۸۰ درصد محتوا مبنای ارزشیابی دبستانی‌ها

تسنیم نوشت: معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهر تهران گفت: ۸۰ درصد محتوای کتاب‌ درسی در ارزیابی دانش‌آموزان دبستان مبنای اصلی است.

سعید ربوشه درباره ارائه کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی و پایان سال تحصیلی اظهار کرد: ۲۷ اردیبهشت، بازگشایی مدارس برای رفع اشکال دانش‌آموزان را داشتیم که قبل از این تاریخ به همراه دستورالعمل بازگشایی مدارس،‌ ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی  تعیین تکلیف و این موضوع به تمام مدارس ابلاغ شد.

وی افزود: تا اول اسفند ماه که مدارس دایر بودند بین ۷۰ تا ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی به دانش آموزان ارائه شد و این درصد بالایی است تا معلم بتواند ارزشیابی یک دانش‌آموز را انجام دهد.

معلمان ابتدایی ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی را مبنای ارزشیابی قرار دهند

ربوشه گفت:‌ برای دانش آموزان پایه دوازدهم ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی که به‌صورت حضوری آموزش داده شده بود مبنای اصلی است و ۴ نمره هم به‌صورت اختیاری از دروسی است که در آموزش‌های مجازی ارائه شد،‌ در دوره ابتدایی که ارزشیابی به شیوه توصیفی است و کمیت برای ما مهم نیست به طریق اولی می‌توان از این فرصت استفاده کرد البته اعلام کردیم، معلمان ۸۰ درصد محتوای تدریس شده در آموزش حضوری را مبنا اصلی کار قرار دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ۲۰ یا ۳۰ درصد باقیمانده محتوای کتاب‌های درسی از طریق آموزش‌های مجازی ارائه شد همچنین مدارس تا ۲۷ خرداد برای رفع اشکال آماده پاسخگویی به دانش آموزان هستند؛ تاکید کردیم معلمان اگر درس‌ها را به پایان رساندند، می‌توانند ارزشیابی دانش‌آموزان را ثبت کنند.

ربوشه متذکر شد:‌ به معلمان اعلام کردیم ۸۰ درصد آموزش‌هایی که تا ابتدای اسفند ماه به شیوه حضوری ارائه شد مبنا قرار گیرد البته به سه ماه فعالیت در آموزش مجازی نیز می‌توانند توجه کنند؛ دو فرم به هر معلم داده‌ایم که باید آن را تکمیل کند، براساس این دو فرم، معلم اظهار می‌کند در ۵ ماه فعالیت حضوری مدارس ۷۰ یا ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی را ارائه کرده است همچنین در سه ماه آموزش مجازی این تعداد فایل صوتی و فیلم ارسال کرده و از دانش‌آموزان ارزیابی داشته است.

وی ادامه داد:‌ معلم اظهارات خود را در این دو فرم ثبت می‌کند البته در دوره ابتدایی می‌توانند از والدین نیز ارزشیابی بگیرند یعنی معلمان می‌توانند با رجوع به والدین از آنها بپرسند که فرزندشان تا چه میزان مطالب را فرا گرفته است، پس از آن فرم‌ها را تکمیل کرده و به شورای مدرسه ارائه می‌دهد.

تصمیم‌گیری درباره پایان سال تحصیلی با شورای مدرسه

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد:‌ شورای مدرسه گزارش تک‌تک معلمان را قرائت می‌کند و در آنجا  تصمیم می‌گیرند که پایان آموزش و کار در این کلاس اعلام شود پس از آن به معلم اجازه می‌دهند که ارزشیابی دانش‌آموزان را ثبت کند و کار معلم به پایان می‌رسد، این روند برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی قطعیت دارد.

ادامه آموزش پایه اول دبستان تا یادگیری کامل حروف الفبا

ربوشه درباره پایه اول دبستان متذکر شد:‌ برای پایه اول ملاحظاتی داریم تا مطمئن شویم دانش‌آموزان حروف الفبا را کامل فرا گرفته‌اند؛ معلم باید تا اسفند ماه، تمام حروف الفبا را آموزش می‌داد اما به دلیل تعطیلات و اینکه برخی مدارس آرام‌تر پیش می‌روند مبنا را بر این قرار دادیم که دانش‌آموزان حروف الفبا را به صورت کامل یاد نگرفته‌اند بنابراین به معلمان پایه اول دبستان تأکید کردیم تا حصول اطمینان از اینکه دانش‌آموز حروف الفبا را یاد گرفته است فرایند آموزش را ادامه دهند.

وی ادامه داد: معلم می‌تواند طی گفت‌وگو با خانواده اعلام کند که دانش‌آموز هنوز حروف الفبا را کامل یاد نگرفته است و آمادگی داریم در مدرسه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نشانه‌ها را به‌صورت حضوری به دانش‌آموز آموزش دهیم تا مطمئن شویم  که یادگیری صورت گرفته است.

اولویت با یادگیری حروف الفبا به صورت حضوری

ربوشه در پاسخ به این پرسش که آیا ترجیح این است که دانش‌آموزان پایه اول دبستان برای یادگیری حروف الفبا به‌صورت حضوری در مدارس حاضر شوند؟ متذکر شد: اگر خانواده به این موضوع رضایت بدهد البته ممکن است خانواده‌ای اعلام کند، فرزند من نیاز به آموزش حضوری دارد از سوی دیگر برخی دانش‌آموزان هستند که از نظر معلم و خانواده کار آموزش آنها به اتمام نرسیده است، برای این گروه می‌توان تا حصول نتیجه از طریق حضوری و مجازی آموزش‌ها را ادامه داد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد:‌ معلمان هر سال که دانش‌آموزان  به پایه دوم ابتدایی می‌روند چند جلسه را برای مرور نشانه‌های سال قبل اختصاص می‌دهند و در اینجا نیز فرصتی وجود دارد تا مطمئن شویم دانش‌آموزان حروف الفبا را فرا گرفته‌اند.

ارزشیابی پایه دوم تا ششم غیرحضوری

ربوشه در پاسخ به این پرسش که آیا در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را گروهی صدا کرده و ارزشیابی را حضوری انجام دهند؟ عنوان کرد: ارزشیابی کاملاً غیرحضوری است و معلم باید محتوای کتاب‌های درسی که در آموزش‌ها به صورت حضوری ارائه شد را مبنا قرار دهد و تأکید ما این است دانش‌آموزی برای ارزشیابی دوره ابتدایی در مدرسه حاضر نشود البته برای رفع اشکال آن هم با رضایت خانواده مانعی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه معلمان تا ابتدای اسفند ۸۰ درصد محتوا را آموزش داده‌اند و آن را مبنا قرار دادند، گفت: از ۲۰ درصد باقیمانده به صورت فرآیندی و ارزیابی‌هایی که در آموزش مجازی داشتند، ارزیابی کنند اما اگر ارزیابی ندارند می‌توانند همان ۸۰ درصد محتوای آموزش حضوری را مبنا قرار دهند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =