کرونا دارو یا واکسنی ندارد اما مسؤولیت فردی و اجتماعی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: کرونا دارو یا واکسنی ندارد اما مسؤولیت فردی و اجتماعی دارد و عدم شرکت در تجمعات یکی از فاکتورهای این مسؤولیت اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ،  سید راشد جزایری در برنامه زنده شب‌های بام ایران صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری ، افزود: در این استان نیز به تبعیت از کشور با روند پیش‌رونده بیماری کووید-۱۹ مواجه هستیم اما خوشبختانه این روند توسط ستاد استانی مقابله با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان در حال مدیریت و کنترل است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شانزدهمین ستاد استانی مقابله با کرونا امروز تشکیل و تصمیمات خوبی در این ستاد اتخاذ شد، ادامه داد: به اجبار باید برخی از محدودیت‎های ماه‌های اسفند و فروردین برقرار شود.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین تصمیم امروز ستاد مقابله با کرونا تصویب پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مبنی بر انجام کمپین اجرای پروتکل‌های بهداشتی در استان بود، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۳ پروتکل بهداشتی به دستگاه‌ها و صنوف مختلف ابلاغ شده است.
جزایری با تاکید بر اینکه در حال حاضر مهم‌ترین موضوع اجرای صحیح پروتکل‌ها و نظارت اولیه توسط سرصنف‌ها و اتحادیه‌ها است، خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کشور کم‌رنگ‌تر شده است به طوری که از ۸۵ درصد در بعضی از استان‌ها به کمتر از ۲۰ درصد رسیدیم اما خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری اجرای این پروتکل‌ها ۵۰ درصد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مقرر شد علاوه بر تیم‌های نظارت تخصصی، تیم‌های مشترک نظارتی نیز تشکیل شود، هر کدام از ان تیم‌ها ۳ نفره بوده که با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از شنبه هفته آینده نظارت‌ها را به صورت روزانه انجام می‌دهند.
وی اضافه کرد: درخصوص برخی از محل‌ها با تجمعات بالا مثل تالارهای عروسی، رستوران‌ها و... قرار شد آموزش‌های لازم ارائه شده و با متخلفان که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دو مرحله تذکر و در نهایت برخورد شامل تعطیلی واحد شود.
جزایری تصریح کرد: در یک واحد یا صنف برای ارئه خدمت سه ملاک مهم است، ابتدا فرد ارائه‌دهنده خدمت است که حتما باید حفاظت فردی و استفاده از ماسک را در نظر داشته باشد، دوم گیرندگان خدمت هستند و سوم مکان ارائه خدمت است که باید پروتکل‌های بهداشتی حتما در این سه فاکتور رعایت شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شناسایی بیماران دو فرآیند وجود دارد، ابتدا موارد بستری و دیگری موارد غربالگری علامتی و آزمایشگاهی یا به عبارتی موارد بستری و سرپایی هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به تعداد موارد بستری ۱۰ برابر بیمار در جامعه وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه همه ساز و کارها و توان پرسنل به کار گرفته شده است توانستیم تا ۹ برابر بیماران در جامعه را شناسایی کنیم.
جزایری بیان کرد: طی روزهای گذشته مجددا یک مراسم عروسی در یکی از شهرهای شهرستان شهرکرد برگزار شد، برگزاری این جشن باعث شد داماد، خانواده داماد و خانواده عروس به کرونا مبتلا شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: یکی از کارهای خوبی که صورت می‌گیرد غربالگری هدفمند است تا افراد با سابقه تماس با افراد مبتلا شناسایی و در صورت مثبت اعلام شدن آزمایشاتشان با اخذ تعهدنامه قرنطینه ۱۴ روزه خانگی را سپری کنند و سرپیچی از آن به مصداق تهدید علیه سلامتی محسوب بوده و پیگرد قانونی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =