ایسنا نوشت:انجمن جهانی خودروسازان ایران را به عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال 2010 میلادی معرفی کرد.

انجمن جهانی خودروسازان با انتشار تازه‌ترین گزارش خود درباره‌ تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان اعلام کرد که ایران با تولید یک میلیون و 599 هزار و 454 دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه 13 جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است.

میزان تولید خودروی ایران در سال 2010 نسبت به سال 2009 رشد 14.7 درصدی را نشان می‌دهد.

اگرچه ایران در سال 2010 میلادی نسبت به سال 2009 از نظر حجم تولید خودرو در میان کشورهای جهان یک رده تنزل پیدا کرده، اما همچنان بالاتر از کشورهایی مطرحی مانند روسیه، بریتانیا، ترکیه، جمهوری چک، لهستان، ایتالیا، آرژانتین و مالزی قرار گرفته است.

ایران در سال 2009 میلادی معادل یک میلیون و 395 هزارو 421 دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود که این میزان تولید نسبت به سال 2008 رشد 9.5 درصدی را نشان داد. ایران در سال 2008 رده‌ی شانزدهم بزرگترین خودروسازان جهان را کسب کرده بود.

*** ایران باز هم صدرنشین خاورمیانه شد

اما در سال 2010 میلادی همچون سال 2009 ایران باز هم توانست به عنوان بزرگترین خودروساز منطقه‌ خاورمیانه دست پیدا کند.

در قاره آسیا نیز ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و تایلند در رده‌ ششم قرار گرفت.

تولید خودروی ترکیه نیز در سال گذشته‌ میلادی با افزایش 25.9 درصدی به یک میلیون و 94 هزار و 557 دستگاه رسید. این کشور در رده‌بندی جهانی رتبه 16 را به خود اختصاص داد.

روسیه نیز در سال قبل بیشترین رشد تولید خودرو را در میان کشورهای جهان داشت. به طوری که تولید خودرو در این کشور با افزایش 93.5 درصدی به یک میلیون و 403 هزار و 244 دستگاه رسید. هرچند روسیه بعد از ایران رده‌ی 14 جهان را کسب کرد.

*** ایران، یازدهمین سواری‌ساز جهان

اما براساس آمار اولیه‌ منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، ایران از نظر تولید خودروهای سواری در سال 2010 در رده‌ 11 جهان قرار گرفت. تولید این نوع خودروها در ایران در سال قبل به یک میلیون و 367 هزار و 14 دستگاه رسید.

از نظر تولید خودروهای تجاری نیز ایران در میان کشورهای جهان رتبه 15 را به خود اختصاص داد. آمار تولید این خودروها در ایران به 232 هزار و 440 دستگاه رسید.

ایران از نظر تولید خودروهای سواری در قاره‌ی آسیا بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند در رده‌ی پنجم ایستاد و در خاورمیانه نیز همچنان اول باقی ماند.

از نظر تولید خودروهای تجاری نیز رتبه‌ی ایران در قاره‌ی آسیا و خاورمیانه به ترتیب به 7 و دو رسید.

*** رشد تولید اغلب بزرگان

براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، در سال 2010 میلادی تولید خودرو در بیشتر کشورهای جهان با افزایش مواجه شد. در این بین تولید خودرو تنها در کشورهای فنلاند، بلژیک، صربستان، مصر، اسلوونی و لهستان با کاهش مواجه شد.

بیشترین افت تولید خودرو در سال 2010 میلادی مربوط به کشور فنلاند با 40.8 درصد بود. این در حالی است که بیشترین رشد تولید مربوط به کشورهای روسیه با 93.5 درصد، تایلند با 64.6 درصد و اندونزی با 51.6 درصد بود.

*** فاصله‌ی زیاد چین با بقیه

اما براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید جهانی خودرو در سال گذشته میلادی با افزایش 25.8 درصدی به 77 میلیون و 609 هزار و 901 دستگاه رسید.

از کل تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی 19 میلیون و 345 هزار و 557 دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده و مابقی تولید یعنی 58 میلیون و 264 هزار و 344 دستگاه نیز مربوط به سایر انواع خودروها و به ویژه سواری بوده است.

همچنین چین با تولید 18 میلیون و 264 هزار و 667 دستگاه خودرو عنوان بزرگترین خودروساز جهان را در سال گذشته میلادی از آن خود کرد. بعد از چین نیز کشورهای ژاپن و آمریکا رتبه‌های دوم و سوم را بدست آوردند.

گزارش اولیه‌ی انجمن جهانی خودروسازان به زودی با انتشار اسامی شرکتهای بزرگ سازنده خودروی جهان در سال 2010 میلادی و همچنین جزئیات تولید این شرکتها در کشورهای مختلف تکمیل می‌شود.

در زیر فهرست 20 کشور بزرگ تولیدکننده‌ی خودرو در جهان در سال 2010 میلادی آمده است:

1 - چین با تولید 18 میلیون و 264 هزار و 667 دستگاه (32.4 درصد افزایش)

2 - ژاپن با تولید 9 میلیون و 625 هزار و 940 دستگاه (21.3 درصد افزایش)

3 - آمریکا با تولید 7 میلیون 761 هزار و 443 دستگاه (35.4 درصد افزایش)

4 - آلمان با تولید پنج میلیون و 905 هزار و 985 دستگاه (13.4 درصد افزایش)

5 - کره‌جنوبی با تولید چهار میلیون و 271 هزار و 941 دستگاه (21.6 درصد افزایش)

6 - برزیل، سه میلیون و 648 هزار و 358 دستگاه (14.6 درصد افزایش)

7 - هند با تولید سه میلیون و 536 هزار و 783 دستگاه (33.9 درصد افزایش)

8 - اسپانیا با تولید دو میلیون و 387 هزار و 900 دستگاه (10 درصد افزایش)

9 - مکزیک با تولید دو میلیون و 345 هزار و 124 دستگاه (50.2 درصد افزایش)

10 - فرانسه با تولید دو میلیون و 227 هزار و 742 دستگاه (8.8 درصد افزایش)

11 - کانادا با تولید دو میلیون و 71 هزار و 26 دستگاه (39 درصد افزایش)

12 - تایلند با تولید یک میلیون و 644 هزار و 513 دستگاه (64.6 درصد افزایش)

13 - ایران با تولید یک میلیون و 599 هزار و 454 دستگاه (14.7 درصد افزایش)

14 - روسیه با تولید یک میلیون و 403 هزار و 244 دستگاه (93.5 درصد افزایش)

15 - انگلستان با تولید یک میلیون و 393 هزار و 463 دستگاه (27.8 درصد افزایش)

16 - ترکیه با تولید یک میلیون و 94 هزار و 557 دستگاه (25.9 درصد افزایش)

17 - جمهوری چک با تولید یک میلیون و 76 هزار و 385 دستگاه (9.5 درصد افزایش)

18 - لهستان با تولید 869 هزار و 376 دستگاه (1.1 درصد کاهش)

19 - ایتالیا با تولید 857 هزار و 359 دستگاه (1.7 درصد افزایش)

20 - آرژانتین با تولید 716 هزار و 540 دستگاه (39.7 درصد افزایش)

/32

کد خبر 139184

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    1 0
    کاشکی رتبه اخر رو داشتیم ولی ماشینامون استاندارد و با قیمت واقعی بودن!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    چه افتخاری!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    از نظر كيفيت توليد نيز رتبه 13 رو داريم منتها از آخر
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    توليدپرايد با يك كيفيت ودر 50 اسم مختلف هم شده توليد خودرو!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    ایکاش ما هم مثل بعضی همسایه ها خودروسازی نداشتیم هم ملت راحت بود هم به نفع اقتصاد کشور بود و هم شاید دولت کمی وقت میکرد به جای خودروسازی از صنایعی حمایت کند که در آن دارای مزیت نسبی هستیم
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    ای وای بر خودروسازی که با کمال افتخار اعلام میکند در امسال 640 هزار پراید میسازیم ای وای بر ما و ای وای بر ما
  • Maviz IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    هميشه كار نيكو كردن از پر كردن نيست!
  • بدون نام US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    تولیدات ایران خودرو سرتاسر جهان را گرفته (البته قابل روئیت نیست فقط می شه بو کرد)
  • توجه IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    چرا از نظر بی کیفیت ترین خودرو ها رو نمی گن و گرون ترین هارو ایران اول از نظر بی کیفیت ترین خودرو های و گرون ترین ها توی جهان. اونا کم تولید می کنند اما با کیفیت...
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    ای کاش رتبه تولید آخر بود ولی رتبه کیفیت و به روز بودن تولیدات 13
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    البته ميشود حقوق گمركي ورود خودرو را در اين كشور ها را نيز بگوييد
  • ملوک IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    وقتی رقابت نباشه و انحصار خودرو تو ایران باشه معلومه تولید پراید حرف اولو میزنه اگر راست میگید بزارید خودرو خارجی ارزان وارد کشور بشه اون.قت ببینید هیچ که نگاه ماشینای ایرانی نمیکنه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    0 0
    600 هزار دستگاه پراید و 500 هزار دستگاه 405 که هنر نیست. بیشتر مایه آبرو ریزی است
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    0 0
    یعنی واقعاً فکر میکنید صنایع انگلستان عقب مانده هستند که از ایران تولید کمتری دارند؟ نه آقا جان ماجرا چیز دیگری است.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
    0 0
    آره یک میلیون دستگاه پراید و 405 و مشتقات آن خیلی افتخار داره
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    ابر و باد و مه فلک در کارند تا ایران خودر و سایپا افتخار بیافرینند!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    405 و پراید 20 سال پیش از خط تولید کارخونه های مادرشون خارج شدن ما افتخار میکنیم که به واسطه ی تولید خودروهای 20 سال پیش اروپا الان شدیم 13 امین تولید کننده ی بزرگ خودرو / چه افتخاری واقعا / مو به تن آدم سیخ میشه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین