استخدام‌کنندگان درباره رزومه شما چه می‌اندیشند؟

.

اینکه بدانید بعد از ارسال رزومه کاریدر یک سایت کاریابی چه اتفاقاتی در پشت صحنه می‌افتد، حتما ذهن هر کسی را به خودش مشغول می‌کند. اما جالب است بدانید که استخدام‌کنندگان بعد از دریافت رزومه‌ها، برای گرفتن تصمیم نهایی درباره آن‌هابه‌طور متوسط تنها بین ۵ تا ۷ ثانیه زمان صرف می‌کنند؛ این موضوع زمانی باورپذیرتر می‌شود که بدانید در همان ابتدا به طور میانگین ۶۵ درصد از متقاضیان برای موقعیت شغلی مربوطه، فاقدصلاحیت شناخته می‌شوند.

با در نظرگرفتن این نکات تصور می‌کنید چطور خواهید توانست بر این نتایج آماری غلبه کنیدو نظر مثبت استخدام‌کنندگان را به چنگ بیاورید؟ کلید انجام اینکار ساده است، تنها کافیست از این زاویه به رزومه خود نگاه کنیدکه اگر شما صاحب آن شرکت بودید و نیاز داشتید در حداکثر دو هفته شخصی را برای این جایگاه استخدام کنید، چگونه رفتار می‌کردید. ما در ادامه به راهنمایی‌ها و تکنیک‌هایی اشاره می‌کنیم که به شما در درخشیدن رزومه خود در میان انبوهی از متقاضیان کمک شایانی خواهند کرد.

از آگهی استخدام به نفع رزومه خود استفاده کنید

برای هر آگهی شغلی که شما را مجاب به ارسال درخواست می‌کند، بهتر است ابتدا رزومه خود را با نیازهای آن هم‌راستا کنید و پارامتر های آن را با مواردی که در توضیحات شغل آمده است، مطابقت دهید. استخدام‌کنندگان همواره به‌طور دقیق از الزامات آگهی استخدام خود مطلع و آگاه هستند و چنانچه در ۵ ثانیه اول نشانی از مهارت‌های مورد نیاز این پست در رزومه شما نیابند، پرونده رزومه شما بسته شده و بلافاصله به پوشه متقاضیان مردود انتقال پیدا خواهد کرد. با دانستن این نکته، از این پس توجه خواهید کرد که با مطالعه دقیق آگهی شغلی و برجسته‌کردن نکات ریزی که شرکت استخدام‌کننده در میان سوابق کاری گذشته شما به‌دنبال آن خواهد گشت مانع از این تجربه ناخوشایند شوید.

ساختار زمانی رزومه خود را مرتب کنید

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای گیج‌کردن استخدام‌کننده، تغییر مستمر زمان جمله‌بندی‌های خود در رزومه است. اگرچه تنها در مواقعی که قصد دارید رویداد یا تجربه‌ای در گذشته یا نتایج آن را با شرایط کنونی در حال حاضر مقایسه کنید، ایرادی ندارد. باوجود این باید پیوسته درباره زمان رویدادی که درحال توصیف آن هستید، شفاف باشید. به‌عنوان مثال، اگر شما در بخشی از توصیف سوابق خود یک مورد را در زمان گذشته «مثلا، بر بودجه پروژه هایی که تا کنون داشته نظارت کرده‌ام» و دیگری را در زمان حال (مثلا، یک تیم را به سوی موفقیت رهبری می‌کنم» بیان کرده‌اید، با وجود تفاوت در قالب زمانی هر دو مربوط به یک شغل بوده و باعث این دوگانگی در زمان می‌شوند. بنابراین شما موظف هستید که از سازگاری جملات خود با یکدیگر در رزومه اطمینان کافی حاصل کنید؛ ‌به ویژه که این مسئله یکی از مشکلات کلیدی است که اکثر اوقات توسط متقاضیان نادیده گرفته می‌شود.

از تکرار کلمات کلیشه‌ای در رزومه خودداری کنید

باور کنید یا نه هیچ‌چیز برای استخدام‌کنندگان بیشتر از خواندن کلمات و عبارات همیشگی در تک‌تک رزومه‌ها خسته‌کننده و ملال‌آور نیست. اشاره به خودتان با استفاده از این دسته از زبان‌های نوشتاری ازجمله: ‌بهینه کارکردن، ‌توجه زیاد به جزئیات و کارشناس حرفه‌ای، تنها خمیازه استخدام‌کنندگان را در پی خواهند داشت؛ بنابراین بهتر است بیش‌ازحد به این توصیف‌ها نپردازید.

برای رفع این مشکل، فرهنگ‌های واژگان آنلاین را همراه و دوست همیشگی خود بدانید. زمانیکه فرایند نوشتن رزومه خود را برای اولین بار به پایان رساندید، شروع به مشخص‌کردن تمامی واژگانی که شاید کمی بیشتر از معمول بی‌روح به نظر می‌رسند کنید و سپس با استفاده از فرهنگ واژگان مناسب به‌دنبال مترادف‌هایی بگردید که شخصیت بیشتری به رزومه شما خواهند بخشید. استراتژی نوشتاری که برای تکمیل رزومه خود درپی می‌گیرید حتما می‌تواند تمامی تفاوت‌های لازم را برای درخشیدن در میان متقاضیان دیگر ایجاد کند.

رزومه خود را ساده و مختصر نگه دارید

چیدمان رزومه شما باید به گونه ای تنظیم شود که دنبال‌کردن آن برای دیگران ساده و بی‌دردسر باشد. همواره به‌خاطر داشته باشید که شما تنها ۷ ثانیه زمان دارید تا نظر مسئول استخدام را جلب کنید؛ بنابراین با این تصور غلط که استخدام‌کننده برای مطالعه رزومه شما نیم ساعت تمام وقت خواهد گذاشت به سراغ سازماندهی‌کردن تمامی نکات کلیدی راجع به خود در رزومه نروید. آن را ساده و مرتب نگه دارید و مهم‌ترین اطلاعات از جمله مهارت‌ها و تجربیات خود را در بخشی از رزومه قرار دهید که استخدام‌کننده اول از همه متوجه آن می‌شود. رزومه خود را با اطلاعات نامربوط و یا پاراگراف‌هایی طولانی راجع به توصیف هر دقیقه زندگی‌تان از ابتدا تاکنون به‌هم‌ ریخته نکنید. به عبارت دیگر، رزومه شما باید کوتاه باشد اما در عین حالبه اندازه کافی جلب توجه کرده و استخدام‌کننده را مجاب کند که بلافاصله تلفن را بردارد و قرار مصاحبه حضوری را بگذارد تا علاوه ‌بر گفت‌وگوی بیشتر، به‌کمک تست شخصیت شناسی شناخت بهتری از شما کسب کند.

نسبت به ویرایش نهایی رزومه خود ریزبین باشید

بعد از ساعت‌ها صرف وقت برای رزومه خود، ‌ پیداکردن اشتباهات در املای کلمات، زمان های متنوع استفاده‌شده در جمله‌بندی‌ها و عبارات خسته‌کننده بسیار محتمل خواهد بود؛ به‌ویژه زمانیکه آن را بیش ‌از حد تغییر داده‌اید.

همواره سعی کنید تا جای امکان نظر و مشورت یک دوست یا همکار را درباره رزومه خود جویا شوید (ترجیحا شخصی با مهارت در نوشتن یا دارای تجربه استخدام)، به این منظور که رزومه شما را مورد نقد و بررسی قرار دهند تا ایرادات احتمالی راپیش از ارسال نهایی فایل رزومه خود بیابید و نسبت به تصحیح آن‌ها اقدام کنید. همچنین شما می‌توانید از انجمن ها و تالارهای گفتمان آنلاین نیز استفاده کنید، ویراستارهای زیادی در این سایت‌ها فعال هستند که قادر خواهند بود تا پس ازمطالعه رزومه، نقد و بررسی خوبی برای واژگان و دستور زبان استفاده‌شده به شما ارائه دهند. جدای از این‌ها، شما همواره می‌توانید از دانش و تجربیات خود نیز استفاده کنید وبا نقد و بررسی دقیق رزومه‌تان، آن را بهبود دهید.

حال در پایان که به ذهن استخدام‌کنندگان سفر کردید و با دنیای آن‌ها آشنا شدید، از این پس قادر خواهید بوداز زاویه دید آنان به رزومه خود نگاه کنید و با بهره‌مندی از تمامی راهنمایی‌های این مقاله استخدام‌کننده بعدی را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار دهید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1392374