۵۴ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
آموزش مجازی نمره قبولی نمی‌گیرد

سالهاست معلمان مدارس و اساتید دانشگاه از سقوط علمی دانش آموزان و دانشجویان از نظر علمی و بی انگیزه شدن آنها در مکتوبات خود سخن گفته و از این درد می نالند.

در ماه های اخیر به دلیل ویروس کرونا و بیماری خطرناک ریوی حاصله تقریبا تمام کشور ها ناچار به انتخاب کلاس های مجازی و دنبال کردن دروس از این طریق شدند. صد البته چاره ای نبود و می بایستی گزینه تدرس مجازی انتخاب و عمل می شد.
آنچه مسلم است در کلاس های حضوری نقش استاد بسیار پر رنگتر  و درگیری بچه ها برای یادگیری بسیار زیادتر از آموزش مجازی آنهم برای دروس اصلی است. آموزش مجازی بدون شک جایگاهی در آموزش های کوتاه مدت، سمینارهای کوتاه و آموزش های حین خدمت و تدریس یک نرم افزار یا ... نقش خوبی از خود نشان داده است ولی بدون شک باید عرض کنم آموزش بلند مدت و آنچه برای دانش آموزان و دانشجویان گذشت و یا در حال برگزاری است به هیج وجه کارایی لازم را نداشته و عملا این زمان از دست رفته باید فرض شود.

نتیجه بازخورد این ناتوانی در انتقال کلامی و بیانی از سوی مدرس و جذب ناقص آن از طرف محصل در سال آینده و همینطور در سالهای آینده بطور وضوح مشاهده خواهد شد. باید توجه داشت که دانش آموزان این یک ساعت را هم مثل دیدن یک فیلم یا یک ویدیو یا کلیپی در سایت های مجازی قلمداد کرده و خیلی سریع مغز آنها نسبت به حذف آن در حافظه خود اقدام می نماید.
در این دوران بنده از نزدیک شاهد هر دو قشر دانش آموز و دانشجو در این فرایند بودم. به عنوان یک مدرس با سی و اندی سال سابقه تحت هیچ عنوان این دوران را در آماده سازی علمی جوانان کشور کارامد و صحیح نمی دانم و از نظر حقیر متاسفانه این دوران را از دست رفته یا با کارایی بسیار پایین می دانم.

شرایط یادگیری مستقیم (face to face) عجب نعمتی بوده که فعلا از دست رفت. بی خود نیست بسیاری از بزرگان علم و ادب همیشه در خدمت و ملازم استاد و حتی در مراتب بالاتر خدمتگزار استاد هم می بودند. نحوه صحبت، تون صدا، اخم استاد، مزاح ها و مثل های استاد در میان درس و ... حتما تاثیر بسیاری در امر آموزش کلاسیک دارد، البته امیدوارم اساتید فن بعد از این مرقومه کوتاه حقیر، به بسط زوایای مختلف ان و نیازی های اصلاح و پر کردن این نقیصه ها بپردازند.

جایگزینی مادر یا پدر در آموزش مجازی به موازات و بجای معلم و استاد تداوم همان تفکر خانه است و فاقد تاثیر استاد در نواوری و ایجاد انگیزه در دانش آموز می باشد. در خاتمه امیدوارم تحت هر شرایطی حتی شده برای یک ماه در تابستان بصورت فشرده معلمان و اساتید در کلاس های حضوری با شاگران خود مطالب را به صورت کامل از نزدیک مرور بفرمایند و گرنه سال تحصیلی و این ترم دانشجویان بنظر حقیر عملا از دست رفته باید قلمداد شود که جای خالی آن در سالهای آتی بیشتر در کشور نمایان خواهد شد.

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

کد خبر 1388958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضایی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    و از همه بدتر امتحان مجازی که در این دوران کرونا از دانش اموزان گرفته می شود. چه لطمه ای خواهد زد در آینده.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    با نظر ایشان موافق نیستم. الان آموزش مجازی در بستر قابل قبولی قرار گرفته و با رفع ایرادات آن در آینده بهتر هم میشود. فکر میکنم زمان آن رسیده که تغییر پارادایم ها را بپذیریم. دنیای اطراف ما متناسب با ذهنیات سنتی ما ثابت نمی ماند!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    در این جامعه کدام عملکرد نمره قبولی دارد که اموزش مجازی نمره قبولی داشته باشد
  • سلام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    خودت حاضری تو اوج گرما بری مدرسه ؟؟ نشستی اون بالا چی میگی واسه خودت
  • M AE ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    درسته هیچ فایده ای نداره ... ما از مسئولبن میخایم بفکر چاره باشند.
  • محمد امین IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    بنده به عنوان یک دانشجو کاملا موافقم، و این حفره متاسفانه باعث اذیت ازار دانشجویان، خیلی از دروس ریاضی و دروس تخصصی نمیشود با مجازی فهمید و درک کرد، ان شاءالله به زودی زود ابن مبحث حل شود
  • مهدی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    سلام آموزش مجازی جلوی مافیای بچه مثبت ها رو گرفته یه عده ای که مثل جوجه مرغ همیشه توی دست و بال و چشم و توجه معلمن وبقیه طفلیا همیشه سرکوفت می خورند و مجال رشد و پیشرفت ندارند.
  • منتقد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    با نظرشان موافقم.