چالش ترافیک و پارکینگ تا تمایل به ویلانشینی درپردیسان قم

ایرنانوشت :ترافیک و پارکینگ ۲ چالش جدی قم، امکان ورود بخش خصوصی به طرح اقدام ملی مسکن ، سکونت ۱۵ هزار تن در اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان،ساخت آرامستان جدید درنزدیکی مسجد جمکران،افزایش تمایل به ویلانشینی درپردیسان قم،توقف طرح ملی جی‌نف و پیگیری برای ایجاد سایت پسماند ویژه از اخبار هفته گذشته قم بود.

امکان ترخیص کالاهای سلامت‌محور از گمرک، موازی کاری آفت نهادهای خیریه،ضرورت حمایت ویژه دولت به قم برای مهار تبعات اقتصادی کرونا، نام‌نویسی ۱۲ هزار کارگر قمی برای دریافت بیمه بیکاری، توزیع بسته‌های معیشتی رمضان از سوی سپاه و هیات‎های مذهبی، افزایش ۴۵۰ تخت به ظرفیت‌ بیمارستان‌های قم، نمایشگاه مجازی عکس کرونا، لزوم حضور حداقلی شهروندان دربازار واداره‌ها،ورود ۳۵ درصد دانش‌آموزان قمی به سامانه شاد، ساخت آرامستان جدید در نزدیکی مسجد جمکران، تخصیص سه هزار تُن کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان، جبران بخشی ازخسارت‌های فعالان مطبوعات و کانون‌های تبلیغات، برپایی سفره افطاری حرم مطهر حضرت معصومه (س)‌در منازل آسیب‌دیدگان، هشدار معاون استاندار درباره احتمال موج دوم کرونا از دیگر اخبار هفته گذشته این استان است.

ترافیک و پارکینگ ۲ چالش جدی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: ۲ مساله ترافیک و پارکینگ ۲ چالش جدی قم به‌ویژه در ایام زیارتی و از جمله برگزاری نیمه شعبان و مناسبت‌های ملی و مذهبی است.

یونس عالی پور ، با تشریح عملکرد این معاونت در سال گذشته، مشکلات نبود پارکینگ مناسب و کافی را مورد توجه قرار داد و افزود: با توافقاتی که با مسئولان انجام‌شده است، امیدواریم تا سال آینده چالش پارکینگ حل‌ و رضایت مسافران و زائران تامین شود. 

۱۵ هزار تن در اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان ساکن می‌شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در اراضی ۴۸ هکتاری شهرک پردیسان که به‌عنوان پشتیبانی طرح‌های بهسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)‌ در نظر گرفته‌شده، ۱۵ هزار تن ساکن خواهند شد.

محسن بهشتی هفته گذشته در جلسه کمیسیون ماده ۵ افزود: در اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان مجموعه کاربری‌ها با خدمات محله در نظر گرفته ‌شده‌است.

افزایش تمایل به ویلانشینی در پردیسان

مدیرعامل بهسازی، نوسازی و زیباسازی شهرداری قم گفت: ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار  با ضریب جمعیتی بیش از ۱۵هزار تَن در اراضی ۴۸ هکتاری منطقه پردیسان ساکن خواهند شد.

علیرضا خاکی درجلسه کمیسیون ماده ۵ افزود: تقاضای واحدهای ویلایی در منطقه پردیسان از واحدهای آپارتمانی پیشی گرفته‌است.

ورود ۳۵ درصد دانش‌آموزان قمی به سامانه شاد

رییس اداره فناوری اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۸۲ درصد مدیران، ۳۹ درصد معلمان، ۸۵ درصد کلاس‌ها و ۳۵ درصد دانش‌آموزان قمی به سامانه شاد ورود پیداکرده‌اند و استان قم در سه شاخص ورود مدیران، معلمان و دانش‌آموزان جزو سه رتبه اول کشور است.

محمد احمدوند افزود: با توجه به این‌که مدرسه‌ها در پیام‌رسان‌های گوناگون به‌صورت پراکنده فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند، آموزش‌وپرورش پیام‌رسان شاد را ایجاد کرد تا به این فعالیت‌ها سامان بدهد و بتواند بر کار مدارس و آموزش نظارت داشته باشد.

امکان ورود بخش خصوصی به طرح اقدام ملی

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: براساس اعلام معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی امکان بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای طرح مسکن ملی در استان قم فراهم شده‌است.

حسن صبوری افزود: به منظور ایجاد هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف دولتی وخصوصی از تمامی سرمایه‌گذاران حقیقی وحقوقی مالک که دارای زمین در محدوده شهرها، واحدهای مسکونی نیمه تمام و واحدهای مسکونی تکمیل‌شده آماده‌فروش هستند، دعوت می شود تا در اجرای طرح اقدام ملی مسکن همکاری و مشارکت کنند.

میز خدمت به صورت ناقص در ادارات اجرا شد

فرماندار قم گفت: هدف اجرای طرح میز خدمت، الکترونیکی کردن تمام فرایندهای اداری بود، اما اهمیت این طرح به خوبی درک نشده است و تنها به ایجاد یک میز فیزیکی در ادارات خلاصه شد و ناقص بود.

مرتضی حیدری هفته گذشته درجلسه راهبری و توسعه مدیریت قم، با اشاره به اجرای ناقص میز خدمت در ادارات افزود: در زمان راه اندازی این طرح ایجاد یک میز در ورودی ادارات به نام میز خدمت تنها برای تسهیل فرایند الکترونیکی کردن فرایندها در مدت ۶ ماه بود که این هدف به خوبی جدی گرفته نشد.

آسیب‌شناسی عدم استقبال کافی مردم از خدمات الکترونیکی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، استقبال مردم از خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی استان را کم دانست و گفت: تمایل نداشتن مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی باید آسیب‌شناسی شود.

سید رضا موسوی درجلسه راهبری و توسعه مدیریت قم، با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی به منظور استفاده از خدمات غیرحضوری افزود: دفاتر پیشخوان آماده ارائه خدمات به مردم هستند تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی، خدمات این دستگاه‌ها از طریق دفاتر پیشخوان به مردم ارائه شود.

توقف طرح ملی جی‌نف

مدیر دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری قم گفت: طرح ملی «جی‌نف» برای استانداردسازی نشانی پستی که به صورت پایلوت در این استان در حال اجرا بود به دلیل اعلام سلیقه سازمان فناوری اطلاعات، به شکست کشیده و متوقف شد.

اکرم روح پرور در جلسه راهبری و توسعه مدیریت استان قم، با انتقاد از موازی‌کاری و سیاست‌گذاری حوزه فناوری اطلاعات توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح کشور افزود: تا زمانی که حوزه فناوری اطلاعات دارای متولی مشخصی نباشد،‌ گسترش دولت الکترونیک در کشور محقق نمی‌شود.

ساخت آرامستان جدید در نزدیکی مسجد جمکران

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: آرامستان جدید قم به مساحت ۳۶۰ هکتاردر۲ کیلومتری مسجد مقدس جمکران احداث می‌شود.

حسن صبوری در جلسه کارگروه زیربنایی قم افزود: طرح احداث این آرامستان از سال ۹۲ در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.

پیگیری برای ایجاد سایت پسماند ویژه

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: مکان‌یابی و مطالعات لازم برای ایجاد سایت پسماند ویژه در این استان انجام شده است و در مرحله فراخوان برای تعیین پیمانکار صلاحیت دار هستیم.

سید رضا موسوی مشکینی هفته گذشته درنشست خبری مجازی افزود: ایجاد سایت پسماند ویژه درقم از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است و باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

تخصیص سه هزار تُن کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان 

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: سه هزار تن میزان سهمیه کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان در استان مشخص شده است که توسط اداره کل غله و شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود.

امیرحسین پروان در گفت وگویی افزود: سهمیه در نظر گرفته شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در استان قم شامل ۷۸۷ تن برنج، ۷۸۷ تن شکر، ۳۹۴ تن گوشت مرغ، ۲۳۶ تن گوشت قرمز منجمد گوساله و ۷۸۷ تن روغن نباتی می‌شود.  

تشدید نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: با توجه به حساسیت‌های موجود در خصوص شیوع ویروس کرونا، نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی تشدید شده است و با متخلفان که دستورالعمل‌های لازم را در این زمینه رعایت نکنند، به‌شدت برخورد می‌شود.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ همچنین در واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی استان بازرسان مقیم به‌صورت دائم بر نحوه عملکرد این واحدها نظارت دارند.

اهمیت پیش‌بینی آرامستان جدید

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم در جلسه کارگروه زیربنایی قم گفت: بحران‌های احتمالی مانند کرونا اهمیت پیش‌بینی آرامستان جدید در استان قم را بیش از گذشته نشان داده‌است.

غلامرضا جانقربان افزود: ۴۰ درصد آرامستان جدید شهر قم فضای سبز شهری پیش‌بینی‌شده و حریم راه به دلیل عبور کمربندی جدید از کنار آن سنجیده شده است.

تابع پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی اماکن مذهبی هستیم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در این‌که اماکن زیارتی باز شود یا نشود؛ کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی هفته گذشته در دیدار محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند؛ افزود: این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست.

احتمال بحرانی شدن دوباره شرایط کرونایی

استاندار قم گفت: شرایط کرونایی قم آرام نشده و احتمال بحرانی شدن وضعیت قم در ابتلا به این ویروس همچنان پابرجاست.

بهرام سرمست هفته گذشته در نشست با تشکل‌های کارگری قم افزود: نباید چرخ تولید و اقتصاد استان در شرایط کرونا متوقف شود و باید همزمان در مقابله کرونا تولید و اقتصاد نیز به جلو برود.

نام‌نویسی ۱۲ هزار کارگر قمی برای دریافت بیمه بیکاری

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی قم گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا ابتدای اردیبهشت‌ماه جاری ۱۲ هزار و ۲۴۱ کارگر برای دریافت بیمه کاری ثبت‌نام کرده‌اند.

مصطفی کاویانی در نشست بهرام سرمست استاندار قم با تشکل‌های کارگری افزود: ازاین‌بین ۸ هزار و ۹۵۰ کارگر مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند.

ضرورت حمایت ویژه دولت به قم برای مهار تبعات اقتصادی کرونا

استاندار قم، با اشاره به اعلام شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی مضاعف به این استان، بر ضرورت توجه به مختصات قم در سیاست های حمایتی دولت در راستای مقابله با رکود ناشی از بیماری کرونا تاکید کرد.

بهرام سرمست در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم که با حضور امیر باقری معاون سیاست های اقتصادی معاون اقتصادی رییس جمهوری برگزار شد، پیگیری تبعات اقتصادی ناشی از کرونا در قم را مهم‌ترین هدف این جلسه دانست و افزود: باید برای جبران خسارات وارد شده به واحدهای صعنتی و اقتصادی برنامه ریزی شود.

قمی‌ها فکر نکنند، کرونا تمام شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مردم فکر نکنند کرونا تمام شده است، بلکه باید مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرند تا خود درگیر نشوند و نیز شاهد موج دوم نباشیم.

محمدرضا قدیر در دیدار با حجت الاسلام حسن غریب دادستان قم افزود: الحمدلله در بحث درمان موفقیت های خوبی کسب شده است که مرهون زحمات ومجاهدت های پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هستیم.

ضرورت اهدای خون

مدیرکل انتقال خون قم، با اشاره به کاهش اهدای خون ناشی از شیوع کرونا گفت: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری را ندارند، این است که برای اهدای خون به مرکزهای انتقال خون مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مرتضی نوریان  هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اهداکنندگان برای دریافت زمان نوبت برای اهدای خون می‌توانند به سامانه www.ibto.ir مراجعه کنند.

ایجاد مشکل در روند توسعه تجارت

مدیرکل گمرکات قم گفت: شیوع ویروس کرونا،‌ تاثیر منفی بر روند رو به رشد فعالیت های تجاری در قم داشت و در این بخش مشکل ایجاد کرد.

محمد خلیلی افزود: بسته شدن مرزها دراین حد سابقه نداشته است،‌ هیچ گاه این وضعیت پیش نیامده بود که مرزهای کشور در بخش‌های مختلف هوایی،‌ دریایی و زمینی با محدودیت فعالیت مواجه شود، این شرایط تاثیر منفی بر تجارت دارد و واردات و صادرات کالا به قم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ضرورت توجه به کارگرانی که عضو صندوق بیمه بیکاری نیستند

رییس نمایندگان انجمن کارگری حرف قم گفت: دولت پنج هزار میلیارد تومان کمک معیشتی به جامعه کارگری اختصاص داده است، ولی رقمی از اعتبار به کارگرانی که عضو صندوق بیمه بیکاری نیستند تعلق نمی‌گیرد.

اکبر شوکت در نشست بهرام سرمست استاندار قم با تشکل‌های کارگری افزود: در شرایط کنونی تمام کارگران از مشکلات معیشتی در رنج هستند و شایسته است که بخشی از این اعتبار به کارگرانی تعلق بگیرد که سهمی در صندوق بیکاری ندارند.

پایش آسیب روانی کرونا بر زندگی قمی‌ها

مدیرکل امور بانوان استانداری قم گفت: شیوع کرونا علاوه بر ابتلای برخی هموطنان به بیماری، آسیب‌های اجتماعی، خانوادگی و روانی به همراه داشته که وضعیت خانواده‌ها و بانوان قمی در این شرایط در حال رصد و پایش است.

صدیقه صدیق تقی زاده هفته گذشته در جلسه هماهنگی اجرای طرح ساماندهی مشارکت‌های مردمی در پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا افزود: رصد و پایش آسیب‌های روانی کرونا بر خانواده‌ها و بانوان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در دستور کار است.

جبران بخشی ازخسارت‌های فعالان مطبوعات و کانون‌های تبلیغات

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با اشاره به توقف فعالیت‌های فرهنگی ناشی ازشیوع کرونا گفت:‌ بخشی از خسارت‌های مطبوعات و کانون‌های تبلیغاتی جبران خواهد شد.

محمدجواد محرابی در گفت وگو با ایرنا افزود: توقف فعالیت مطبوعات چاپی که از اول اسفند ۹۸ آغاز و تا ۲۳ فروردین ماه سال جاری بر اساس مصوبه ستاد مرکزی مقابله با کرونا ادامه داشت، موجب خسارت‌های جدی به مطبوعات و نشریات مکتوب استان شد.

توزیع بسته‌های معیشتی رمضان از سوی سپاه و هیات‎های مذهبی

توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در استان قم از سوی سپاه و هیات‌های مذهبی آغاز شد.

سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی فرمانده سپاه استان قم هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: رزمایش کمک مومنانه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و در طول این ماه ۳۷ هزار بسته معیشتی در میان خانواده‌های نیازمند توزیع می شود.

۷۰ درصد خانواده‌های زیر پوشش با سرپرست زن  

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: مجموع کمک‌های مردمی درسال گذشته مبلغ ۶۷۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ به میزان ۴۴ درصد رشد داشته است.

اکبر میرشکار : در سال ۹۸ تعداد یک هزار و ۸۰۰ خانواده جدید تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار گرفته‌اند و در مجموع حدود ۷۰ درصد از خانواده‌های زیر پوشش را با سرپرست زن تشکیل می دهند.

برنامه‌های مسجد جمکران در ماه رمضان بدون حضور زائران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران قم در تشریح برنامه‌های این مسجد در روزهای ماه مبارک رمضان گفت: مسجد مقدس جمکران با توجه به‌ضرورت قطع زنجیره بیماری کرونا همانند روزهای نوروز و ماه شعبان، تا اطلاع ثانوی حضور مردم و مستفیضان را در خود نخواهد داشت و برنامه‌های این مسجد از طریق شبکه‌های رسانه ملی و فضای مجازی به سمع و نظر علاقه‌مندان خواهد رسید.

حجت‌الاسلام یاسین حسین‌آبادی افزود: در شب‌های ماه مبارک رمضان برنامه مناجات‌خوانی با محوریت دعای افتتاح از ساعت ۲۴ تا یک بامداد برگزار می‌شود که از طریق رسانه ملی در اختیار مردم قرار می‌گیرد وعلاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی مسجد مقدس جمکران به نشانی http://www.jamkaran.ir مراجعه کنند.

حضور حداقلی شهروندان در بازار و اداره‌ها 

استاندار قم، با تاکید بر لزوم رعایت فاصله گذاری هوشمند گفت: شهروندان حضور در ادارات دولتی و همچنین بازارها را به منظور قطع کامل زنجیره انتقال شیوع کرونا به حداقل برسانند.

بهرام سرمست درحاشیه جلسه راهبردی توسعه مدیریت قم درگفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک گفت: شناسایی تمام فعالیت و خدمات دستگاه‌های دولتی که امکان ارائه الکترونیکی و غیرحضوری آنها وجود دارد،‌ در حال انجام است.

افزایش ۴۵۰ تخت به ظرفیت‌ بیمارستان‌های قم 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به منظور ارتقای ظرفیت های پذیرش مرکزهای درمانی گفت: ۴۵۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزوده می‌شود.

محسن بهشتی ، با اشاره به چالش استان در برابر ویروس کرونا افزود: باید از این شرایط برای تبدیل تهدید به فرصت استفاده کرد و بخشی از موضوع های جلسه‌های ستاد بحران نیز به این مهم اختصاص داده‌ می‌شود.

پسماندهای بیمارستانی در دوران کرونا

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم هفته گذشته در نشست خبری مجازی، از اقدام‌های شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با پسماندهای بیمارستانی در دوران کرونا قدردانی کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، تمامی پسماندهای عادی و عفونی بیمارستان‌ها «اتوکلاو» شده و وضعیت جمع آوری و دفع این پسماندها نسبتا مطلوب است.

شروع فاز دوم غربالگری کووید ۱۹ 

رییس مرکز بهداشت قم گفت: فاز دوم غربالگری کووید۱ ۹در همه مرکزهای خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آغاز شد.

سیامک محبی افزود: این مرحله با اولویت پیگیری موارد خوداظهاری، گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان، بیماران تحت درمان، اعضای خانوار در تماس با فرد بیمار کرونایی و همچنین جمعیت زیر پوشش اجرایی می‌شود.

نمایشگاه مجازی عکس کرونا 

نمایشگاه مجازی «عکس کرونا» در نگارخانه تارنمای «قم‌فوتو» با ۳۰ قطعه عکس از عکاسان خبری استان قم از اردیبهشت‌ماه جاری به‌صورت دائمی در معرض دید عموم علاقه‌مندان گذاشته شد.

علاقه‌مندان برای مشاهده این نمایشگاه مجازی عکس در رابطه با شیوع ویروس کرونا و مطالب پیرامون آن در استان قم می توانند به نشانی اینترنتی http://qomphoto.com مراجعه کنند.

مسجدها پایگاه کمک به قشرهای آسیب‌دیده 

استاندار قم گفت: باید مساجد و اماکن مذهبی در ماه مبارک رمضان پایگاه ساماندهی رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه به اقشار آسیب‌دیده از کرونا باشند.

بهرام سرمست هفته گذشته در اولین نشست فصلی دبیران ستاد اقامه نماز استان قم، ضمن قدردانی و تشکر از رهنمودها و حمایت‌های علما و مراجع تقلید افزود: مساجد همواره پناهگاه مردم و ملجا و جایگاه مشارکت‌های مردمی از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

برپایی سفره افطاری حرم مطهر در منازل آسیب‌دیدگان

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: امسال همانند سال‌های گذشته خادمان آستان مقدس با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به صورت جهادی در خدمت مردم هستند و سفره افطاری تبرکی حرم مطهر در منازل آسیب‌دیدگان شرایط اخیر برپا می‌شود.

آیت‌الله سید محمد سعیدی، هفته گذشته با تاکید بر لزوم توجه ویژه قشرهای گوناگون جامعه به آسیب‌دیدگان شیوع بیماری ویروس کرونا افزود: آستان مقدس در چارچوب فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی رسالت‌های خود را دنبال می‌کند که یکی از این رسالت‌ها کمک به قشر آسیب دیده است.

هشدار معاون استاندار درباره احتمال موج دوم کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم؛ بابیان این‌که احتمال موج دوم کرونا در قم پایدار است، گفت: درصورتی‌که فاصله‌گذاری هوشمند به‌صورت عملی اجرا نشود؛ ممکن است، بار دیگر شاهد موج فزاینده این بیماری باشیم.

بیژن سلیمانپور در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم افزود: تخت‌های بیمارستانی قم در روزهای اخیر با افزایش تقریبی بیماران مبتلابه کرونا روبه‌رو شده و در صورت بی‌غفلتی ممکن است، موج دوم این بیماری در قم آغاز شود.

نگرانی از بازگشایی پاساژها

رییس مرکز بهداشت قم، با اشاره به بازگشایی و آغاز فعالیت اصناف در طرح فاصله‌گذاری هوشمند گفت: پاساژها و مجتمع‌های تجاری مهم‌ترین نگرانی مرکز بهداشت در شروع دوباره فعالیت‌های اقتصادی است.

سیامک محبی در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی قم افزود: باید این اصناف به تمام پروتکل‌های مصوب پایبند باشند.

نیاز به تولید محتوا درباره فاصله‌گذاری هوشمند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: در رابطه با طرح فاصله‌گذاری هوشمند رسانه‌های استان نیازمند تولید محتوای غنی، جدید و تبیین و تشریح دقیق این طرح و بیان تفاوت‌های آن با فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

سید موسی حسینی کاشانی هفته گذشته در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم افزود: برای تبیین و فرهنگ‌سازی فاصله‌گذاری هوشمند از زبان هنر و قالب‌های مختلف هنری استفاده می‌شود.

امکان ترخیص کالاهای سلامت‌محور از گمرک 

مدیرکل گمرکات قم گفت: بر اساس دستورالعمل‌های جدید، امکان ترخیص کالاهای سلامت‌محور در گمرکات استان، شامل گمرکات قم و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فراهم شده‌است.

محمد خلیلی درگفت وگو با ایرنا افزود: در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا،‌ گمرکات استان قم آمادگی دارد، بر اساس قانون نسبت به ترخیص کالاهای سلامت‌محور و مورد نیاز دربخش‌های درمانی در کوتاه‌ترین زمان اقدام کند.

موازی کاری آفت نهادهای خیریه و مردم‌نهاد

استاندار قم گفت: باید آفت موازی کاری در نهادهای خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد کنار گذاشته شود و با مشخص کردن جامعه هدف، هیچ فرد نیازمندی بی‌نصیب از بسته‌های حمایتی نماند.

بهرام سرمست در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان قم افزود: در کنار ارائه بسته‌های حمایتی مساله توانمندسازی و اشتغال آفرینی در بین نهادهای خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد به‌عنوان رویکرد اول دنبال شود.

وی افزود: از آنجایی‌که زمان پایان کرونا در استان قم مشخص نیست، باید سبک سازگاری با این ویروس و مدیریت آن با همراهی مردم و سمن‌های مردمی صورت پذیرد.

کرونا ۱۳ هزار متقاضی بیمه بیکاری روی دست قم گذاشت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم؛ با اشاره به وجود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تَن متقاضی دریافت بیماری بیکاری در این استان به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: از این تعداد ۹ هزار تَن برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند و سه هزار و ۵۰۰ تَن نیز درخواست بیمه بیکاری دارند که امکان ثبت آنها در سامانه مربوط وجود ندارد.

بیژن سلیمان پور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم افزود: از این تعداد ۵۰ درصد مربوط به واحدهای خدماتی از قبیل هتل ها، رستوران ها، مراکز اقامتی، تفریحی، استخرها و مجتمع های بین راهی است. 

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1381053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =