رسولی: برای عارف مهم نیست در رأس شورای عالی باشد یا نباشد

عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید شاید سازوکاری جدید جایگزین این شورا شود ولی اینکه عارف در رأس آن باشد یا نباشد موضوع مهمی از نظر اصلاح طلبان و شخص عارف نیست.

سیدحسن رسولی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در گفتگو با خبرآنلاین، درباره وضعیت نامعلوم شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خصوصا بعد از استعفای موسوی لاری نایب رئیس این شورا، گفت: آقای موسوی لاری از مدت ها قبل به دلیل عارضه جسمی که در دو-سه سال گذشته برایشان حادث شده بود، همواره به دنبال عدم حضور بودند اما اصرار شورایعالی باعث شد تا ایشان باقی بماند. استعفای ایشان، بیش و پیش از اینکه حامل پیام سیاسی باشد، بیشتر دربردارنده احوال شخصیه ایشان است.

وی با رد هرگونه اختلاف نظر در شورایعالی اصلاح‌طلبان و بهانه شدن این اختلافات برای استعفای موسوی لاری، گفت: البته شورایعالی اصلاح طلبان که انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، به عنوان یک مجموعه اجماع ساز و هماهنگ کننده، همواره در درون جریان اصلاحات تعدادی از احزاب و چهره ها را مخالف خود دیده است. مخالفین معتقد بوده اند که این سازوکار، کامل و جامع نیست.

شاید سازوکاری جدید جایگزین شورایعالی سیاستگذاری شود

وی اضافه کرد: البته موافقین شورایعالی هم درباره کامل و کافی نبودن این شورا اتفاق نظر دارند منتهی در شرایطی که مجموعه فضای عمومی کشور باعث شده تا با تنوع و تکثر احزاب مواجه باشیم، همانند جریان اصولگرایی، به نوعی از سازماندهی جبهه ای نیاز داشته و داریم.

رسولی با بیان اینکه «ممکن است در انتخابات های بعدی سازوکارهای دیگری جایگزین شورایعالی اصلاح طلبان شود»، گفت: اختلافات تاکتیکی در میان اصلاح طلبان، به معنای اختلاف نظر در استراتژی ها نیست. در سه دوره قبلی انتخابات هم که سازوکار شورایعالی، پیروزی و موفقیت صد در صدی را نصیب اصلاح طلبان کرد، این نقطه نظرات انتقادی نسبت به شورا وجود داشت که صحیح هم بود. بالاخره تا زمانی که کشور به این حد از بلوغ سیاسی نرسد که دو-سه حزب عمده، گرایشات سیاسی جامعه را نمایندگی کند، همه جریان های سیاسی اعم از اصلاح طلبی و اصولگرایی به نحوی از انحا، علی رغم برخی ضعف ها که متوجه سازوکار کار جبهه ای است، مجبورند از این سازوکار استفاده کنند.

بودن یا نبودن عارف در راس شورایعالی، اهمیتی ندارد 

این فعال اصلاح طلب همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادات گسترده اصلاح طلبان به عملکرد عارف، آیا می توانیم در آینده شاهد حضور مجدد او در راس سازمان تشکیلاتی اصلاح طلبان باشیم یا اینکه فرد دیگری جایگزین او خواهد شد، گفت: آقای عارف که من در انتخابات ۹۲ مشاور و رئیس ستاد انتخاباتی ایشان بودم، در هیچ کدام از مراحل سه گانه قبلی، داوطلب ریاست شورایعالی اصلاح طلبان نبودند. اساسا شورایعالی اصلاح طلبان، مولود شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب است.

وی افزود: مدت ها طول کشید که آقای عارف، ریاست شورایعالی را بپذیرد و وقتی هم که پذیرفت، در هر سه مرحله قبلی از جمله انتخابات اخیر، هیچ کسی رقیب ایشان برای ریاست نبود. برای عارف و برای جریان اصلاحات، بودن یا نبودن ایشان در راس شورایعالی، آنقدر که در بیرون جریان اصلاحات مهم تلقی میشود، مهم ارزیابی نمی شود.

مشاور عارف در ادامه اذعان کرد: باید دید که فضای عمومی مشخصا برای انتخابات ۱۴۰۰ چه سمت و سویی پیدا می کند و در آن آرایش انتخاباتی، اصلاح طلبان چه راهبردهایی را انتخاب میکنند و برای رسیدن به آن اهداف راهبردی، چه سازوکاری تعیین می شود و طبعا متناسب با شرایط، ترکیب اعضای شورایعالی مشخص می شود و رئیس شورایعالی چه آقای عارف و چه شخصیت دیگری، این مسئولیت را عهده دار خواهد شد.

مواضع کرباسچی تند است، اما عارف تاکنون پاسخی داده است؟

رسولی در پاسخ به این سوال که نبود یک رهبر کاریزما و اجماع ساز در جریان اصلاحات را چه قدر در ایجاد اختلافات میان حزب کارگزاران سازندگی و عارف و جریان نزدیک به او موثر میدانید، گفت: حزب کارگزاران سازندگی به طور واحد و منسجم، اظهارنظر حزبی نکرده است. آقای کرباسچی به طور مشخص منتقد آقای دکتر عارف بوده است و الان هم چنین است و نظرشان هم محترم است و بارها و بارها با ادبیات تند، اظهار نظر کرده اند و بعید است که شما شنیده باشید که از طرف عارف، گله ای یا پاسخی به این اظهارات داده شده باشد.

مرجع کاریزماتیک و انسجام بخش در جریان اصلاحات خاتمی بوده و هست

وی با اشاره به مواضع متفاوت مرعشی با کرباسچی در قبال عارف و شورایعالی اصلاح طلبان، گفت: همزمان آقای مرعشی به عنوان سخنگوی کارگزاران دقیقا برخلاف تشخیص آقای کرباسچی که دبیرکل کارگزاران هستند، اعلام موضع کرده اند و ضمنا در جریان  اصلاحات، آن مرجع کاریزماتیک انسجام بخش، آقای سیدمحمد خاتمی بوده و هست و ان‌شاالله خواهد بود و تا زمانی که ما به احزاب کم شمار پُرتوان نرسیده ایم، این سرمایه اجتماعی در اختیار اصلاح طلبان خواهد بود.

مواضع کرباسچی نظر حزب کارگزاران نیست

وی با اشاره به چالش رهبری خاتمی در جریان اصلاحات از سوی حزب کارگزاران سازندگی، گفت: اظهاراتی از این دست، نظرات شخصی آقای کرباسچی است و من تا الان ندیده ام که حزب کارگزاران سازندگی، چنین اظهاراتی داشته باشد. آقای مرعشی به عنوان سخنگو و بیان کننده مواضع حزب کارگزاران سازندگی، پس از اظهارات آقای کرباسچی، همواره همراهی و همگرایی خود را با آقای خاتمی به عنوان محور و سرمایه معنوی و اجتماعی اصلاح طلبان اعلام کرده اند.

این چهره نزدیک به عارف، تاکید کرد: این نوع اظهارنظرات در فضای فکری یک جریان سیاسی ریشه دار طبیعی است و باید فضا را به گونه ای طراحی کنیم که بدون لکنت زبان و بدون رودربایستی، این نقطه نظرات بیان شود و از نظر من، خسارت غیرقابل جبرانی ندارد.

این فعال و کنشگر اصلاح طلب تصریح کرد: اگر همین امروز شما در قالب یک موسسه نظرسنجی اصلاح طلبی، از احزاب و شخصیت ها و صاحب نظرات اصلاح طلب، این سوال را مطرح کنید که در مجموع و با توجه به جمیع جهات، کدام چهره در شرایط فعلی، میان اصلاح طلبان مقبولیت عمومی دارد، به نظر من به طور قطع یقین، کسی جز سیدمحمد خاتمی انتخاب نخواهد شد. 

اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ۹۸ منفعل نبودند اما...

رسولی همچنین با اشاره به برخی انتقادها نسبت به انفعال جریان اصلاح طلبی پس از انتخابات دوم اسفند ۹۸، گفت: اگر انفعال یک جریان سیاسی مثل اصلاح طلبان را به بی عملی آن ها در قبال مسائل روز و مصالح جامعه تحلیل کنیم، به نظر من این صرفا به جریان اصلاحات در شرایط فعلی قابل انتصاب نیست. چون در آخرین و مهم ترین رویداد سراسری سیاسی کشور یعنی انتخابات مجلس یازدهم، جریان اصلاحات هم در حوزه نظری و هم در بحث عملیاتی نه تنها دچار بی تفاوتی و انفعال و بی عملی نبود بلکه از مدت ها قبل از فرارسیدن این رویداد مهم، با بازنگری و اصلاح ساختار تشکیلاتی خود و با تشکیل ستاد انتخابات و کارگروه های زیرمجموعه شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در مرکز و در همه استان ها، سازمان و مدیریت خود را مستقر کرد.

وی افزود: آنچه باعث شد در آخرین مرحله این انتخابات جریان اصلاحات قادر به ارائه لیست نامزدهای انتخاباتی خود نباشد، عاملی نبود که برخاسته از درون جریان اصلاحات باشد بلکه شرایطی بود که متولیان امر انتخابات اعم از حوزه دولت، البته به مراتب کمتر، و در حوزه نظارت یعنی شورای نگهبان، که هم نظارت و اجرا را به عهده داشت، زمینه و عرصه فعالیت سیاسی انتخاباتی را با رد صلاحیت بی سابقه نامزدهای انتخاباتی ما از جریان اصلاحات، سلب کرد.

وی تصریح کرد: در بررسی هایی که در ستاد انتخاباتی سراسری اصلاح طلبان داشتیم، در ۲۳۰ کرسی آنچه که به عنوان کارنامه نقش نظارتی و انتشار لیست نامزدهای تاییدشده این انتخابات اعلام شد، حتی یک نفر از داوطلبین اصلاح طلب حضور نداشتند و طبعا در چنین رقابت و مسابقه ای که سازوکار اجرایی نظارتی به گونه ای تمهید شده بود که عملا یک جریان یعنی اصلاحات، امکان سیاست ورزی ایده آل انتخاباتی نداشته باشند، طبعا و اجبارا، این امکان از جریان اصلاحات گرفته شد و ناچار شدیم که از ارائه لیست انتخاباتی در مرکز و در سایر نقاط کشور به استثنای چند حوزه انتخابیه خودداری کنیم و عملا با ندادن لیست سراسری به دلیل نداشتن داوطلب در سبد تاییدصلاحیت شدگان، جریان اصلاحات مواضع و پیام خود را در قالب دو جهت گیری اعلام کرد.

فعال بودن در انتخابات به معنای حمایت از کاندیداها نیست

رسولی در این باره اضافه کرد: جهت گیری اول این بود که رسما اطلاعیه دادیم که امکان رقابت واقعی برای شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و ستاد مرکزی انتخابات که من مسئول آن بودم، علی رغم  تمهید و تدارک قبلی و نیز قبول این باور که اصلی ترین مجرای تحقق اصلاحات در کشور صندوق رای و دعوت از حقوق اساسی مردم و رای دهندگان است، به دلایل پیش گفته فراهم نیست. جهت گیری دوم اعلام این مطلب بود که آن دسته از احزابی که تعدادی داوطلب برای آنها باقی مانده، به صفت حزبی می توانند داوطلب ارائه کنند که ملاحظه کردید ۶-۷ حزب اصلاح طلب در این زمینه اطلاعیه دادند. بنابراین این صحبت که جریان اصلاحات بی‌عمل بوده و الان منفعل است را به طور کلی رد میکنم. فعال بودن در انتخابات، الا و لابد به معنای حمایت از کاندیداها نیست و طبعا وقتی برای یک جریان، نامزدی در عرصه نمی ماند، پیشاپیش با راهبردهایی که اعمال شده به صورت پیدا و پنهان، امکان سیاست ورزی انتخاباتی از آن جریان سلب شده است و به صراحت در اطلاعیه رسمی این دو موضوع را به اطلاع ملت ایران رساندیم.

انتظار این بود که احزاب لیست ندهند اما...

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره اجماع جریان اصلاحات روی ندادن لیست انتخاباتی، تاکید کرد: شورایعالی اصلاح طلبان متشکل از ۳۰ نفر از دبیران کل احزاب شناسنامه‌دار اصلاح طلب بود. از میان این ۳۰ حزب، فقط برای درصد بسیار کمی از آنها، افرادی معدودی برای نامزدی باقی مانده بودند. در این شرایط، شورایعالی اصلاح طلبان و ستاد مرکزی انتخاباتی اصلاح طلبان، نمی توانست به عنوان یک مرجع اجماع ساز نسبت به حقوق این احزاب عضو شورایعالی بی تفاوت باشد و لذا اعلام کرد که حق قانونی این احزاب است که از سهم و حد خود استفاده کنند و استفاده هم کردند. جامعه سیاسی ایران این ۲۰ درصد حضور با نامزدهای حداقلی را به معنای حضور همه جانبه جریان اصلاحات به دلیل آن ردصلاحیت های گسترده، تعبیر و ترجمه نکرد و لذا شاهد اقدامی از این داوطلبین به خصوص در تهران و سایر کلانشهرها، نبودیم.

این فعال اصلاح طلب افزود: بیان آن دو رویکرد که مورد اتفاق اعضای شورایعالی اصلاح‌طلبان بود، به هیچ عنوان اختلاف نظری احزاب نبود البته طبعا آن ۸۰ درصد احزابی که تمامی دبیران کل و نامزدهاشان ردصلاحیت شده بودند، انتظار داشتند که آن احزاب هم به دلیل ناچیز بودن تعداد داوطلبین، لیست ندهند اما این ۸۰ درصد بر اساس مرام اصلاح‌طلبی، حق نداشتند که دیدگاه های خود را بر آن اقلیت ۲۰ درصد تحمیل کنند لذا در سازوکار انتخاباتی کاملا به گونه ای رفتار شد که موازین دموکراتیک هم در مورد ۸۰ درصد و هم در مورد ۲۰ درصد رعایت شد.

رسولی تاکید کرد: البته ممکن است که انتظارات طرفین نسبت به یکدیگر متفاوت باشد، اما در جلسه ای که آن دو راهبرد اساسی پیشنهاد و به رای گذاشته شد، بدون حتی یک رای مخالف، مورد اتفاق نظر اعضای شورایعالی قرار گرفت. حتی نماینده حزب کارگزاران سازندگی یعنی آقای علیرضا سیاسی‌راد نیز در آن جلسه حضور داشت و این دو سیاست راهبردی را تایید کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =