خودسانسوری حاکم در طول زمان باعث شده که نویسنده موقع نوشتن حساب و کتاب کند در چنین فضایی هنرمند اجازه پیدا نمی‌کند تخیل خود را به راحتی به پرواز در بیاورد و نتیجه آن تولید آثار متوسط است.

مجله نوروزی- علی موذنی، نویسنده شناخته شده کشورمان کتاب «معراج پدیده ای شگفت انگیز» را کتابی مناسب برای مطالعه در تعطیلات دانست و به خبرآنلاین گفت: «این کتاب با مقدمه ای استدلالی و عقلانی به بررسی این اتفاق بزرگ تاریخ اسلام پرداخته است، این اثر دکتر کاظم محمدی که در بر دارنده سه سخنرانی است، بهترین پیشنهاد برای مطالعه در تعطیلات عید است. این گونه مطالب پیرامون فرهنگ دینی می‌تواند خوانندگان را برای مطالعه بیشتر پیرامون فرهنگ غنی اسلامی مجاب کند.»

وی برگزاری جشن کتاب را تاثیر گذارترین اتفاق در حوزه نشر دانست که هر ساله در تهران اتفاق می افتد و دراین باره گفت: «در نمایشگاه کتاب که مطبوعات، رادیو و تلویزبون به آن به شکل گسترده می پردازند، کتاب به عنوان مقوله ای جدی در جامعه مطرح می شود و افراد انگیزه می یابند برای سرگرمی که هم شده کتاب بخرند.»

وی با انتقاد از جشنواره های مختلف ادبی گفت: «جوایزی که در جشنواره های مربوطه به کتاب ها داده می شود متاسفانه آنقدر دچار دخل و تصرف شده است که از هویت اصلی برخوردار نیست و کسی که جایزه می گیرد از آن لذت نمی برد. از سویی آثار منتخب مورد اقبال عمومی قرار نمی گیرند در واقع می توان گفت مسائل حاشیه ای است که باعث برگزیده شدن آثار در جشنواره می شود.»

موذنی فضای حاکم بر نشر کتاب را فضای دلپذیری ندانست و گفت: «علت این مسئله آن است که کتاب ها به مدت طولانی در ارشاد برای گرفتن مجوز می مانند. مضاف بر اینکه وضع نشر کتاب خوب نیست و آثار شاخصی در این حوزه تولید نمی شود.»

وی اضافه کرد: «به دلیل خودسانسوری حاکم بر فضای نشر؛ هنرمندان اجازه پیدا نمی کنند تخیل خود را به راحتی به پرواز در بیاورند که نتیجه آن تولید آثار متوسط است.»

به گفته موذنی در جهش تخیل است که آٍثار برجسته متولد می شود و این اتفاق زمانی می افتد که جامعه هنری اسیر خودسانسوری نباشد و آنچه را که در ذهن دارد به بیرون بریزد؛ «خود سانسوری حاکم در طول زمان باعث شده است که نویسنده موقع نوشتن حساب و کتاب بکند و همه اینها باعث می شود هنرمند در لحظه خلق اثر بسیاری از بایدها و نبایدها را در نظر بگیرد. اینها عمده ترین دلایل عدم خلق آثار شاخص هستند.»

وی پیرامون جدید ترین کتابش نیز به خبرآنلاین گفت: «مشغول نگارش رمان «عروج» هستم. این رمان مربوط به معراج حضرت رسول(ص) است. 17 سال در مورد معراج پیامبر(ص) تحقیق کرده ام و حدود یک سالی هم هست که نگارش این رمان را آغاز کرده ام.»

موذنی افزود: «رمان «عروج » آخرین جلد از مجموعه «پیامبران اولوالعزم» است. این کتاب تکمیل‌کننده مجموعه رمان‌های «چهارفصل» است و سعی دارد با استفاده از شخصیت‌های معاصر، واقعه معراج پیامبر(ص) را به تصویر بکشد.»

این نویسنده در دهه 70 داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع)، نوح(ع) و عیسی(ع) را به صورت داستان بلند و زندگی حضرت موسی(ع) را نیز در قالب رمان به رشته تحریر در آورده است و «عروج» در واقع تکمیل‌کننده این آثار به شمار می‌آید.

موذنی درباره دیگر کتاب های در دست نگارشش هم گفت: «نوشتن یک سوم از رمان «آپارتمان» را به پایان رسانده‌ام که فکر می‌کنم در نهایت کتابی 300 صفحه‌ای شود. داستان این اثر درباره کارمندی است که خودش را به آب و آتش می‌زند تا یک آپارتمان بخرد و این مسئله روی همه ارکان زندگیش تاثیر منفی می‌گذارد.»

وی با اشاره به اینکه ایده این داستان چند سال پیش شکل گرفته است، اظهار کرد: «از وقتی که طرح داستان نوشته شد تا پخته شدن آن مدتی وقت صرف شد و سپس من درگیر یک کار سینمایی شدم که باعث توقف در اجرای داستان شد و در حال حاضر نیز به دلیل اینکه تمرکز اصلی خود را بر روی رمان «عروج» گذاشته ام کمتر می توانم به این داستان بپردازم تنها بعضی وقت ها که فرصت پیش می آید به نوشتن آن می پردازم که امیدوارم به زودی به سرانجام برسد.»

191/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =