ورود فاضلاب سه روستا به دریاچه زریبار/ واژگونی ۱۸ تانکر در سال گذشته

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: با توجه به اینکه فاضلاب ۱۰ روستا به تالاب زریبار سرازیر می‌شد اعتباراتی در نظر گرفته شد و فاضلاب ۷ روستا مسدود شده و سه روستای دیگر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم به اتمام برسند تا دیگر شاهد ورود فاضلاب به تالاب زریبار نباشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فریبا رضایی در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: وضعیت کردستان با دیگر استان‌ها بسیار متفاوت است چرا که از نظر محیط زیستی تفاوت‌های بسیاری با دیگر استان‌ها داریم.
وی افزود: با توجه به اینکه کردستان استانی صنعتی نیست، به ناچار مجبور هستیم بخشی از محیط زیست را دستخوش تغییرات قرار دهیم تا مشکلات معیشتی مردم حل شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در کنار این مشکلات برخی از واحدهای تولیدی ما ممکن است مشکلات زیست محیطی ایجاد کنند اما ما راضی به تعطیلی آنها نبوده ایم و در همین راستا راه حل‌هایی را به این واحدها ارائه کرده ایم.
رضایی خاطر نشان کرد: فعالیت های محیط زیست استان پیوسته همراه تولید، معیشت و توسعه استان بوده و امسال نیز همگام با تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید عمل خواهد کرد.
وی کردستان را به لحاظ منابع طبیعی و زیست محیطی نسبت به سایر استان ها بکرتر، غنی تر و سالم تر عنوان کرد و افزود: با این وجود، در راستای توسعه در کردستان چاره ای جز استفاده از منابع طبیعی و زیست محیطی برای معیشت مردم و رونق اقتصادی نداریم، بر همین اساس این امر انجام پروژه‌های عمرانی محیط زیست را به لحاظ توپوگرافی خاص در استان سخت کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه در بحث گونه‌های در حال انقراض برنامه‌هایی برای حفظ غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای، سمندر و غیره در دست اقدام داریم، یادآور شد: ۹۷ هزار هکتار به اراضی تحت حفاظت اضافه شده که نیاز به اضافه شدن  نیروی انسانی برای حضور در عرصه‌های حفاظت شده بر اساس استانداردهای جهانی و همچنین نیازمند جذب اعتبار و نیرو هستیم.
رضایی درمورد مهاجرت لک لک‌ها به تالاب زریبار گفت: خوشبختانه مردم منطقه به طور خودجوش در مقابل شکار آنان ایستادگی کرده و حتی در چند روستا نیز لانه‌هایی برای زندگی این پرندگان ساخته شده است.
وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در ظلع غربی و جنوبی تالاب، افزود: در حال حاضر این ساخت و سازها از مشکلات اصلی ماست  و نیاز به همراهی نهادهای مربوطه برای جلوگیری از این ساخت و سازها دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان عنوان کرد: در بحث اطفاء حریق امکانات محیط زیست استان نسبت به مساحتی که در اختیار دارد، ناکافی است، دراین راستا امسال حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیزات اطفاء حریق به استان تعلق گرفته است.
رضایی افزود: گاهی آتش سوزی ها عامدانه و به دلیل خطای انسانی صورت می گیرد، اما با بضاعت خود در تلاش هستیم که با همکاری سایر ارگان ها و مردم در زمان طلایی اطفاء حریق را در سطح منابع طبیعی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در بحث مدیریت پسماند و زباله‌های انسانی در کردستان مشکلات بسیاری داریم با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه و در مریوان شهرداری به صورت غیر مجاز در حال دفن زباله در یک جایگاه است و از طریق مراجع قضائی به دنبال این مسئله هستیم.
رضایی یادآور شد: در مریوان با توجه به اینکه جنگل، مراتع و روستاها در نزدیک هم قرار دارند مکان یابی محل دفن زباله بسیار سخت است و به دنبال حل این مشکل هستیم.
وی اظهار داشت: در قروه نیز سه سال است که در مکانی غیرمجاز زباله دفن می‌شود که از طریق دادگاه از آن جلوگیری شد و قرار شد زباله منطقه قروه به استان همدان انتقال یابد اما با توجه به شرایط گذشته رودخانه جنیان این شهر و بخشی از محیط زیست قروه دچار آلودگی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: از زمانی که ویروس کرونا در کشور شایع شد متأسفانه میزان تولید زباله‌های شهری و بیمارستانی رو به افزایش بوده و با توجه به اینکه میزان استفاده از دستکش و ماسک و دیگر اقلام پلاستیکی افزایش یافته این مشکل به وجود آمده است.
رضایی با بیان اینکه ۸۸۲ مورد پایش واحدهای تولیدی و صنعتی در سال ۹۸ انجام شده گفت: این به معنای حضور محیط زیست است و کارگروه صنایع آلاینده از سال ۹۷ پایش واحدهای صنعتی را انجام داده و اخطاریه‌های بسیاری برای این واحدها ارسال شده است.
وی افزود: متأسفانه در این حوزه مقاومت‌های بسیاری صورت گرفته چرا که صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی با جرایم مالی مواجه می‌شوند که باید آن را در راستای حفظ محیط زیست منطقه هزینه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در بحث تردد تانکرهای سوخت در جاده‌های کردستان بارها به مسئولان استان تذکر داده شده، با توجه به واژگونی ۱۸ تانکر در سال گذشته که می‌تواند منابع آبی و زیست محیطی را آلوده کند، از این ترددها جلوگیری کنند که تا کنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
رضایی یادآور شد: خودروهای فرسوده یکی از معضلاتی است که در کردستان با آن مواجه هستیم و در سال ۹۸ آلودگی ناشی از گرد و غبار نداشتیم اما آلودگی ناشی از اوزون داشتیم که از خودروهای فرسوده ایجاد می‌شود.
وی بیان کرد: سنندج در حال حاضر به وارد کننده خودروهای فرسوده کشور تبدیل شده و همین امر باعث شده آلودگی هوا در این شهر در طول سال اتفاق بیافتد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =