ویژه نامه نوروزی روزنامه همشهری در گفت​وگویی با رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه به چشم انداز روابط ایران و روسیه پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، اهم مطالب این مصاحبه به این شرح است:

*در حال حاضر اینطور استنباط می‌شود که از بین آقایان پوتین و مدودف، آقای پوتین کاندیدای ریاست جمهوری خواهد بود اما اینکه در زمان انتخابات شرایط چگونه خواهد بود و شرایط محیطی، چه چیزی را به حزب روسیه واحد تحمیل خواهد کرد، قابل پیش‌بینی نیست.

* به نظر من، غرب تمام تلاش خود را خواهد کرد تا قبل از انتخابات، آقای پوتین را بی‌اعتبار کند و شرایط را برای کاندیداتوری ایشان ناممکن سازد. باید دید که مدیریت روسیه، چقدر قادر خواهد بود بحران​هایی را که غرب در فراروی دولت ایجاد خواهد کرد، کنترل و مهار نماید.

*اگر چه گفته می‌شود که شناخت آقای پوتین از ظرفیت‌های شرق و به ویژه ایران بیشتر و دقیقتر از آقای مدودف است، اما درهرصورت مانند اکثر کشورها، سیاست​های خارجی روسیه را فقط شخص رئیس جمهور تعیین نمی‌کند و یک سیستم و مجموعه‌ای از افراد و عوامل، در شکل‌گیری سیاست خارجی نقش دارند. بنابراین من فکر می‌کنم رویکرد کرملین به ایران در آینده، بیشتر به عوامل دیگری غیر از نگاه شخصی رئیس جمهور بستگی خواهد داشت.

* برداشت روس​ها این است که شوروی با همه قدرت نظامی‌اش، از زاویه اقتصادی به زمین خورد. لذا با مد نظر قرار دادن این موضوع، اولویت اول آنها توسعه اقتصادی است و کسب این توسعه اقتصادی را برای خود یک ضرورت امنیتی می‌دانند. از طرفی متأسفانه این ایده را برایشان جا انداخته‌اند که تحول اقتصادی، به جز جلب همکاری غرب امکانپذیر نیست. بنابراین مهمترین فاکتور تأثیرگذار بر سیاست خارجی روسیه و همچنین سیاستشان در قبال ایران این است که ایران تا چه حد اثر مثبت یا منفی بر این ضرورت امنیتی دارد. طبعا اگر احساس کنند که دوستی زیاد با ایران موجب دوری آنها از غرب خواهد شد، توسعه روابط را متوقف می‌کنند.

/111119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =