حکایت سلام‌هایی از جنس دلتنگی / شمیم پرچم منور رضوی در بیرجند

در این روزهای کرونایی که دل‌های مردمان کویر هوای امام مهرمانی‌ها دارد با حضور کاروان زیر سایه خورشید دلها بیشتر هوایی شده‌اند و امروز با حضور این کاروان در دفتر امام جمعه بیرجند حال و هوای حضار امام رضایی شد و به پنجره فولادش گره خورد.

به گزارش خبرآنلاین خراسان جنوبی : وقتی می‌خواهی از اشک‌های بانویی گیسو سپید که برای زیارت امام رضا(ع) بی‌قراری می‌کند چیزی بنویسی، نوشتن دشوار است. وقتی می‌خواهی از عقده دل‌های عاشقی بنویسی که مدت‌هاست آرزوی زیارت گنبد بارگاه ملکوتی‌اش را دارند، بیانش سخت است.

نوشتن سخت می‌شود؛ وقتی می‌خواهی از لحظه‌های انتظار زیارت بعد از روزهای سخت کرونایی بنویسی. ضجه‌های پدر و مادری که از راه دور ارادت خود را به امام غریب‌شان با اشک‌های چشم نشان می‌دهند و خوشحال‌اند از اینکه به نیابت از بارگاه امام مهرمانی‌ها پرچم بارگاهش را زیارت می‌کنند.

چند روزی است که با حضور خدام بارگاه ملکوتی امام هشتم در خراسان جنوبی؛ زن، مرد و پیر و جوان و کودک فرقی ندارد حالشان عجیب امام رضایی شده است.

مردمانی که در بدو ورود کاروان یکی از آنها سپند دود می‌کند، دیگری سلام و صلوات می‌فرستد و سعی می‌کند خود را به صف اول جمعیت برساند تا از دور پرچم ملکوتی را ببیند اما این مردم امسال حال دل‌شان گرفته است چرا که با وجود ویروس منحوس کرونا نمی‌توانند بوسه بر این پرچم بزنند.

چند روزی است نوای "رضا رضا" در خراسان جنوبی پیچیده است. چند روزی است پرچم سبزرنگ ملکوتی گنبد بارگاه امام هشتم علی ابن موسی‌الرضا(ع) در جای‌جای خراسان جنوبی برافراشته می‌شود و  دل عاشقان علی‌ابن موسی‌الرضا را هوایی می‌کند؛ هرچند امسال با وجود ویروس منحوس کرونا شرایط حضور کاروان زیر سایه خورشید نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر است اما مردم وقتی این پرچم منور را حتی از راه دور می‌بینند گویا دل‌شان به سمت پنجره فولاد روانه می‌شود.

نمی‌دانم از چه می‌خواهم بنویسم و از چه سخن‌ بگویم. تنها می‌دانم حال که قلم به دست گرفته‌ام تا از صحنه وصال یعقوبیان به یوسف‌شان بگویم، در میان واژه‌ها حیران و سرگردان به دنبال کلمه‌ای برای وصف می‌گردم چرا که قلم عاجز می‌ماند.

چشمانی که در آستانه ولادت امام هشتم  با دیدن پرچم امام رئوف‌شان، گنبد طلا و پنجره فولاد حرم را متصور شدند و خودشان را در کنار ضریح امام دیدند، همان جایی که صدای دلنواز نقاره‌هایش انسان را یاد دریای مهربانی‌های امامی رئوف می‌اندازد، یاد پنجره‌ فولاد و پر و بال‌های شکسته، یاد جسم و قلب‌های خسته‌ای که سال‌ها است دخیل نام غریبش شده‌اند.

اینجا غریبی رنگ می‌بازد؛ اینجا دلی به وسعت مهربانی خدا به حرف‌های دل خسته تو گوش فرا می‌دهد و بی آن که تو حرفی به زبان آوری صدای شکسته قلبت را می‌شنود.

قرار عاشقی ساعت ۹ صبح دفتر نماینده ولی فقیه است؛ قرار است به‌دلیل کرونا جمعیت کمتری به نیابت از مردم حضور یابند، جمعی از شعرا هم حاضرند تا ارادت خود را با قطعه اشعار مختلف نشان دهند. همه ماسک بر صورت زده‌اند و لحظه‌شماری می‌کنند امام جمعه بیرجند با همان گام‌های آرامی که همیشه بر می‌دارد وارد سالن شود. جمعیت به احترامش قیام می‌کنند پرچم سبز رنگ مطهر رضوی هم خودنمایی می‌کند و هر یک از حاضران با دین این پرچم اشک بر چشمانشان جاری می‌شود.

شعرا یک به یک حاضر می‌شوند تا در محضر آیت‌الله عبادی شعر خود را قرائت کنند. نوبت به شعری در وصف حاج قاسم سلیمانی که رسید گویی حال دل‌های همه دگرگون شد حاج قاسم که رفت اما صدها حاج قاسم دیگر امروز به یاد او هستند و راهش را ادامه می‌دهند.

نوبت به امام جمعه بیرجند رسید، او که همیشه در روزهای هفته سخنرانی‌های زیادی دارد و هیچگاه مطالبش تکراری نیست و در هر دیداری مطلبی نو برای مخاطبان دارد امروز هم به عمق شعر و شاعری پرداخت و با ذکر نام امام رضا (ع) در چند لحظه‌ای اشک را در چشمان حاضران نشاند و گویی حال دل او هم به پشت پنجره فولاد گره خورده است.

پایان‌بخش مجلس نورانی امروز تقدیم هدیه‌ای متبرک از سوی تولیت آستان قدس رضوی به آیت‌الله عبادی بود و توزیع تبرکی از سوی آستان قدس برای حضار بود. امروز کاروان زیر سایه خورشید در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی حضور یافت تا در حضور شعرا این محفل منور شود.

حجت‌الاسلام رحیمی، روحانی کاروان زیرسایه خورشید گفت: سیزدهمین دوره برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید است که این کاروان به منظور اشاعه فرهنگ سازی رضوی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های امسال با توجه به شیوع کرونا با سال‌های گذشته متفاوت است.

وی با بیان اینکه کاروان‌های زیر سایه خورشید با حضور در جای جای استان پروتکل‌های بهداشتی را هم اجرایی می‌کنند افزود: در سال‌های گذشته یک هزار و ۷۰۰ نقطه از کشور و در ۱۷ کشور جهان، و ۷۰ نقطه از نقاط مسلمان نشین این کاروان حضور پیدا میکرد تا شمیم رضوی را منتقل کند و تاکنون ۸۰۰ برنامه در استان اجرا شده است.

روحانی کاروان زیرسایه خورشید گفت: برکات این سفرها در عالم به نمایش در می‌آید و در سفر امسال از چهارشنبه هفته قبل سفر خود را از طبس آغاز کردیم که با حضور در برخی شهرستان‌ها مردم برای دیدن این پرچم خود را به ما می‌رساندند و عقده دل وا می‌کردند و با اشک‌هایی که در چشم داشتند زیر لب رضا رضا را زمزمه می‌کردند.

رحیمی بیان کرد: دیدار با خانواده شهدا، دیدار با نخبگان، دیدار با فعالان اقتصادی، دیدار با خادمان سلامت، غبارروبی مزار شهدا از جمله برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید است و پیام امسال این کاروان اتحاد همدلی و وحدت اسلامی است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =