بازاریابی B۲B؛ نیاز اصلی کسب و کارهای صنعتی در دوره کرونا

در شرایطی که ویروس کرونا تمام جهان را درگیر خود کرده است، کسب و کارها از این موضوع آسیب فراوانی خورده‌اند. احتمالاً اولین گزینه برای کم کردن هزینه های یک شرکت، محدود سازی بودجه بازاریابی است. این در شرایطی است که توجه به فرآیندهای بازاریابی، در این بحران ضروری است.

این موضوع برای کسب و کارهای صنعتی اهمیت بیشتری دارد. کسب و کارهایی که مشتریانشان را شرکت های دیگر تشکیل می دهند. اما برای شروع باید به تعریف بازاریابی بپردازیم.

قبل از این که به تعریف بازاریابی بپردازیم، بهتر است سیر به وجود آمدن آن را شرح دهیم. کلمه بازاریابی در اوایل قرن بیستم کاربرد بیشتری پیدا کرد و شروع به گسترش در جهان و زبان به زبان منتقل شد. در ابتدا بازاریابی به عنوان  یک مبحث درسی در چندین دانشگاه ایالت متحده تدریس می­شد که به نام (دوره تولید) در بین دانشجویان شهرت داشت.

کم کم بعد از فارغ التصیل شدن این دانشجویان و ورود آن‌ها به بازار کار و ایجاد کسب و کارهای وابسته یا مستقل از ایالت آمریکا به سایر کشورها منتقل یافت. امروزه ما شاهد شنیدن این کلمه هستیم. در اوایل بازاریابی به صورت سنتی انجام می­شد اما بعدها با گسترش تکنولوژی این کلمه هم پیشرفت کرد. حال که با خلاصه­ای از پیدایش این کلمه آشنا شدیم برای تعریف این اصطلاح با ما همراه باشید.

تعریف بازاریابی به زبان ساده

امروزه برای بازاریابی تعاریف مختلفی ارائه شده ­است. ظاهر این کلمه کمی دشوار و پیچیده است؛ برای همین ما برای شما تعریفی ساده تر را آماده کرده‌ایم تا به راحتی آن را درک کنید. پس نگران نباشید.

داستان از اینجا شروع می­شود که وقتی شروع به جستجو درباره بازاریابی درون گوگل و سایر موتورهای جست­وجویی کردیم با تعاریف سنگین و گاهی پیچیده رو به رو می شدیم. بازاریابی به زبان ساده، به معنی ایجاد پیام درست و انتقال آن در بهترین زمان و بهترین مکان به مخاطب هدف می باشد ... در واقع بازاریابی تلاش در جهت جذب مشتری و کسب درآمد است. حال چه به صورت سنتی و چه به صورت مدرن.

با توجه به اینکه شما مفهوم بازاریابی را درک کرده­اید بهتر است نظر افرادی که در این زمینه مطالعات فراوان داشته­اند، همچنین شهرت جهانی و تجربه خارق العاده دارند آشنا شوید تا بتوانید اطلاعات قوی­تری را درباره مارکتینگ (Marketing) یا همان بازاریابی کسب کنید.

دکتر فیلیپ کاتلر، یکی از معروف ترین مدرسین بازاریابی

تعریف واژه مارکتینگ از نظر دکتر کاتلر

 دکتر فیلیپ کاتلر متولد ۲۷ می ۱۹۳۱ در شهر ایلنوی می باشند. یکی از مشهورترین بازاریاب­ها بوده که دارای مدرک دانشگاهی از دانشگاه ماساچوست، شیکاگو و دوپال است. وی دارای یک دکترای افتخاری است و به نام پدر علم نوین بازاریابی شهرت دارد.

وی بازاریابی را اینگونه تعریف می­کند:

بازاریابی علم و هنرِ کاوش، خلق و ارائه ارزش برای تأمین نیازهای بازار هدف همراه با سود است.

علاوه بر دکتر کاتلر اشخاص مشهور دیگری که در این زمینه تحصص داشته­اند از جمله: بلومبرگ، رجیس مکنا، لوینسون، آلن بیانکو و...تعاریف خاص خود رابیان کرده­اند.

انواع بازاریابی را بهتر بشناسیم

بازاریابی یا Marketing با توجه به هدفی که دنبال می­کند انواع و شاخه­های مختلفی دارد که برای اشاره هفت نمونه از آن را نام می­بریم:

۱- بازاریابی  b۲b  

۲- بازاریابی برند

۳- بازاریابی کانال

۴- بازاریابی سلبریتی­ها

۵- بازاریابی برند

۶- بازاریابی کال سنتر

۷- بازاریابی کاتالوگ

در این مقاله میخواهیم بازاریابی B۲B، بازاریابی صنعتی یا بازاریابی کسب و کار با کسب و کار را به تشریح مورد بررسی قرار دهیم. و شما را با تعریف این نوع بازاریابی، استراتژی­ها و چگونگی کار آنها آشنا کنیم. پس تا آخر مقاله با ما باشید چون قرار است اطلاعات شگفت­انگیزی را دریافت کنید.

بازاریابی شرکتی چیست؟

بازاریابی B۲B یا کسب و کار به کسب و کار چیست؟

بازاریابیB۲B )کسب و کار به کسب و کار(که در واقع مخفف انگلیسی (business to business) است به معنای معرفی و فروش محصولات و خدمات یک کسب و کار، به کسب و کاری دیگر است.

شرکت­ها امروزه برای راحتی بیشتر و همچنین سودهای کلان از این نوع تجارت استفاده می­کنند که برای طرفین ضرری به همراه ندارد. برای ساده تر شدن این موضوع بگذارید برایتان مثالی بزنم. همین تلفن همراهی که ما امروزه استفاده می­کنیم از این نوع بازاریابی B۲B بهره برده است. برای بازتر کردن این موضوع سراغ گوشی اپل می­رویم.

برخی قطعات گوشی اپل توسط خود شرکت apple تولید نمی­شود بلکه تنها کنار هم قرار داده می­شود تا این مجموعه منحصر به فرد را برای مشتریان خود تولید کند. به عنوان نمونه طبق قراردادی که شرکت اپل با ال جی و شارپ بسته که LCD یا همان صفحه نمایشگر مورد نیاز آن­ها را ساخته و تحویل دهند. این یک مثال ساده برای درک مفهوم بازاریابی B۲B یا همان شرکت با شرکت است.

چه کار کنیم تا در کسب و کار B۲B موفق باشیم؟

این موضوع بسیار بسیار مهم است تا بتوانید در این عرصه کاملا موفق باشید. برای این منظور باید تاکتیک و استراتژی­های آن را بلد باشید. استراتژی­های زیادی در این زمینه وجود دارد که خود یک مقاله جدا است و تنها در اینجا ما مهم­ترین را برای شما عزیزان بیان می­کنیم.

برای پیشرفت، عدم سقوط و رکود شما باید مشتری­هایی را که از راه بازاریابی B۲B جذب می­کنید حفظ کرده و به دنبال مشتری­های جدید باشید. هرگز اینگونه نباشد که از مشتری­های سابق خود غافل شوید. زیرا آن­ها اگر رضایت از محصول تولیدی شما داشته باشند شرکت­های بیشتر و تجارت­های مختلف را به سمت شما جذب می­کنند.

از وسایل اینترنتی بیشتر، کانال­ها و نرم افزارهایی که امروزه بیشتر مورد توجه است مانند اینستاگرام، تلگرام و وب­سایت­ها بهره لازم را ببرید.

از PPC یا همان تبلیغات کلیکی حتما استفاده کنید شاید تا بحال این کلمه را نشنیده باشید. این واژه به معنای پرداخت به ازای هر کلیک می­باشد. از آنجایی که آگاه هستید زمانی که ما در موتورهای جست­وجو کلمه ای را سرچ می­کنیم بیشتر سه مورد اول سایتی که گفته شده نگاه می­کنیم و کمتر سراغ لینک­های انتهایی می­رویم. با این کار شما در سرچ­های اول قرار گرفته و می­توانید تجارت عالی را داشته باشید.

در سراسر اینترنت تبلیغ کنید تا دائما در برابر چشمان بینندگان باشید اما نباید این کار را به صورت افراط گرایانه انجام دهید زیرا دلزدگی همراه دارد.

تبلیغات ویدیویی و طراحی مقاله­ها را هرگز فراموش نکنید که حتما به صورت رایگان باشند تا همه بتوانند آن را مشاهده کنند. و داده­های قوی را سازمان­دهی و تدارک ببینید تا توانید آن را مفیدتر ارائه کرده و سعی بر ایجاد برند مشهور و مارک داشته باشید تا شرکت­ها و تجارت­های بیشتری را به خود جذب کنید.

موارد و کلماتی که در این عرصه منتشر می­کنید کاملا ساده باشد تا تمام مخاطبان و افراد بتوانند آن را درک کنند. و دانش خود را هر روز به روزرسانی کنید.

کیفیت کار در این نوع بازاریابی نیز مهم است. هر چه کیفیت کار شما بهتر باشد آن شرکت قرارداد خود را با شما تمدید و یا حتی به صورت همیشگی همراهتان خواهد بود.

برای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی B۲B، می توانید به آژانس های دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید. در این میان تمرکز اکثر این مجموعه ها بر روی بازاریابی B۲C است که با توجه به فعالیت شما در حوزه B۲B ممکن است کاربردی نباشد. آژانس دیجیتال مارکتینگ نردو، با داشتن متخصصین با تجربه در حوزه بازاریابی B۲B، شما را در امر طراحی سایت، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و از همه مهم تر تولید سر نخ فروش یاری خواهند کرد.

 ۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =