود روابط صمیمانه با کودکان، ویروس فیکورا (ترکیبی از شایعه و کرونا)، مدیریت اضطراب کودکان در روزهای کرونایی»، از یک ماه و نیم گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کشور، توسط متخصصان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران تهیه و منتشر شده است.

وی که در نگارش و تدوین این مقالات و تهیه و انتشار انواع پمفلت و بروشور، ۳۰ کلیپ بازی و سرگرمی و انواع اسلاید با پیام‌های بهداشت روانی جهت کودکان و والدین نقش داشته است، افزود: توصیه‌های لازم برای حفظ و ارتقای سلامت روانی کودکان و والدین در منزل و چگونگی مدیریت استرس و اضطراب در خانواده و آموزش و تقویت مهارت‌های لازم در کودکان، از طریق این اقلام آموزشی به خانواده‌ها و فرزندانشان منتقل شده است.

وی همچنین از طراحی و انتشار دو جلد کتابچه آموزشی «بازی، کاردستی و معما» ویژه کودکان در گروه‌های سنی پیش از دبستان جهت سرگرمی و تقویت مهارت‌های آنان با همراهی والدین در منزل خبر داد.

کریم زاده گفت: جلد اول این کتابچه برای کودکان گروه سنی نوپا (۲ و ۳ ساله) و جلد دوم آن برای کودکان گروه سنی ۳ تا ۷ ساله، طراحی و منتشر شده است تا این کودکان در دوره بحران ناشی از شیوع بیماری و همه گیری ویروس کرونا، بتوانند در کنار والدین در خانه، سرگرم شوند، ضمن آنکه آموزش‌های لازم سن خودشان را که به تقویت مهارت‌ها و سلامت جسمی و ذهنی آنان کمک می‌کند، دریافت کنند.

وی افزود: هر جلد از این مجموعه، دارای ۱۰ بازی، ۱۰ کاردستی و ۱۰ معما و چیستان است که با توجه به گروه سنی کودکان، برای آنان طراحی و منتشر شده است تا با همراهی والدین بتوانند از آنها استفاده کنند.

رئیس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران، همچنین به طراحی و اجرای دو پویش هنری برای کودکان پیش از دبستان و والدین آنان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: این دو پویش توسط متخصصان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران و با حمایت وزارت بهداشت، جهت کودکان و والدین آنان طراحی و اجرا شد که در پویش اول، آثار نقاشی کودکان پیش از دبستان کشورمان جمع آوری شد و یک هزار و ۵۰۰ کودک از سراسر کشور با نقاشی‌های خود در این پویش شرکت کردند.

کریم زاده افزود: پس از اتمام مدت برگزاری این پویش، آثار نقاشی کودکان کشورمان آرشیو شده و در وب سایت انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران به نمایش درآمد، ضمن آنکه برای تمامی ۱۵۰۰ کودک شرکت کننده، کتاب الکترونیکی آموزشی و سرگرمی با لوح تقدیر شرکت در این پویش، ارسال شد.

وی در مورد پویش دوم تحت عنوان «موزه هنری مجازی» نیز گفت: این پویش در سه بخش کودکان، خانواده، مدیران و مربیان، شامل آثار نقاشی، اوریگامی، کاردستی، شعرخوانی، قصه گویی، داستان نویسی و سایر فعالیت‌های خلاقانه است که همچنان این آثار جمع آوری می‌شود تا در بخش موزه مجازی هنری مربوط به انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران به نمایش گذاشته شود.

مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به پویش سوم تحت عنوان «خانواده های چشم به راه، ایران قدردان» اشاره کرد که در راستای ارج گذاری نسبت به خدمات ارزشمند پزشکان، پرستاران و کادر سلامت کشور که در این ایام شیوع بیماری کرونا در کشور، از خانواده و فرزندان خود دور هستند، برگزار می‌شود.

وی افزود: این پویش که هدف حمایت روانی- اجتماعی از فرزندان اعضای کادر درمانی بیمارستان‌های سراسر کشور را پیگیری می‌کند، با همکاری مشترک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، جمعیت هلال احمر، انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان و ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت بهداشت شکل گرفته و از ۲۵ فروردین الی پنجم اردیبهشت ۹۹ اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اصول و اهداف این پویش بشردوستانه، از ظرفیت‌های حوزه‌های داوطلبی و مشارکت‌های مردمی نیز در اجرای این پویش استفاده خواهد شد.

۲۳۵۲۱۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =