زلزله شدید و ویرانگر ژاپن با همه خسارتهایی جانی و مالی که برجای گذاشت اطلاعات مفید بسیار ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار داد.

 به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر؛ ارزیابی میزان خسارتها و ویرانی های زلزله و سونامی یازدهم مارس در ژاپن سالها طول خواهد کشید اما برای دانشمندان اطلاعات بدست امده از این زلزله برای به حداقل رساندن آثار زیانبار آن در اینده اهمیت بسیار زیادی دارد . دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا واقع در شهر« پاسادِنا » درحال بررسی اطلاعات ارزشمند بدست امده از زلزله اخیر در ژاپن هستند . در ادامه توماس هیتون استاد لرزه شناسی و مهندسی در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت .. وقتی به انچه در ژاپن رخ داد نگاه می کنیم می بینیم که ممکن است زلزله هایی با خسارتهای بسیار زیاد در دنیا رخ دهد اما برای تبدیل این مشاهدات به روش های علمی باید اعداد و ارقامی داشته باشیم تا بتوانیم شبیه سازی های رایانه ای انجام دهیم . این استاد دانشگاه کالیفرنیا افزود .. ما شاهد زلزله های نه ریشتری بودیم اما هرگز قادر نبودیم در عمل ثبت کنیم که لرزش زمین در این زلزله های نه ریشتری چگونه بود تا از این طریق بتوانیم پی ببریم که چنین لرزه هایی چه بر سر ساختمان های بلند می اورد . وی گفت .. ما در امریکا درک می کنیم که زلزله ای حتی بزرگتر سواحل شمال غربی امریکا نزدیک به واشنگتن و اورگن را خواهد لرزاند اما در درک اینکه چنین زمین لرزه ای چه بر سر شهرهای مدرن خواهد اورد درجهل به سر می بریم .

اکنون ما شاهدیم که یک زلزله بزرگ بر سر کشور مدرن ژاپن چه اورده است ؟ این مسئله برای امریکا از جنبه اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد . استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت :ژاپنی ها حسگرهای بسیار زیادی در کشورشان دارند و احتمالا تعداد حسگرها در این کشور به مراتب بیشتر ازدیگر کشورهای دنیا است .

انچه در زلزله اخیر ژاپن مطرح شد این بود که نخستین بار یک سیستم هشدار اولیه در عمل برای یک زلزله بزرگ کار کرد .

وقتی که یک زلزله شروع می شود این شروع از یک نقطه است اما بسیاری از مناطقی که می لرزند دقیقا در ان نقطه مشخص نیستند پس اگر در نقطه ای که زلزله شروع می شود حسگر وجود داشته باشد و اطلاعات مربوط به لرزه اولیه را با سرعت نور منتقل کند انگاه قبل از اینکه زمین لرزه در عمل به مکانی که شما ایستاده اید برسد اطلاعات و هشدار مربوط به زلزله به شما خواهد رسید .

این مسئله بستگی به دوری شما از نقطه شروع اولیه زلزله دارد . این گزارش می افزاید .. زلزله شدید ژاپن اطلاعات طلایی در اختیار دانشمندان قرار داد که تاکنون هیچ زلزله ای چنین اطلاعاتی را در اختیار دانشمندان قرار نداده بود .

بعد از زلزله ی سال هزار و نهصد و نود و پنج در ژاپن مقامات این کشور سرمایه گذاری سنگینی در بخش فناوری ثبت زلزله و ساختمان های این کشور کردند.

این سرمایه گذاری باعث شد تا ژاپن به پیشرفته ترین کشور دنیا در عرصه لرزه شناسی تبدیل شود .

ژاپنی ها شبکه گسترده ای از ابزار را برای ثبت و رصد فعالیتهای لرزشی ایجاد کردند تا به هشدارهای اولیه درباره سونامی و زلزله منجر شود .

اطلاعات بدست امده نشان می دهد لس انجلس و ساحل غربی امریکا در برابر زلزله ها بسیار اسیب پذیر هستند .

ساحل غربی امریکا همانند ژاپن و نیوزیلند درطول منطقه ای موسوم به « حلقه اتش اقیانوس ارام » واقع شده اند .در طول این حلقه اتش صفحه های تکتونیکی به یکدیگر فشار وارد می کنند و هشتاد درصد بزرگترین زلزله های دنیا را ایجاد می کنند .اخرین زلزله بزرگ در کالیفرنیا در سال هزار و نهصد و نود و چهار در « نورث ریگ » باعث کشته شدن بیش ازسی نفر و خسارت مالی بیست میلیارد دلاری شد .

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد قدوسی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    دمتان گرم