ترامپ مجوز تحریم دیوان بین‌المللی کیفری را صادر کرد

فارس نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا یک فرمان اجرایی برای اعمال تحریم علیه دیوان بین‌المللی کیفری امضا کرد.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند ترامپ این مجوز را به دلیل تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم آمریکا در افغانستان اعمال کرده است. 

این فرمان اجرایی به وزیر خارجه آمریکا اجازه می‌دهد با مشورت وزیر خزانه‌داری دارایی‌های کارکنانی دیوان بین‌المللی کیفری را که در تحقیقات از جنایات جنگی آمریکا در افغانستان نقش دارند مسدود کند. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «دیوان بین‌المللی کیفری حقی برای تحقیق از سربازان ما در افغانستان ندارد و ما عضو اساسنامه رم نیستیم.»

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هم گفت: «تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق از سربازان آمریکایی انطباقی با قوانین بین‌المللی ندارد. 

«ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا هم ادعا کرد که آمریکا اطلاعات موثقی درباره فساد در دیوان بین‌المللی کیفری در اختیار دارد. او همچنین روسیه را به دخالت در امور این دیوان متهم کرد. 

روزنامه «وال استریت ژورنال» چندی پیش گزارش داده بود دولت آمریکا برای مقابله با تحقیق‌های آتی و احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) علیه واشنگتن و همچنین رژیم صهیونیستی، ممکن است این نهاد را تحریم کند.

 مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید شهریورماه سال ۹۷ در یک اندیشکده آمریکایی دیوان بین‌المللی کیفری و همچنین کشورهای کمک‌کننده به این دیوان در روند تحقیق‌های احتمالی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تحریم تهدید خواهد کرد.

تحریم مالی، ممانعت از ورود قضات و دادستان‌های دیوان به آمریکا و پیگرد حقوقی مقامات دیوان از جمله تهدیداتی است که مشاور امنیت ملی آمریکا که خود یک حقوقدان است، علیه این دیوان مطرح کرد. دیوان بین‌المللی کیفری عمدتا وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده دارد. 

جان بولتون در آن سخنرانی گفت: «ما دارایی‌های آنها را در سیستم مالی آمریکا تحریم خواهیم کرد و در نظام قضایی آمریکا آنها را محاکمه خواهیم کرد. ما همین کار را با هر شرکت یا دولتی که به تحقیق دیوان بین‌المللی کیفری درباره آمریکایی‌ها کمک کند، خواهیم کرد».

دیوان بین‌المللی کیفری در سال ۲۰۰۲ با هدف تحت تعقیب قرار دادن عاملان جنایات جنگی تأسیس شد، اما کشورهایی چون آمریکا، روسیه و چین از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =