مشاهده دام‌های آلوده به تب کریمه کنگو در مازندران

باشگاه خبرنگاران نوشت: در برخی از نقاط مازندران بخصوص غرب استان دام‌های آلوده به تب کریمه کنگو مشاهده شده است.

دکتر سیدحسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه فصل فعالیت کنه‌ها از اوایل بهار تا اواخر تابستان است، گفت: در برخی از نقاط استان بخصوص در شهرستان‌های نوشهر، چالوس، کجور و کلاردشت دام‌های آلوده به تب کریمه کنگو  شناسایی شده است.

او افزود: دام‌های شهرهای غرب استان مازندران به دلیل همجواری با گیلان، الموت – قزوین، تهران و کرج بیشتر از بقیه‌های شهرهای استان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

رضوانی با بیان اینکه  تاکنون مورد منجر به مرگ بر اثر تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است،گفت: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو یک بیماری تب دار حاد و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو دامداران استان اقدام به سمپاشی محل نگهداری دام کنند.

رضوانی به مردم توصیه کرد گوشت مورد نیاز خود را حتما" از مراکز بهداشتی تهیه کنند، زیرا لاشه‌های دام در این مراکز به مدت ۲۴ ساعت بعد از ذبح، در سردخانه نگهداری می‌شود تا ریسک بیماری از بین برود؛ بعد از این اقدام، مصرف گوشت قرمز مشکلی برای انسان ندارد.

او گفت: افراد وقتی کنه‌ای را در بدن خود مشاهده کردند آن را با دست خود از بین نبرند و با دستکش کنه را بکشند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

مدیر کل دامپزشکی مازندران افزود: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها، شهروندان از مصرف جگر خام دام یا نیم پخته خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: برای جلوگیری از شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، لاشه دام بعد از کشتار باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت و آلایش‌های خوراکی مانند جگر، دل و قلوه نیز به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

تب مالت، سالک، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، جنون گاوی، تب دره ریفت و آنفلوآنزای پرندگان از مهمترین بیماری مشترک انسان و دام است.
 
۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =