پاسخ به یک شایعه/ امکان نفوذ ویروس به سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد

ایرنا نوشت: همزمان با شیوع ویروس کرونا اخباری در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شد که اجساد فوت‌شدگان بیماران کرونایی از طریق خاک به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا می‌کند و باعث آلودگی آنها می‌شود.

این روزها ویروس کرونا بر همه ابعاد زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته و شرایط زندگی خاص کرونایی فصل جدیدی از زندگی است که حالا تمام مردم این کره خاکی آن را تجربه می‌کنند و کار به جایی رسیده که توجه عامه مردم و تأکید متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر رعایت نکات پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا از مرحله اصول بهداشت فردی، تغذیه‌ای و… فراتر رفته و حتی نحوه تدفین جان باختگان در اثر ابتلا به این ویروس را نیز تحت الشعاع و توجه قرار داده است اما در این میان شایعات فراوانی نیز در همین خصوص در فضای مجازی و سایت ها منتشر می شود که بر استرس مردم می افزاید.

شایعه

 در اثر تجزیه‌ای که در اجساد فوت شدگان بیماران کرونایی انجام می‌گیرد، این ویروس خاک را آلوده کند و از خاک به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا می کند.

تکذیب شایعه

 سید کوشیار اعظم واقفی مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب گفت: امکان انتقال ویروس کرونا از طریق اجساد به آب‌های زیرزمینی وجود ندارد و جای هیچگونه نگرانی در این باره نیست.

وی با بیان اینکه حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور این مساله مورد توجه بود که به هیچ عنوان محل دفن زباله و آرامستان‌ها نزدیک منابع آب شرب نباشد و این مکان ها با منابع آب فاصله زیادی داشته باشند، اظهار کرد: این مساله بدین معناست که در محدوده سفره‌های آب زیرزمینی که برای شرب استفاده می‌شود نباید آرامستان وجود داشته باشد.

سید کوشیار اعظم واقفی  با تاکید بر اینکه نگرانی که در این باره از گذشته وجود داشته مربوط به ویروس نیست، چون تقریبا امکان نفوذ ویروس به سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد، تصریح کرد: کویید ۱۹ ویروس جدیدی است که هنوز تحقیقات درباره آن ادامه دارد، نگرانی ما در بحث باکتری ها بود آن هم در مکان‌هایی که سطح سفره آب زیرزمینی بالا باشد اما معمولا عمق چاه ها در کشور بالاست.

مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب کشور افزود: در محدوده تهران عمق آبهای زیرزمینی بالای ۲۰۰ متر است و در این عمق هیچ عامل میکروبی نمی تواند نفوذ کند و اصلا این فرضیه امکان پذیر نیست؛ بنابراین آب آشامیدنی که از سفره های آب آشامیدنی تامین می شود هیچ مشکلی ندارد که ما بخواهیم نگرانی در این باره داشته باشیم.

۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1378205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =