۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
واکنش‌های جهانی به اعلام رهبری حفتر

برخی از کشورها به اعلام رهبری حفتر، فرمانده ارتش شرق لیبی بر این کشور واکنش نشان داده اند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از میدل ایست آی، خلیفه حفتر، فرمانده شبه نظامیان شرق لیبی پس از یک سال عملیات نظامی ناکام برای اشغال طرابلس، با ادعای اینکه توافق «الصخیرات» با «دولت وفاق ملی» لیبی منسوخ شده، خود را حاکم این کشور اعلام کرد.

 توافقنامه الصخیرات در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید که بر اساس آن به تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی منجر شد، اما مدتی بعد حفتر اعلام کرد که این شورا و دولت وفاق ملی غیر قانونی است. 

این اقدام با واکنش برخی از کشورهای روبرو شده است. به گزارش نیویورک تایمز، سرگئی لاوروف گفت: ما اعلامیه خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی مبنی بر این که حکومت در اختیار این نیرو قرار می‌گیرد را نمی‌پذیریم.

وی افزود: ما بیانیه اخیر فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی را که از گفت وگو با حفتر خودداری کرده بود را تایید نکردیم و همینک نیز این بیانیه که حفتر شخصا تصمیم می‌گیرد ملت لیبی چگونه باید زندگی کند را رد می‌کنیم.

لاوروف اظهار داشت: اظهارات حفتر و بیانیه السراج به یافتن توافق پایدار که بدون آن خروج از این وضعیت امکانپذیر نیست کمکی نمی‌کند. 

در همین حال و به گزارش لیبیا هرالد، سفارت ایالات متحده در لیبی با صدور بیانه ای مخالفت خود را با اقدام ژنرال خلیفه حفتر در انتصاب یک جانبه اش به عنوان حاکم لیبی و نیز لغو توافقنامه سیاسی صخیرات اعلام کرده و تأکید کرده است که ایجاد تغییرات در ساختار سیاسی لیبی با اعلام یک طرفه قابل پذیرش نیست.

در بیانیه ای سفارت آمده است که واشنگتن از هر تلاشی که تمام طرف های درگیر در جنگ را شامل شود و هدف از آن رسیدن به یک توافق جامع برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی باشد استقبال می کند.

ترکیه نیز با اقدام حفتر مخالفت کرد. به گزارش آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام رهبری توسط خلیفه حفتر را آغاز یک دیکتاتوری نظامی در لیبی خوانده و تاکید کرد که جامعه جهانی باید هرچه سریعتر به این مسئله واکنش نشان دهد.

در این بیانیه تاکید شده است: حفتر با این اقدام بار دیگر ثابت کرد که قصد ندارد مشکلات را از طریق مذاکره و گفتمان سیاسی حل کند و تلاش‌های بین المللی در این راستا از جمله نتایج کنفرانس برلین را نادیده گرفته و می‌خواهد یک دیکتاتوری نظامی در لیبی تشکیل دهد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به ادامه حملات حفتر علیه غیرنظامیان تصریح شده است: نیروهای خلیفه حفتر بیش از یک سال است که بدون هیچ گونه تبعیضی به حملات عیله غیرنظامیان ادامه داده و این مسئله باعث تشدید بحران انسانی در این کشور شده است. خلیفه حفتر در ایام پاندمی کرونا به محاصره چاههای نفت ادامه داده و مانع تامین نیازهای پزشکی مردم لیبی می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه تاکید کرد: جامعه جهانی باید اقدامات لازم را علیه این کودتاگر انجام دهد. ترکیه روابط تاریخی دیرینه‌ای با لیبی دارد و از مردم لیبی، دولت مشروع وفاق ملی و تلاش‌ها برای مذاکرات سیاسی حمایت می‌کند.

اولیویه گووین، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ کتبی به سوال خبرنگاری درباره اعلام "رهبری" و اظهارات اخیر خلیفه حفتر در خصوص ادامه حملات در طرابلس اظهار داشت: درگیری‌ها با تصمیمات یک‌جانبه به پایان نمی‌رسد؛ اولویت باید پایان جنگ در لیبی باشد. به گزارش آناتولی، وی با تاکید بر اینکه فرانسه از تصمیمات سازمان ملل حمایت می‌کند، افزود: دولت پاریس از حاکمیت، اتحاد و ثبات در لیبی پشتیبانی و حمایت می‌کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1382688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =