پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» سبزوار مقابل فرسایش باد ایمن شد

طرح مقابله با بیابان‌زایی در پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» سبزوار به وسعت ۲۵۰ هکتار توسط اداره منابع طبیعی سبزوار در حال اجرا است.

 به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی : حدود ۳۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سبزوار در معرض فرسایش بادی است؛ پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» سبزوار  یکی از بزرگترین زیستگاه‌های آهوی ایرانی است. طرح مقابله با بیابان‌زایی در پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» سبزوار به وسعت ۲۵۰ هکتار توسط اداره منابع طبیعی سبزوار در حال اجرا است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: مساحت پناهگاه حیات وحش سبزوار ۲۳ هزار هکتار است که یک سوم آن درختچه‌های تاغ و گز است و بقیه پوشش منطقه ضعیف و متوسط است.

حمیدرضا صادقی با بیان اینکه امسال خوشبختانه بارندگی‌های خوبی در منطقه انجام شد که این امر این باعث افزایش وحوش در منطقه شد، افزود: بارش‌های مناسب امسال و پوشش گیاهی غنی و متراکم سبب افزایش زادآوری و دوقلوزایی انواع وحوش در عرصه محیط زیست این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های دهه گذشته، تقویت پوشش گیاهی در این منطقه با اجرای طرح مقابله با بیابان‌زایی در حال اجرا است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار نیز گفت: این طرح برای اولین بار با همکاری محیط زیست در منطقه شیراحمد به مساحت ۲۵۰ هکتار و با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی درحال انجام است.

عباسعلی کیانی فرد با بیان اینکه این طرح به منظور مقابله با بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها و همچنین استفاده حیات وحش در حال انجام است، افزود: هدف از کاشت گونه بیابانی تاغ و آتریپلکس در این منطقه مقابله با بیابان‌زدایی در پناهگاه حیات وحش سبزوار، حفظ پوشش گیاهی و ممانعت از حرکت ریزگردها در کانون‌های فرسایش بادی است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد گونه تاغ استفاده شده عنوان کرد: گیاهانی که در این منطقه استفاده شده‌اند به تناسب مقاومت، گرما سرما و شرایط نامساعد محیطی است.

کیانی‌فرد با بیان اینکه ۳۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سبزوار در معرض فرسایش بادی است، اظهار داشت: ۱۲۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در شهرستان داریم که طی سالیان گذشته با مشارکت مردمی در بیش از  ۵۰ هزار هکتار زمین‌های بیابانی و کویری آن عملیات بیابان‌زداییانجام شده است.

وی تاکید کرد: بجز این پروژه، دو پروژه مدیریت جنگل‌های دست کاشت و مدیریت روان آب‌ها در بخش روداب سبزوار در راستای طرح بیابان‌زدایی در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با بیان اینکه مهار و پخش سیلاب در عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از چرای بی رویه دام می تواند در کنترل بیابان ها و فرسایش آن موثر باشد، تصریح کرد: احیای پوشش گیاهی علاوه بر مهار کانون ریزگرد باعث اصلاح خاک و جلوگیری از جاری شدن آب و وقوع سیلاب می‌شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =