۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
تحصیل پزشکی در فرانسه ؛ مزایا و معایب

کشور فرانسه در سال های اخیر به برترین مقصد تحصیل پزشکی برای متقاضیان ایرانی تبدیل شده است. بر این اساس در این مقاله به بررسی مزایا و معایب تحصیل پزشکی در این کشور می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

دلایل انتخاب متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی در فرانسه

دانشگاه های پزشکی فرانسه در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی دارای رتبه های زیر ۵۰۰ می باشند و از برترین دانشگاه های جهان محسوب می شوند و مدارک آن ها در تمامی کشورهای جهان دارای اعتبار و ارزش ویژه ای است. از دلایل مهاجرت تحصیلی متقاضیان این کشور می توان بالا بودن کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی و امنیت و سطح بالای استانداردهای زندگی را نام برد. این کشور بی نظیر در زمینه های آموزش و تحصیل، امید به زندگی، پیشرفت های انسانی، رفاه اجتماعی، استانداردهای زندگی، کیفیت تحصیلات دانشگاهی و اعتبار مدارک علمی صادر شده از دانشگاه ها در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی از رتبه های برتری برخوردار است. این مقاله به کوشش موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع شرایط تحصیل در این کشور می توانید با مشاوران موسسه تماس حاصل فرمایید.

شرایط پذیرش پزشکی فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند. دانشگاه های پزشکی فرانسه بر خلاف دیگر کشورهای جهان برای اخذ پذیرش هیچ آزمون ورودی و کنکوری را برگزار نمی کنند. در واقع ساختار آموزشی این کشور به گونه ای است که وارد شدن و پذیرش در رشته پزشکی بسیار راحت و بی دردسر و ادامه تحصیل در این رشته بسیار سخت و با آزمون های فراوانی همراه است.

متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه می تواند بدون شرکت در آزمون ورودی و کنکور از این دانشگاه ها پذیرش دریافت کند اما در پایان سال اول باید در آزمون PACES شرکت کند و نمره لازم را برای تحصیل در سال دوم پزشکی کسب کند. این آزمون که با تمام شدن ترم دوم سال اول برگزار می شود، از دروس دوران متوسطه و دبیرستان و همچنین دروس تدریس شده در دو ترم سال اول و زبان فرانسه می باشد.

دانشجویانی می توانند سال دوم تحصیلی پزشکی را ادامه دهند که آزمون PACES را با موفقیت سپری کنند. از مجموع تعداد افرادی که تحصیل در رشته پزشکی فرانسه را آغاز می کنند، در حدود ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد موفق به کسب حداقل نمره و ادامه تحصیل در رشته پزشکی فرانسه می شوند. از میان خیل عظیم متقاضیان خارجی تحصیل در این رشته در حدود ۸ درصد پذیرفته می شود. البته این تعداد نیز در صورتی پذبرفته می شوند که رتبه آخرین متقاضی خارجی پذیرفته شده مساوی یا بیشتر از رتبه آخرین متقاضی فرانسوی پذیرفته شده باشد. متقاضی می توانند فقط برای ۲ بار در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند.

امکان تحصیل پزشکی رایگان در فرانسه

متقاضی در صورتی می تواند در دانشگاه های دولتی و رایگان به تحصیل در رشته پزشکی بپردازد که دارای مدرک مهارت زبان فرانسه باشد. علاوه بر این متقاضی برای تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه باید در آزمون پذیرش رشته پزشکی رتبه قابل قبولی را کسب کند.

تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان در فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه که قصد تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان را دارند، در صورتی که فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه باشند، می توانند در دوره های آمادگی و کورس های زبان فرانسه شرکت کنند که در کالج ها و دانشگاه های کشور فرانسه برگزار می شود. این متقاضیان پس از شرکت در آزمون و کسب نمره و مهارت لازم در زبان فرانسه می توانند تحصیل خود در رشته پزشکی فرانسه را شروع کنند.

متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی در چند دانشگاه محدود انگلیسی زبان این کشور را دارند، باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی باشند و یا زبان مادری آن ها انگلیسی باشد. در صورتی که دانشجو فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی باشد، می تواند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در کالج های فرانسه شرکت کند و پس از کسب نمره لازم تحصیل در این دانشگاه ها را شروع کند. دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه محدود و دارای شهریه های بسیار زیادی می باشند. دانشگاه های خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در فرانسه

متقاضیان می توانند به زبان های فرانسه و انگلیسی در فرانسه تحصیل کنند. تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه به صورت رایگان و به زبان فرانسوی می باشد و متقاضیان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی باید در دانشگاه های خصوصی و بین المللی و با پرداخت هزینه شهریه مشغول به تحصیل شوند. متقاضی به منظور تحصیل به زبان انگلیسی باید مدرک مهارت زبان انگلیسی را ارائه دهد.

تعداد دانشگاه های خصوصی و بین المللی فرانسه که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، محدود است اما همین تعداد نیز دارای اعتبار علمی بالایی می باشند و مدرک معتبر و مورد تائید ارائه می دهند. متاسفانه تحصیل پزشکی در کشور فرانسه فقط به زبان فرانسه می باشد و کسب مهارت و تسلط به این زبان یکی از مهم ترین موانع برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. برخی از دانشگاه های خصوصی و بین المللی در فرانسه رشته پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند که قاعدتا دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه های گزاف می باشند. شهریه و هزینه تحصیل در این دانشگاه های پزشکی انگلیسی زبان فرانسه بر اساس نوع کالج یا دانشگاه و یا ترم تحصیلی متفاوت است. از دانشگاهای فرانسه که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کند، دانشگاه University de TOURS را می توان نام برد.

امکان اخذ ویزای همراه رشته پزشکی فرانسه

دانشجویان پزشکی فرانسه می توانند در زمان مدت تحصیل خود همسر و فرزندان زیر ۵ سال را همراه خود داشته باشند. همسر دانشجو پس از ورود به کشور فرانسه مجوز کار در این کشور را ندارد و باید برای تامین هزینه های زندگی خود در این کشور دارای تمکن مالی کافی باشد. فرزند دانشجو از تحصیل رایگان در کشور فرانسه برخوردار می شود.

امکان تحصیل در دانشگاه های پزشکی ارزان فرانسه

متقاضیان می توانند با تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های پزشکی فرانسه هزینه های زندگی و تحصیل خود در گران ترین کشور جهان را تامین کنند. ارزان ترین دانشگاه های پزشکی فرانسه عبارت است از:

*دانشگاه علوم و تکنولوژی فرانسه: هزینه تحصیل سالانه در حدود ۲۷۰ یورو

*دانشگاه دو ماین: هزینه تحصیل سالانه در حدود ۵۰۰ یورو

*دانشگاه مرکزی اکو نانتز: هزینه تحصیل سالانه در حدود ۴۵۰ یورو

*دانشگاه گرنوبل: هزینه تحصیل سالانه در حدود ۱۰۰۰یورو

 کار پس از تحصیل پزشکی در فرانسه

دولت فرانسه با ارائه فرصت جست و جوی یک تا دو ساله کار به فارغ تحصیلان کمک می کند تا با یافتن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و در این کشور به طبابت و کار مشغول شوند. بدین منظور فارغ تحصیلان دوره پزشکی با اخذ مجوز از اداره مهاجرت که APS نامیده می شود، می توانند در طول این مدت به دنبال کار مورد نظر در فرانسه باشند. برای اخذ مجوز APS فارغ تحصیل باید کمتر از ۴ ماه تا زمان انقضای ویزای تحصیلی و اقامت دانشجویی، فرم درخواست این نوع ویزا را تکمیل و ارسال کند.

هزینه های تحصیل پزشکی فرانسه

اگرچه تحصیل در کشور فرانسه رایگان است، اما هزینه های زندگی به عهده خود دانشجو است و هزینه های زندگی در کشور فرانسه چندان مقرون به صرفه نیست. هزینه های زندگی در شهر پاریس ماهانه در حدود ۱۰۰۰ یورو و هزینه های تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان خصوصی سالانه بیشتر از ۱۰.۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی برتر فرانسه

دانشگاه های کشور فرانسه همواره در میان برترین دانشگاه های جهان قرار دارد. دانشگاه های این کشور در رتبه بندی ها و رنکینگ های دانشگاه های جهان(QS) دارای رتبه های برتر می باشد. ۱۶ دانشگاه این کشور در رنکینگ های جهانی در رتبه ۴۰۰ قرار دارند.  خبر خوب این که بسیاری از دانشگاه های پزشکی فرانسه مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند. از برترین دانشگاه های فرانسه که دارای رنکینگ های جهانی می باشند چند دانشگاه زیر را می توان نام برد:

*دانشگاه ENS پاریس

*دانشگاه Ecole Polytechnique

*دانشگاه UPMC

مزایای تحصیل پزشکی در فرانسه

متقاضیان با تحصیل در فرانسه از مزیت های فراوانی برخوردار می شوند. رضایتمندی دانشجویان بین المللی از تحصیل و زندگی در فرانسه که از هر ۱۰ دانشجوی بین الملل ۹ نفر آن ها این کشور را یک کشور بی نظیر و ایده آل برای تحصیل می دانند، تسلط و مهارت به زبان فرانسوی از آن جا که زبان فرانسه در ۳۲ کشور جهان رواج دارد و در حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می کنند، شرکت در دوره های آمادگی زبان فرانسه در کالج های فرانسه و تحصیل به زبان های فرانسوی و انگلیسی را می توان از مهم ترین مزیت های تحصیل در فرانسه دانست. علاوه بر این دانشجویان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه ها و بیمه های دانشجویی می توانند بخش زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تامین کنند.

امکان رفت و آمد و کار و تحصیل و اقامت در کشورهای حوزه شینگن و اخذ اقامت دائم پس از فارغ تحصیلی پزشکی را نیز می توان به عنوان مزایای مهم تحصیل در این کشور اروپایی ذکر کرد. متقاضیان تحصیل در فرانسه فرصت زندگی و تحصیل در کشوری با تنوع فرهنگی فراوان و همچنین فرصت یادگیری فرهنگ و آداب و رسوم کشور فرانسه را خواهند داشت.

دولت فرانسه با ارائه فرصت تحصیل رایگان پزشکی و امکان شرکت در دوره های آمادگی زبان فرانسه در کالج های این کشور  به دانشجویان کمک می کند تا در بهترین کشور اروپایی تحصیل و زندگی کنند. علاوه بر این دانشجویان از مزیت کار و اشتغال در فرانسه پس از تمام شدن دوره تحصیلی پزشکی برخوردار می باشند.

معایب تحصیل پزشکی در فرانسه

به طور کلی تحصیل در هر کشور با مزایا و معایبی همراه است که کشور فرانسه نیز در این مورد استثنا نمی باشد. از جمله مهم ترین معایب تحصیل در این کشور موارد زیر را می توان برشمرد:

- تحصیل پزشکی در مدت طولانی ۹ سال تحصیلی

-وجود محدودیت سنی برای تحصیل. متقاضیان با مدرک تحصیلی دیپلم باید کمتر از ۲۷ سال و متقاضیان با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد باید کمتر از ۳۲ سال داشته باشند.

- دارا بودن مدرک B2 مهارت زبان فرانسه

-تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه به صورت رایگان و به زبان فرانسوی و تحصیل در دانشگاه های خصوصی با پرداخت هزینه شهریه می باشد.

-بالا بودن هزینه های زندگی و تحصیل در گران ترین کشور جهان

-عدم صدور مجوز کار دانشجویی

-دشواری فراگیری زبان فرانسوی

-غرور و برتری مردم فرانسه نسبت به مردم دیگر کشورها

-وجود اختلاف های فرهنگی با مردم فرانسه

-بالا بودن نرخ بیکاری ۸.۸ دصد که دو برابر آلمان و اتریش می باشد.

-شرایط سخت استخدام متقاضیان خارجی

سخن آخر

در بررسی مزایا و معایب تحصیل پزشکی در فرانسه می توان این طور گفت که علی رغم شرایط دشوار تحصیل پزشکی در فرانسه، به دلیل کیفیت بالا و استانداردهای عالی زندگی و رفاه اجتماعی و مزیت های بی شمار، تحصیل در این کشور به عنوان یکی از بهترین گزینه های تحصیل پزشکی برای متقاضیان ایرانی محسوب می شود. از مدت طولانی تحصیل پزشکی ۹ سال و دارا بودن مدرک B2 مهارت زبان و بالا بودن هزینه های زندگی در گران ترین کشور جهان که بگذریم، مزیت های تحصیل پزشکی در این کشور چنان فراوان و بی نظیر است که اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، به شما توصیه می کنیم همین امروز در کلاس های آمادگی زبان فرانسه ثبت نام کنید و زمینه لازم در جهت کسب آمادگی زبانی و اخذ مدرک مهارت زبان فرانسه را فراهم کنید. چرا که داشتن این مهارت از مهم ترین شرایط تحصیل رایگان پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه محسوب می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز تماس حاصل فرمایید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399700