تهدید ایران از سوی ترامپ یک حلقه مفقوده دارد/پاسخ تحقیرآمیزی که تهران به واشنگتن داد

رئیس جمهور آمریکا در توییتی به نیروی دریایی آمریکا دستور داد به هر شناور مسلح ایرانی که برای کشتی های آمریکایی مزاحمت ایجاد کند حمله و آنرا نابود کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ام کی بهادر اکمار در روزنامه آسیا تایمز با عنوان «تهدید ترامپ برای ایران یک حلقه مفقوده دارد» به تهدید نظامی امریکا علیه ایران پرداخت و نوشت:

ترامپ در واکنش به گزارشی از نیروی دریایی آمریکا درباره مزاحمت های مکرر و خطرناک شناور های ایرانی برای ناوهای آمریکایی در آب های بین المللی، در 22 آوریل در توییتی  به نیروی دریایی آمریکا دستور داد به هر شناور مسلح ایرانی که برای کشتی های آمریکایی مزاحمت ایجاد کند حمله و آنرا نابود کنند. چنین سخنانی تلاش  برای منحرف کردن توجه ها از پرداختن به ناکارآمدی وی در مقابله درست با کرونا است.

واکنش ایران برای آمریکا تحقیرآمیز بود و سخنگوی نیروهای مسلح این کشور گفت: «آمریکایی ها به جای زورگویی برای نجات نیروهای خود که به کرونا مبتلا شده اند، تلاش کنند.»

پس از آن ایران فیلمی را از هشدار سپاه به یکی از ناوهای آمریکایی در پی نزدیک شدن آن به آب های ایران منتشر کرد.

چنین اتفاقاتی عادی است و دو طرف می دانند چگونه تنش زدایی کنند و دلیلی برای مداخله ترامپ وجود ندارد. او اصلاً نباید اکنون که متحدان عرب واشنگتن همگی گرفتار مقابله با کرونا هستند و تعداد زیادی از ملوانان آمریکایی به این بیماری مبتلا و در بنادر مختلف جهان قرنطینه شده اند، به درگیری نظامی در خاور میانه فکر کند.

ایران نیز به دنبال جنگ نیست؛ چرا که این کشور نیز درگیر مقابله با کرونا است و بیش از 6 هزار نفر را در اثر این بیماری از دست داده است.

آنچه واشنگتن را برآشفته کرده است، این است که تهران با وجود فشار حداکثری آمریکا طوفان کرونا را از سر گذرانده است.

با وجود این که ایران مرکز اصلی شیوع کرونا در منطقه بود و ده ها نفر از کادر درمان این کشور به علت در دسترس نبودن تجهیزات حفاظتی و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، جان خود را از دست داده اند،  دولت آمریکا حتی تقاضای ایران برای دریافت وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول را رد کرد.

تقاضای سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و حتی جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای برداشته شدن تحریم های ایران با مخالفت ترامپ روبرو شد. پومپئو گفت ایران کمک ها را صرف مبارزه با کرونا نخواهد کرد.
بنابراین اقدام ایران به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی که همه بخش های آن ساخت دانشمندان ایرانی بود، دولت ترامپ را غافلگیر کرد. پیامی که در پس این موفقیت نهفته بود این است که تحریم ها مانعی برای پیشرفت ایران نخواهد بود.

روشن است که ترامپ دیگر گزینه ای ندارد.  حالا پس از چند ماه، معلوم شده است صدور دستور قتل (ترور شهید) سردار سلیمانی نیز خطایی فاحش بود. قتل (شهادت) وی نه موقعیت ترامپ را در انتخابات تقویت کرد و نه عزم ایران و موقعیت این کشور را در عراق سست کرد؛ بلکه بر سرسختی ایران در برابر ترامپ افزود.

دستگاه دیپلماسی ایران که در دو ماه گذشته فعالیت زیادی نداشت، اکنون با عبور از بحران کرونا فعال تر شده است. ظریف به دمشق رفت و در آنجا بر پایداری در حمایت از مقاومت تأکید کرد. سردار قاآنی نیز به بغداد سفر کرد. سیاست ایران در قبال افغانستان نیز فعال تر شده است و اکنون تلاش می کند ملی گرایی افغان ها را تقویت کند و نقش آمریکا را در رهبری صلح افغانستان به چالش بکشد.

ترجمه از اداره کل رسانه‌های خارجی

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =