دردسرهای حاشیه‌نشینی در ۴۰ روستای اطراف شیراز

ایرنا نوشت : مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه ۴۰ روستای اطراف شیراز مشکل حاشیه نشینی دارند گفت: عمده این روستاها از خدمات زیر بنایی محروم مانده‌اند، قانون در اغلب موارد اجازه ارائه خدمات به حاشیه روستاها را نمی‌دهد و در این شرایط، اغلب این روستاها انشعابات غیرمجاز دارند.

عطا الله زمانی روز سه شنبه در دیدار با ابراهیم عزیزی نماینده منتخب شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه نیاز است با همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس مشکلات قانونی برای توسعه روستاها حل شود تا روستاییان میل به مهاجرت پیدا نکنند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس، توسعه روستایی را یک فرایند دانست که تعطیل بردار نیست و گفت: بنیاد مسکن به عنوان نهاد برخاسته از متن انقلاب همواره بر اجرایی شدن توسعه و محرومیت زدایی که از آرمان‌های نظام اسلامی است تاکید دارد.
زمانی افزود: مناطق حاشیه نشین در اطراف شیراز بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارند ، استفاده از انشعابات غیر مجاز آب و برق مناظر نا خوشایندی در این مناطق به وجود آورده است، اغلب مردم در این مناطق در تنگنای معیشتی قرار دارند.بنیاد مسکن برای تداوم توسعه در این مناطق تلاش مضاعف دارد اما همچنان حجم محرومیت در برخی مناطق بالا است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه طرح هادی به عنوان سند ۱۰ ساله توسعه روستاها تدوین و اجرا شده است گفت: ساخت و ساز خارج از طرح هادی منجر به بروز حاشیه نشینی در ۴۰ روستای اطراف شیراز شده است. ما بر رعایت قانون و حفظ حریم در این مناطق تاکید داریم.
زمانی یادآور شد: ۱۸ هزار و ۴۰۰ خانوار در حاشیه های اطراف شیراز ساکن هستند، برخی از این افراد در بدترین شرایط زندگی می کنند. مهاجرت و حاشیه نشینی بر موارد اقتصاد این مناطق هم تاثیر گذاشته است از این رو لازم است با برنامه ریزی منسجم برای حل مشکلات دراین مناطق اقدام کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: بیشتر مناطق حاشیه نشین شیراز در قسمت های جنوب و جنوب شرق و جنوب غرب این شهر ایجاد شده است ، این مناطق هیچ خدمات زیر بنایی ندارند، اراضی و اماکن مسکونی در مناطق حاشیه نشین شیراز به صورت غیرقانونی خرید و فروش می شوند.

پیشتازی فارس در شاخص‌های توسعه روستایی
 زمانی همچنین با ارائه گزارشی از توسعه روستایی افزود: استان فارس در بیشتر شاخص های توسعه روستایی نسبت به متوسط کشوری پیشتاز است ، ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان فارس دارای طرح هادی هستند ، با اجرای این طرح ها در سال گذشته در ۴۱۰ روستای دیگر شاخص اجرای طرح را به ۵۴ درصد رساند که فراتر از متوسط شاخص کشوری است. تا کنون این طرح ها در یک هزار و ۲۶۴ روستای استان فارس اجرا شده است.
زمانی در ادامه گفت: اعتبارات مصوب برای اجرای این طرح ها ۴۹۲ میلیارد ریال بوده که ۳۶۷ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است .مشارکت و همراهی نمایندگان برای تامین منابع مالی بنیاد مسکن دراین زمینه بسیار راهگشا است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس ، صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و در همه روستاهای استان فارس را با مشارکت ثبت اسناد و املاک یکی دیگر از عملکردهای قابل توجه دانست و گفت: در سالی که گذشت ۵ هزار ۴۴۶ سند روستایی و ۲ هزار ۷۲۵ سند شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان فارس صادر شده است، بخش قابل توجهی از این اسناد در روستاهای شهرستان شیراز صادر شده است ، شاخص صدور سند روستایی در استان فارس ۶۷.۷ درصد و این شاخص در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۱۶.۷ درصد است.

حاشیه ‌نشینی زیبنده شیراز نیست
نماینده منتخب شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بر ضرورت ساماندهی روستاهای حاشیه کلان شهر شیراز به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و بیان داشت: سزاوار نیست در حاشیه شیراز به علت افزایش پدیده مهاجرت شاهد تشکیل حاشیه نشینی و عواقب و اثرات نامطلوب آن باشیم.
ابراهیم عزیزی  با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای ساماندهی مهاجرت و کنترل پدیده حاشیه نشینی در اطراف شیراز ضرورت دارد افزود: در این زمینه همه دستگاه‌ها باید با احساس مسوولیت برای بهینه سازی زندگی در روستاهای حاشیه شیراز تلاش کنند و بنیاد مسکن نیز در این عرصه مسوولیت مضاعف دارد.
نماینده منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ایجاد فرایند اقتصاد مبتنی بر معیشت در روستاها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون تردید اگر سازوکارهای تامین منابع مالی و تامین معیشت در روستاهای استان فارس ایجاد شده بود شاهد کاهش مهاجرت ها و کاهش حاشیه نشینی بودیم ، این موضوع بسیار الزامی است که روستاییان از سهم عادلانه در توسعه بهره مند باشند و در همان روستا منابع درآمدی و معشیتی برای آنان فراهم شود تا نیازی به مهاجرت نباشد.
عزیزی بر لزوم سروسامان دادن به روستاهای اطراف شیراز تاکید کرد و گفت: باید با فراگیر شن توسعه روستایی ، این روستاها از سهم برابر و عادلانه در توسعه برخوردار شوند ، کلان شهر شیراز از جمله مناطق کشور است که بیشترین موضوع حاشیه نشینی را دارد و ضروری است با استفاده از ظرفیت های قانونی در این عرصه به ساماندهی موضوع پرداخته شود.

مسعود صف شکن مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز نیز در این دیدار گزارشی از اجرای طرح های توسعه در روستاهای این شهرستان ارائه داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1392228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =