۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۲

گمانه‌زنی‌ها از 250 تا 400 تومان حکایت می‌کنند

با حذف جدول پیشنهادی کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول در عمل قیمت بنزین بر اساس نظر دولت شناور می‌شود ولی کمترین رشد قیمت را خواهد داشت.

براساس اظهارات محمدرضا تابش به نظر می‌رسد تأکید دولت روی قیمت 400 تومان برای هر لیتر بنزین از آن جهت بوده است که این قیمت به عنوان قیمت آزاد بین مصرف کنندگان جا افتاده است و دولت با تصمیم جدید کمیسیون ویژه قیمت 400 تومان را اعمال خواهد کرد.
ولی از سوی دیگر کمیسیون ویژه یک کف و سقف برای درآمد دولت از محل فروش فرآورده‌ها تعیین کرده است که معادل 10 تا 20 هزار میلیارد ریال خواهد بود. براین اساس اگر قیمت بنزین را معادل 400 تومان در نظر بگیریم دولت برای تأمین کف در آمد از این محل 200 تومان به عنوان هزینه تولید باید به پالایشگاه‌های کشور پرداخت کند یعنی برای تأمین کف درآمدی که دولت بتواند آن را به عنوان یارانه نقدی توزیع کند از محل افزایش قیمت بنزین 5560 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت و باید باقی از محل افزایش قیمت دیگر حامل‌های انرژی تأمین شود.
یعنی دولت باید قیمت برق، گاز، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع را به گونه‌ای تنظیم کند که به غیر از تأمین هزینه تولید آنها که در پالایشگاه‌های کشور فراتر از استانداردهای جهانی است بتواند معادل 4440 میلیارد تومان درآمد برای دولت داشته باشند تا از این محل امکان پرداخت یارانه نقدی به پنج دهک درآمدی به جای دو دهک فراهم شود.

حال سؤال اینجاست در حالی که هزینه تولید هر لیترگازوئیل در پالایشگاه‌های کشور نزدیک 200 تومان است و بر اساس آمارهای شرکت ملی در حدود 32 میلیارد لیتر در سال مصرف این فرآورده در کشور وجود دارد که در حال حاضر قیمت هر لیتر آن معادل 15 تومان به صورت سهمیه‌بندی عرضه می‌شود حتی اگر قیمت این فرآورده به 80 تومان هم افزایش پیدا کند می‌توان گفت بر اساس هزینه تولید پالایشگاه‌های فرسوده کشور هنوز 120 تومان زیر قیمت تولید عرضه خواهد شد و در عمل نمی‌تواند به اصلاح قیمت‌ها منتهی شود. در زمینه برق هم افزایش قیمت براساس قیمت‌های بدون یارانه‌ای که از چندی پیش در فیش‌های برق منعکس می‌شود به نظر می‌رسد کف افزایش قیمت هرکیلو وات ساعت برق باید بیش از 5 برابر قیمت فعلی باشد تا بتواند برای دولت درآمد مازادی جهت تأمین هزینه پرداخت نقدی یارانه‌ها فراهم بیاورد.

در مورد گاز طبیعی و سه حامل دیگر انرژی نیز وضعیت به همین منوال است یعنی دولت به این ترتیب کمترین افزایش قیمت را از نظر نسبت رشد برای بنزین خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =