برآورد پایانی وضعیت فعالیت احزاب در سال 89، چشم انداز فعالیت آتی آنها در سال 90 را نیز روشن کرد.

خبرآنلاین، در مصاحبه نوروزی خود با حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون ماده 10 احزاب، به بررسی فعالیت این کمیسیون در سال 89 پرداخت. مصاحبه ای که علی​رغم انتشار در تعطیلات نوروز، واکنش​هایی را بویژه از جانب دولت برانگیخت.

بیشتر این واکنش​ها به دلیل آن بخش از این مصاحبه بود که فولادگر از تلاش مشایی برای تشکیل 7 حزب جدید در آستانه انتخابات پرده برداشت و گفت: حدود هفت حزب هستند که به نظر می​رسد از سوی آقای مشایی حمایت می​شوند و از این کمیسیون درخواست مجوز کرده​اند.

وی با اشاره به اینکه به جز یک مورد هنوز مجوزی برای این احزاب تشکیل نشده، در برشماری اسامی آنها گفت: احزابی با عنوان «جامعه وعاظ ولایی»، «جبهه عدالت خواه ایران اسلامی»، «72 تن از اساتید دانشگاه» و ...که تحت عنوان «جبهه رفاه و عدالت» معرفی شدند. به گفته وی، در این میان تا کنون تقاضای جامعه وعاظ ولایی رد شده و تقاضای حزب عدالت خواه ایران اسلامی تایید شده و تقاضای «72 تن از اساتید دانشگاه» در دست بررسی است.

این افشاگری وی، نخست با تکذیبیه دبیرکل حزب عدالت طلبان ایران اسلامی مواجه شد که انتساب «حزب عدالت طلبان ایران اسلامی» به مشایی را رد کرده و فولادگر را به ناآگاهی و اتهام پراکنی متهم نمود. سپس بهداد معاون سیاسی دفتر رییس جمهور از تلاش مشایی برای تشکیل هفت حزب جدید در آستانه انتخابات ابراز بی اطلاعی کرد و آن را بخشی از پشت پرده مخالف خوانی‌های زنجیره‌ای علیه دولت برشمرد. وی افزود: از این که برخی رسانه‌ها و اهالی سیاست از هر گمانه زنی این گونه بهره برداری تبلیغاتی کنند و به جنجال‌آفرینی بپردازند می توان فهمید که آنها نسبت به مسایل مهم و اصلی کشور بی توجه هستند و از هر سوژه دم دستی و حتی ساختگی برای عرض اندام استفاده می کنند.

واکنش بعدی از سوی قائم مقام حزب اعتمادملی بود. چرا که فولادگر از ممانعت برخی مسئولان ذیربط برای برگزاری جلسات اعتمادملی خبر داد که در صورت رفع آن، اعضای حزب از ادامه فعالیت استقبال خواهند کرد.

نکته دیگر در مصاحبه فولادگر، طرد نظرات پس از انتخابات کروبی از سوی برخی اعضای این حزب بود که منتجب​نیا با پاسخی کوتاه، آن را تایید یا تکذیب نکرد. البته او بی​آنکه از کروبی نامی ببرد گفت که در صورت برگزاری جلسات شورای مرکزی، ممکن است اعضا نظری متفاوت از اشخاص مسئول در این حزب داشته باشند. جالبتر آنکه ممکن است مهدی کروبی اصلا دیگر برای دبیرکلی نامزد نشود.

این عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در بخش دیگری از مصاحبه​اش گفت که کارگزاران دچار فروپاشی درونی شده است. چون کارگزاران حزبی است که یکسر آن افرادی هستند که در درون نظام فعالیت می​کنند و یکسر دیگر آن افرادی در بیرون از نظام هستند که همچون آقای مهاجرانی در لندن فعالیت​هایی هم علیه نظام دارند!

محمد هاشمی در پاسخ به خبرآنلاین که نظر وی را راجع به اظهارات فولادگر جویا شد، هر نوع اظهارنظری را به مطالعه دقیق این سخنان پس از پایان تعطیلات موکول کرد. از این رو انتظار می​رود که واکنش بعدی از سوی حزب کارگزارن باشد.

تلاش های خبرآنلاین برای دریافت واکنش جامعه وعاظ ولایی نیز تا کنون به نتیجه​ای نرسیده است. بررسی رابطه این تشکل نوظهور روحانی با اسفندیار رحیم مشایی و نحوه ادامه فعالیت آن پس از لغو درخواست مجوزشان از کمیسیون ماده 10 احزاب، سوالاتی است که تا کنون بی​پاسخ مانده و یمی​تواند واکنش های بعدی مصاحبه فولادگر را رقم بزند.

 بازخوانی نحوه انحلال احزاب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین و مقایسه آن با لغو مجوز نهضت آزادی ایران و لغو مشروعیت سازمان مجاهدین از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم بخش دیگری از این مصاحبه بود که واکنشی را تا کنون برنیانگیخته است.

/14111

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =