۱۰ نفر
۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

کافئین بیشترین محرک روانشناختی در جهان است و تنها ماده‌ای است که مقدار آن در هیچ کجا اعم از چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا تنظیم نمی‌شود. اما در حالی که بیشتر مردم کافئین را در دوزهای ایمن و تعدیل شده مصرف می‌کنند، اما پودر خالص و غلیظ آن بسیار قدرتمند بوده و در صورت مصرف بیش از حد آن بسیار خطرناک خواهد بود.

به گفته سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) یک قاشق از پودر کافئین معادل 28 فنجان قهوه است و به همین دلیل فروش مکمل‌های کافئین دار در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. این ممنوعیت به دلیل مرگ‌های متعدد در سالهای اخیر به وجود آمده است. 

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

گزارشی جدید به سرپرستی دکتر ربکا هارستن نشان می‌دهد که در صورت مصرف زیاد کافئین چه اتفاقی می‌افتد. این گزارش در مورد یک بیمار 26 ساله که مقدار دو قاشق چایخوری ( تقریبا 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این میزان معادل 50 تا 60 فنجان قهوه است که به گفته هارستن و همکارانش این میزان بیشتر از مقدار لازم برای کشتن یک فرد است.

به گفته محققان مصرف بیش از 1 تا 2 گرم باعث ایجاد اثرات سمی چشمگیری در بدن میشود. در اثر مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا غلظت خون بیش از 80 میلیگرم بر لیتر، اثرات کشنده آن ظاهر می‌شود. در بیمار میزان کافئین به 147 میلیگرم بر لیتر و دوز کشنده رسید. پیش از درمان فرد بیمار دچار علائمی چون تنگی نفس، تعریق، اضطراب و مشکلات تنفسی ضربان قلب غیرطبیعی و بالا و فشار خون پایین بود که تحت درمان پزشکان قرار گرفت. نوار قلب او نشان داد که نوعی آریتمی غیرطبیعی در قلب به نام تاکی کاردی بطنی چند مورفیک وجود دارد و آزمایشات نشان می‌دهد که نوعی اسید به نام اسیدوز متابولیک به همراه آلکالوز تنفسی(عدم تعادل دی اکسید کربن و اکسیژن در خون) وجود دارد. تعداد گلبولهای سفید خون نیز افزایش یافته بود. 

بیمار پس از مراجعه به بیمارستان به منظور از بین بردن مسمومیت ناشی از کافئین تحت مراقبت‌های شدید قرار گرفت. 

به گفته محققان، با این که هیچ دستورالعمل رسمی مبنی بر مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد، اما با توجه به چنین مواردی مصرف زیاد کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =