به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی، سخنگوی دولت، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بسیاری گمان میکردند و تحلیل میکردند که تحریم و کرونا موجب ضربه زدن به کشور و فروپاشی اقتصادی کشور میشود اما مردم با اقداماتی که انجام دادند، موجب شد کارنامه دیگری از این مسئله به وجود آید.
وی با بیان اینکه اقدامات پیشینی در نظام سلامت و تمرکز نظام درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیتآمیز ما بوده است، اظهار داشت: عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصلهگذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییسجمهور ادامه داد: ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود با توجه به آنکه چشمانداز نزدیکی از پایان ویروس کرونا در پیش رو ندید. گزارشهای کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان میدهد چشمانداز نزدیک و قابل پیشبینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛
* چرخ اقتصادی زندگی مردم باید بچرخد و خللی در زندگی روزمه مردم وارد نشود، با اعتقاد به این امر، موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجه ستاد کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است.
* اعمال این سیاستها در دنیا با مشکلاتی روبهروست، اقتصادهای با رشد بالا هم در اعمال این سیاستها با مشکلات زیادی روبهرو هستند اما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگسازی، همکاری مردم و سیاستگذاری به موقعی بر حفظ توامان جان و کار تاکید میشد، میتوان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد.
* تصمیمات ستاد ملی کرونا هم بر همین مبنا است. بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرتها، مراکز تفریحی، کلاسهای آموزشی، آموزشگاههای تخصصی و خصوصی، مهدکودکها، مراکز گردشگری و... براساس همین استراتژی است اما آنچه مهم است پروتکلهای سختگیرانه لازمه این مرحله است و با پروتکلهای متعدد و نظارتهای سختگیرانه را اتخاذ کردهایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.
* این تصمیم گیریها به مثابه عادی شدن اوضاع نیست، در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاستهای سخت گیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار داریم.
* هدف کلی ما در مبارزه با کرونا را حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی بر میزان شیوع و همینطور راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاریهای ناشی از کرونا است. به همین منظور پنج وظیفه را همزمان دنبال کردیم که در تمام جلسات دولت و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا این وظایف در حال پیگیری است.
* تامین نیازهای بهداشت و درمان و افزایش آزمایشگاهها را نخستین اقدام بود. طبق برنامهریزیهای انجام شده تعداد آزمایشگاهها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت. گسترش امکانات زیرساختی مانند تختهای آی سی یو و سی تی اسکنها در همه استان ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخشهای مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی های ما است که به جد دنبال خواهد شد.
* غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت خواهد بود، این زیرساختها ما را نه تنها در برابر موجهای جدید کرونا بلکه در برابر بیماریهای ناشناخته مجهز خواهد کرد.
* استمرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از جمله امنیت، آب، برق، گاز و حمل و نقل اقدام دوم بود. گسترش این خدمات از مسائلی است که در دستور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و خدمات اصلی جامعه نه تنها هرگز دچار کاستی نخواهد شد بلکه رو به تقویت میرود.
* تامین کالاهای ضروری سومین اقدام دستور کار دولت بود. با میزان ارز پیش بینی شده، حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار نیازمند به کالاهای ارزان دنبال خواهیم کرد.
*{ با اشاره به آزادی چند دانشمند ایرانی از زندانهای آمریکا}: امیدواریم روند آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا ادامه پیدا کند و دولت جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان ایرانی در آمریکا را دارد.
*بنای ما تصمیم گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی رای خواهد آورد نیست و مبنای ما منافع ملی است،ما هیچ نشانهای از واقعی بودن توییتهای رییس جمهوری آمریکا مشاهده نمیکنیم، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمیشود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت و گو و با ایران است میتواند با به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.
*نسبت به دعوت آقای ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیشتر از یک نمایش سیاسی باشد، خوشبین نیستیم، آمریکا هم میداند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و خود آنها واقف هستند.
*ما بارها اعلام کردیم در سالهای گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه بخش بودن مذاکرات از بین رفته است برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یک جمله به تخریب کرده اند از نو بسازند.
*تولیدات حوزه سلامت با همکاری شرکتهای دانش بنیان تداوم خواهد داشت، موانع تولید در بخش سلامت در حل جلسه ستاد بررسی و رفع میشود. همچنین گسترش امکانات زیرساختی مانند تختهای آی سی یو و سی تی اسکنها در تمام استان ها در حال پی گیری است.
*حضور حدود ۵۰ هزار کادر درمانی متخصص و فوق تخصص و ۳ هزار متخصص در بخش های مختلف مناطق محروم و تقویت شبکه های بهداشتی از استراتژیهای دولت است که به صورت جدی دنبال می شود.
*این اقدامات زیرساخت درمانی و بهداشتی کشور را نه تنها در مواجهه با موجهای جدید، بلکه در برابر بیماریهای ناشناخته آینده هم مقاوم و آماده میکند.
*غربالگری وارد مراحل جدیدتری شده است؛ بیماریابی فعال به سطح خانوادهها خواهد رسید غربالگری و آزمایش هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت کشور خواهد بود.
*{در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت گازوییل}: دولت برنامهای در این زمینه ندارد و براساس قانون بودجه سال ۹۹، هنوز پیشبینی در این زمینه صورت نگرفته لذا دولت نیز برنامهای در این خصوص ندارد.
*{در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه دولت برای بررسی مجدد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی}: معمولا تصمیمگیری در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران است و این براساس یکی از مفاد قانون تامین اجتماعی است پس از اینکه شورا حداقل دستمزد را نهایی کرد، میان تشکلهای بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت میگیرد.
*من امروز با همکار خوبم دکتر سالاری و با دوستان تشکلها هم که روابطم همواره بهصورت سنتی با آنها حفظ بوده مذاکراتی داشتم. انشاءالله به سمت تفاهم پیش خواهیم رفت. البته باید اجازه بدهیم این مساله نهایی شود ولی پیش بینی می کنم حداقل دریافتی بازنشستگان، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و به سنتی که هر سال عمل میکردیم احتمالا امسال نیز عمل خواهد شد.
* جلسه آنها احتمالا امروز یا فردا یا نهایتا اوایل هفته آینده طبق صحبتهایی که انجام دادیم برگزار میشود و این تفاهم صورت خواهد گرفت.
*{ درباره برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جهش تولید}: یکی از استراتژیهای چهار گانه وزارت صمت در بحث جهش تولید، تامین و توسعه ساخت داخل بوده است. براساس این استراتژی، واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، قطعات و کالاهایی که امکان ساخت آنها با تکیه بر توان داخلی وجود دارد، ممنوع و ثبت سفارش آنها متوقف شده است.
*فهرستی از کالاهای غیرضروری هم در دست تهیه است که این فهرست برای بررسی به دولت خواهد آمد و واردات آنها ممنوع میشود. واردات ایران صرفا کالاهای واسطهای است یا کالاهایی است امکان تولید نداشته یا برای تولید در داخل، مقرون به صرفه نیست. سیاست مبارزه با قاچاق در این زمینه مکمل خواهد بود.
*{درباره معرفی گزینه پیشنهادی رییسجمهوری برای تصدی وزارت صمت به مجلس }: اینکه چه کسی معرفی میشود، مثل همه وزارتخانههای دیگر لیستی از افراد تهیه شده که در حال نهایی شدن است. سرپرست وزارتخانه هم اقدامات مثبتی را در تامین ارز و صادرات کالاها انجام داده است. ما در دوران سرپرستی هم با توقف یا افت فعالیت روبهرو نبودهایم. گزینه پیشنهادی رییسجمهور هم حتما قبل از موعد قانونی معرفی میشود.
*{در پاسخ به این پرسش که تبادل زندانیان به ایران و آمریکا براساس چه رویکرد و معیاری بوده که همزمان در سایه بحران کرونا و بحران نژاد پرستی بار دیگر امکان گفت وگو را بین دو کشور مطرح کرده است}: کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم. ما براساس منافع ملی خودمان تصمیم میگیریم.
*به سیاست دولت آقای ترامپ مربوط است که چه وقت میخواهد خشونت و چه موقع می خواهد مقاومت به خرج دهد. از خشونت به خرج دادن آنان واهمهای نداریم و همچنین به قول معروف سیاست "در باغ سبز نشان دادن" شان برای ما مهم نیست.
*هر گاه منافع ملی ایجاب کند براساس شرایطی که گفتیم، تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد. تهدیدات شان در شورای امنیت برای قطعنامه تمدید دستیابی به تسلیحات را ناقض قطعنامه ۲۳۳۱ میدانیم و هیچ حقی برای تمدید محدودیت دستیابی به تسلیحات قائل نیستیم.
*هر کشوری هم در شورای امنیت بخواهد برای تغییر زمان بندی برای تمدید قطعنامه تلاش کند عواقب خطیری خواهد داشت و اعلام می کنم آمریکا و همکارانش باید عواقب کلی آن را برعهده بگیرند.
* امروز به رغم افزایش عددی مبتلایان که ناشی از غربالگری و بیماریابی فعال در کشور و همچنین فرهنگسازی و آموزش و ایجاد حساسیت میان مردم بوده، آنچه مهم است اینکه در پایان خط مبارزه با کرونا کاهش مرگ ومیر مبتلایان به کووید ۱۹ است که اکنون با یک شیب رو به پایین در حال حرکت است.
*{با اشاره به اهمیت اسjقرار دولت الکترونیک}: این موضوع همواره مورد تاکید رییس جمهوری است و هر روز هم بخش و جلوه ای از توسعه دولت الکترونیک در حال شکل گیری است و گام های جدیدی در توسعه دولت الکترونیک شاهد هستیم.
*این هفته یک گام دیگر در توسعه دولت الکترونیک برداشته شد که باعث حذف حداقل ۳ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاههای دولتی برای دریافت خدمات شد. گاهی کار مردم در معاملات املاک و پرداخت و مالیات گاهی تا بیش از یک هفته طول میکشید. اما با اتصال سازمان ثبت اسناد به زیرساختهای دولت الکترونیک ایم مراحل حذف شده و استعلام مالیات در کمتر از یک دقیقه در دفاتر اسناد رسمی انجام میشود.
* کیفیت خدمات دولت الکترونیک در حال افزایش و بهبود است، باید از همراهی قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد با وزارت ارتباطات و دولت تشکر کنیم.
*{با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد و دارایی از افتتاح پنجره واحد سرمایه گذاری در جلسه گذشته دولت}: بر اساس این گزارش زمان ثبت شرکتها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش یافته است، که یک اقدام مهم برای استقرار دولت الکترونیک و رفع موانع سرمایه گذاری است و این سیاستها تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
*{در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران به ۳۰۰ هزار تومان و کاهش حق سنوات کاهش}: آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در جلساتی که با آنها داشتم درخواست داشتند.
*این افزایش به کارگران جدید و بدون سابقه کمک میکند، این پایه سنوات است جابجا می شود و این در بازنشستگی و اضافه کار به نفع جامعه کارگری است.
*با تصمیمی که اتخاذ شد و با افزایش حق مسکن، مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرد. الان حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید و مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند ۴۴.۴ درصد افزایش پیدا کرد. اگر درست محاسبه کرده باشم یک کارگر با یک اولاد دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و با دو اولاد سه میلیون و ۹۲ هزار تومان حقوق خواهد گرفت.
*{با اشاره به اینکه میزان اثر تصمیمی که گرفته شده بر سنوات بازنشستگی و اضافه کار هم بیشتر شد}: مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند افزایش قابل توجهی داشت و ما خوشحال هستیم که این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به دنبال داشت.
*دولت میداند و توجه دارد که زندگی کارگران مانند بازنشستگان دولت زندگی سختی است در دوران کرونا هم بسیاری از کارگران آسیب خوردند. مطمئن هستیم که این تصمیم همه مشکلات جامعه کارگری را نمیتواند برطرف کند اما تا حدودی به ترمیم مزدشان کمک کرد و پایه هم شد اگر سال آینده افزایش یافت، بتواند حالت بهتری برای کارگران داشته باشد.
*ین تصمیم یک جلسه ۸ ساعته شورای عالی کار و با درخواست کارگران بوده که خوشبختانه کارفرمایان هم در ساعات پایانی آن را پذیرفتند که کمک بیشتری به کارگران کنند و خوشبختانه سه جانبه هم امضا کردند.
*این تبعات تعین ۱۷۵,۰۰۰ تومان برای حق سنوات در طبقه بندی مشاغل هم تاثیر دارد و در طبقه بندی مشاغل هم بدون افزایش در کل پرداخت، با جابجایی شاید ۷۵ هزار تومان از حق سنوات و افزودن این آیتم به حداقل مزد آثار مفید دیگر آن در افزایش مزد سال آینده هم بیشتر دیده خواهد شد.
*{در پاسخ به پرسشی درباره گله کارگران ساختمانی از بیکاری، دریافت نکردن وام معیشتی و بیمه و برنامه دولت در این مورد}: شورای عالی کار جایی نیست که در آن درباره حقوق بازنشستگان تصمیمی گرفته شود. من نماینده کارگران و هم وزیر کار در این شورا بودم. حداقل دستمزد کارگری در حداقل دریافتی بازنشستگی تاثیر میگذارد. البته خود سازمان تامین اجتماعی با شرکای خودش باید توافق کند که چگونه در سطوح آن را اعمال کند یعنی اساس چانه زنی روی این موضوع در جای دیگر است نه در شورای عالی کار.
*درباره کارگران ساختمانی سعی کردیم وام ۳ میلیونی معیشت به افرادی که در جایی بیمه نبودند اختصاص دهیم. براساس اینکه چه کسانی بیمه دارند یا ندارند کار آماری صورت گرفت و متناسب با پولی که سازمان هدفمندی به تامین اجتماعی میدهد، باید بیمه شوند ولی سازمان تامین اجتماعی معطل این پول نماند و بیمه آنها کماکان ادامه یافته است.
*آنها در سبد معیشتی قرار گرفتند و هم روز گذشته در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی گرفتیم که این تصمیم به ستاد ملی مقابله با کرونا میرود. براساس چارچوبی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده است فقط به افرادی میتوانستیم بیمه بیکاری بدهیم که این افراد سه درصدشان توسط کارفرما پرداخت شده باشد و در حوزه مشخصی باشند. با تصمیمی در ستاد که دیروز گرفته شد و فکر میکنم شنبه آینده آن را تصویب کنیم بیمه بیکاری مشمول این کارگران خواهد شد.
*{درباره احتمال موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و برنامههای دولت برای مقابله و جلوگیری از این مسئله}: نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. آنها هیچ اعتقادی ندارند که ما وارد موج دوم شدهایم. آنچه در برخی از استانهای جنوبی مشاهده شد، استانهایی بودند اساسا هیچ پیکی را تجربه نکردند لذا ما این شیوع را هیچ پیک و موج جدیدی محسوب نمیکنیم.
*متوسط نمودار ما یک شیب نرمال را نشان میدهد، علت آنچه در آمارها آمده و موجب برخی نگرانیها شده است، یعنی آمار افزایش مبتلایان باید توضیح بدهیم که علت آن، بیماریابی فعال ماست. تستهای ما به روزی ۲۵ هزار تست رسیده است.
*کشف و ایزوله کردن در مرحله نخست انجام میشود، به علت بیماریابی فعال، آمار مبتلایان هم بیشتر شده است. این به معنای موج دوم نیست. در استان خوزستان، مشارکت مردم و توصیهها زیر ۵۰ درصد بوده است. مراسمهای شادی و عزای خود را جمعی برگزار کردند. اخبار زیادی در این رابطه داشتند و مراعات هم نکردند.
*در یکی از استان جنوبی هم در بازار ماهیفروشان ملاحظات لازم رعایت نشده بود. باید توصیههای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
*ناچاریم هم بازگشایی را انجام دهیم که مسیر گریزناپذیر مقابله با کرونا است و هیچ کشوری سیستمهای خود را تعطیل نکرده است. به نظرم، ما به موقع سیستمها را بسته و به موقع هم باز کردیم. مثلث رعایت نکات بهداشت فردی، فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک باید توسط همگان رعایت شود.
*هر استانی که شبیه خوزستان شود ما در آنجا به تصمیمات سختگیرانه باز میگرددیم و محدودیتها بیشتر میشود، این استراتژی ماست که به سایر استانها هم ابلاغ شده است.
*نظام رفاهی و بانک رفاه ایرانیان بیش از گذشته تقویت شده و هر روز هم بانک جدید به آن میپیوندد. ما این ۴ میلیون نفر را از بانکهای اطلاعاتی که در هیچ کجا بیمه نبودند پیدا کردیم و تحت پوشش قرار دهیم.
*شهرداریها و وزارت کشور هم به ما کمک کردند، حتی روی شناسایی دستفروشان و پیکهای موتوری حرکت کردیم و الان این بانک، بانک کاملی است اما با قطعیت نمیتوانیم بگوییم که میتواند همه را تحت پوشش قرار بدهد. ولی در هر حال امروز بانک ما بسیار بهتر از قبل عمل میکند.
*{درباره آمار قطعی جانباختگان و مصدومان آبان ۹۸ از سوی وزارت کشور و همزمانی آن با زمان شیوع کرونا}: آمار و ارقام که در دوران کرونا و یا خارج از آن تغییر نمیکند؛ واقعا نیاز بود که سازمان پزشکی قانونی آمار را به تفکیک و دقیق اعلام کند.
*{با اشاره به گزارش آماری (عبدالرضا رحمانی فضلی) وزیر کشور در رسانه ملی آمار }: رییس جمهوری هم پیشتر گفته بودند مسئولیت اعلام این آمار به عهده قوه قضاییه است، اما برای آن که افکارعمومی در این زمینه روشن شود، وزیر کشور در رسانه ملی آمار را کامل با تناسبها و بر اساس آمار استخراجی، گزارش داد.
*البته بهتر بود یک دستگاه نظارتی آمارها را اعلام کند که «مجتبی ذوالنوری» رییس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس شورای اسلامی به عنوان یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کرد؛ و مبنای اصلی آن نیز بر اساس گزارش پزشکی قانونی بود و ناظر به حوادث، درگیریها، جزییات و دستهبندی شرایط منجر به جانباختن افراد، ارائه شده است.
*آمار پزشکی قانونی درباره حوادث آبان ۹۸ را دقیق و قابل اتکا است و البته آمارهای مختلفی وجود دارد، اما آمار آنها دقیق است و بر اساس آن مشخص است که چه تعدادی و به چه شیوهای در حوادث آبان ماه جان باخته اند.
*{در پاسخ به سوالی درباره آتشسوزیهای اخیر} این موضوع در جلسه یکشنبه و جلسه قبلی دولت مورد بحث قرار گرفت چرا که حادثه بسیار مهمی بود. ما از اوایل فرورین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصههای طبیعی حریق داشتیم. ۶ مورد از این حریقها عمدتا در استان کهگیلویه، خراسان و منطقه گچساران، بهبهان، خوزستان و دشتستان بوشهر اتفاق افتاده بود که مناطق صعبالعبوری بودند و حریق به سختی در این مناطق مهار شدند، وزش باد هم وجود داشت و امکانات خیلی مهیا نبود.
*با تمهیداتی که در مراحل مختلف صورت گرفت و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین هزینه اطفای حریق جنگلها به سازمان جنگلها داده شد. ۵۰ میلیارد تومان هم برای سوخت هواپیماها و هلیکوپترها به وزارت دفاع داده شد.
* هفته گذشته هم جلسه ای با مشارکت سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که مدیرکلهای همه استانها در آن جلسه حضور داشتند و در این باره تبادل نظر صورت گرفت.
* ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب اختصاص یافت و اگر بخواهم از عددهای آماری صرفنظر کنم، ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع الان از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، مردمی، جنگلبانی و محیط زیست پیش بینی شده آموزش ببینند و لباسهای مخصوص اینها هم خریداری شده و در اختیارشان قرار گرفت.
۲۷۲۱۵
نظر شما